על רקע מרתון הפגישות שמקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו בניסיון להביא היום (שלישי) להצבעה בממשלה מתווה לחוק הפטור מגיוס שיהיה מקובל גם על החרדים וגם על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) אמר בנחרצות בריאיון לאולפן ynet: "לא רציני לחשוב שאנחנו יכולים לגייס את החרדים, זה פשוט לא. לא משנה מה נעשה, מחר לא נראה את כל החרדים בצבא".
2 צפייה בגלריה
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
הפגנת החרדים נגד חוק הגיוס בירושלים
"זה אירוע הרבה יותר עמוק משאלת הגיוס לצבא". הפגנת חרדים נגד חוק הפטור מגיוס בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
לדברי ח"כ סוכות, "אנחנו שם לחלוטין, אבל אנחנו פשוט יודעים שלגייס את החרדים זה לא רק עניין שתלוי בצעד פופוליסטי כזה או אחר שנעשה היום - זו בעיה שקיימת 75 שנה במדינת ישראל, ולא הצליחו לפתור אותה עד היום. אני חושב שלפתור אותה מהיום למחר זה יומרני ובעיניי לא רציני".
ח"כ מהקואליציה הוסיף: "אני חושב שהאירוע פה זה לא רק גיוס לצבא. יש פה באופן כללי שאלה של שילוב החברה החרדית בחברה הישראלית. זה אירוע הרבה יותר עמוק מרק שאלת הגיוס הצבא".

מנגד, יו"ר סיעת הימין הממלכתי ח"כ זאב אלקין, שהייתה בקואליציה עד להודעת הפרישה של מנהיג המפלגה גדעון סער אתמול, הביע בריאיון לאולפן ynet התנגדות חד-משמעית לנוסחים בהם דנים לקראת ההצבעה היום. "עמדתנו היא מאוד ברורה. אנחנו אמרנו לפני ההצבעה היום בממשלה שנוסח החוק שמופץ, מתווה יותר נכון, כי אין נוסח חוק יש רק מתווה, הוא מתווה רע, הוא לא יקדם אותנו בשום דבר בנושא הגיוס. אנחנו נגד החוק הזה", אמר ח"כ אלקין.
לדברי אלקין, "אני מעריך שלמרות מכתבי ההתפטרות, הנציגים שלנו בממשלה שהם חברי ממשלה לעוד 48 שעות, יבואו היום ויצביעו נגד החוק הזה בממשלה ואנחנו נמשיך להיאבק בו בכנסת. הוא חוק רע, הוא לא יקדם גיוס". בנוסף, אלקין עקץ את יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שממנו סיעת הימין הממלