הצד העזתי במעבר רפיח - בידי ישראל: צה"ל יצא אמש (שני) להתקפה במזרח רפיח, בהובלת אוגדה 162 עם חטיבות 401 וגבעתי. בשעה האחרונה מעבר רפיח העזתי נמצא בשליטה מבצעית של צה"ל. בתיעוד דרמטי נראה רכב צבאי דורס את השלט "עזה" במעבר, ודגלי ישראל נראים מונפים במעבר שמחבר בין מצרים לרצועת עזה. צפו בתיעוד כניסת הכוחות למעבר רפיח:
תיעוד כניסת הכוחות למעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

מעבר רפיח, שנמצא 3.5 ק"מ מגבול ישראל, נותק על ידי צה"ל מכביש סלאח א-דין, המכונה גם ציר טאנצ'ר, ציר האורך המרכזי ברצועה. חטיבת גבעתי שולטת מרכס דהניה על המעבר ועל ציר טאנצ'ר, וכעת צה"ל סורק את המרחב שממנו בוצעו שיגורים - ובהם הירי לכרם שלום השבוע.
בפעולה נהרגו הלילה 20 מחבלים ואותרו עד כה שלושה פירים. אותם פירים שאותרו הם כנראה נועדו לצרכי לחימה, ולא לטובת הברחות. מכונית תופת שהתקדמה לעבר הכוחות הושמדה. יחידות מיוחדות מבצעות סריקות באזור, ועד כה אין נפגעים בפעולה. מתחילת הפעולה ב-21:00 חיל האוויר תקף כ-100 מטרות באזור רפיח.
מדובר צה"ל נמסר הבוקר כי "כוחות צה״ל בהובלת אוגדה 162 החלו הלילה בהכוונה מודיעינית של שב"כ ואמ"ן בפעילות ממוקדת ובאזורים מוגבלים במזרח רפיח נגד תשתיות טרור של ארגון הטרור חמאס. במסגרת הפעילות השיגו כוחות מצוות הקרב של חטיבה 401 שליטה מבצעית במעבר רפיח בצידו העזתי, שבמזרח רפיח, זאת בעקבות מידע מודיעיני כי מחבלים משתמשים במרחב המעבר לצרכי טרור. ממרחב המעבר בוצע ביום ראשון ירי פצמ״רים לעבר מעבר כרם שלום, שכתוצאה ממנו נהרגו ארבעה לוחמי צה״ל ונפצעו נוספים".
7 צפייה בגלריה
כלי רכב של צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח רצועת עזה
כלי רכב של צה"ל בצד העזתי של מעבר רפיח רצועת עזה
דגל ישראל במעבר רפיח
תיעוד מקולות הירי והתקיפות באזור מעבר רפיח

7 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
כוחות צה"ל נכנסים למעבר רפיח
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
תיעוד: כניסת כוחות צוות הקרב של חטיבה 401 למעבר רפיח בצידו העזתי
(צילום: דובר צה"ל)
עוד מסר דובר צה"ל: "במסגרת הפעילות, מטוסי קרב של חיל האוויר וכוחות חטיבת האש 215 תקפו והשמידו מטרות טרור של חמאס, ובהן מבנים צבאיים, תשתיות תת-קרקעיות ותשתיות טרור נוספות שמהן חמאס פעל באזור רפיח. עד כה חוסלו כ-20 מחבלים במהלך הפעילות. הכוחות איתרו עד כה שלושה פירים מבצעיים במרחב. אין נפגעים לכוחותינו. טרם תחילת הפעילות התבצע תיאום מקדים עם הארגונים הבינלאומיים הפועלים במרחב בבקשה לנוע לעבר האזור ההומניטרי, זאת מתוך מאמץ פינוי האוכלוסייה שמתרחש בשעות האחרונות. כוחות צוות הקרב החטיבתי 401 וצוות הקרב החטיבתי של חטיבת גבעתי ממשיכים לפעול כעת במרחב אל מול מחבלים ותשתיות טרור".
דובר מעבר רפיח, ואיל אבו עומר, אמר כי "תנועת הנוסעים וכניסת הסיוע לרצועת עזה הופסקה לחלוטין, לאחר שטנקים ישראליים נכנסו למתקני המעבר מהצד הפלסטיני". מנגד אמרו בצה"ל כי המאמץ ההומניטרי להכנסת סיוע לרצועה יימשך במהלך היום, והסיוע ייכנס בכמה דרכים ומעברים. בנושא המשא ומתן, צוותים מקצועיים של צה"ל בודקים את תשובת חמאס.
אמש, זמן קצר אחרי שחמאס הודיע כי הוא מסכים להצעה להפסקת אש, כלי תקשורת פלסטיניים ערביים דיווחו כי טנקים החלו להיכנס למזרח רפיח, בצל הפגזות אינטנסיביות כבדות באזור מזרח העיר. בלילה כוחות קרקעיים גדולים התקדמו במקביל לציר פילדלפי, ליד מעבר רפיח, שם לפי הפלסטינים התנהלה פשיטה קרקעית בגבול עזה-מצרים. הבוקר דיווחו הפלסטינים כי צה"ל השתלט כאמור על הצד העזתי של מעבר רפיח.
אמש מסר דובר צה"ל כי "כוחות צה"ל תוקפים ופועלים כעת כנגד מטרות של ארגון הטרור חמאס באופן ממוקד במזרח רפיח". במקביל היו דיווחים על ארטילריה מאסיבית בסביבת מעברי רפיח וכרם שלום. עוד דווח כי מטוסים ביצעו חגורות אש מאסיביות בסביבת מעבר רפיח. הפלסטינים דיווחו כי בתים פוצצו באזור אל-שוקה ובסביבת מעבר רפיח, שם לפי דיווחים הוצבו טנקים במרחק כ-200 מטרים שירו פגזים לעבר מבני המעבר.
תיעוד: הפגזות צה"ל ברפיח

פלסטינים עוזבים את רפיח

7 צפייה בגלריה
צה"ל תוקף ברפיח
צה"ל תוקף ברפיח
מזרח רפיח, אמש
בנוסף דווח על ירי טנקים והפגזות ארטילריה נוספות באזור, בשכונות א-סלאם ואל-ג'ניינה, ועל תקיפות אוויריות על שכונת אל-תנור. גורמים פלסטינים הביעו בלבול מהתקיפה של צה"ל, וטענו כי היא לא מובנת מאחר ש"יש הסכם והמלחמה נגמרה".
זמן קצר לאחר הדיווחים פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה שלפיה "קבינט המלחמה החליט פה אחד שישראל ממשיכה בפעולה ברפיח כדי להפעיל לחץ צבאי על החמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". לצד זאת, נכתב כי "על אף שהצעת החמאס רחוקה מהדרישות ההכרחיות של ישראל, ישראל תשלח משלחת של דרגי עבודה למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם בתנאים שמקובלים על ישראל". הטענה היא שיש מרחק גדול מאוד עדיין מהסכמה לעסקה, אבל אי אפשר להגיד לא לתשובת חמאס - ולכן שולחים משלחת לקהיר, ומצד שני ממשיכים בהכנות לפעולה ברפיח. את כינוס קבינט ניהול המלחמה יזמו הרמטכ"ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט.
השר בני גנץ מסר: "מולנו אויב אכזר. אנחנו לעולם לא נרפה מהמאמץ להשבת חטופינו. נמשיך לפעול להחזרתם כמטרת מלחמה, אבל קודם כל כחובה מוסרית עליונה. צוות המשא ומתן וגורמי המקצוע ממשיכים לפעול בכל דקה ובכל רגע, ובוחנים גם את ההצעה שהעביר חמאס, שאינה תואמת את השיח שהתקיים עד כה מול המתווכות ויש בה פערים משמעותיים. למרות זאת, אנו ממשיכים להפוך כל אבן, ומשלחת תצא לקהיר. כל החלטה תובא לקבינט המלחמה - לא יהיה שום שיקול פוליטי". לדברי גנץ, "גם הפעולה הצבאית ברפיח היא חלק בלתי נפרד מהמשך המאמצים ומהמחויבות שלנו להחזיר את חטופינו ולשנות את המציאות הביטחונית בדרום. נמשיך בכל המאמצים עד שנשיב אותם הביתה".
7 צפייה בגלריה
בני גנץ בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה
בני גנץ בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה
גנץ. "בהצעת חמאס יש פערים משמעותיים. הפעולה ברפיח - חלק בלתי נפרדים משחרור חטופים"
גורם אמריקני המקורב לשיחות להפסקת אש אמר כי ישראל עדיין מתכננת לתקוף ברפיח, אך ארה"ב מחויבת לעצור זאת. "נראה כי ישראל ונתניהו לא ניגשו לשלב האחרון של המו"מ בתום לב", הוא אמר לרויטרס. במקביל, ראש ה-CIA מגיע מקטאר למצרים, אך לא יגיע בינתיים לישראל. גורם אמריקני בכיר אמר לרויטרס כי ארה"ב מודאגת מהפעולות ברפיח, אך "נראה כי הן לא מהוות מבצע צבאי גדול". הגורם הוסיף כי בכירים נוספים "מתמקדים במניעת מבצא צבאי שכזה באזורים המאוכלסים בצפיפות של רפיח, ולא נראה שהישראלים עושים זאת".
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיב אמש על תחילת המבצע ברפיח: "אני שב ומדגיש את קריאתי הדוחקת הן בממשלת ישראל והן בהנהגת חמאס לעשות את הקילומטר הנוסף הדרוש כדי להגשים הסכם ולהפסיק את הסבל הנוכחי. אני מודאג מאוד מהאינדיקציות לכך שמבצע צבאי רחב היקף ברפיח עשוי להיות בפתח. אנחנו כבר רואים תנועות של אנשים - רבים מהם נמצאים במצב הומניטרי נואש ונעקרו שוב ושוב. הם מחפשים מרחב בטוח שנדחה כל כך הרבה פעמים. המזכ"ל מזכיר לצדדים כי ההגנה על אזרחים מהווה חשיבות עליונה בדין ההומניטרי הבינלאומי".
אתמול התקבלה כאמור תשובה חיובית מחמאס לגבי ההצעה המצרית להפסקת אש וחילופי שבויים ואסירים בשלושה שלבים. גורמים בישראל טענו כי לא מדובר בהצעה שנידונה בימים האחרונים מול המצרים וכי זהו תרגיל של חמאס.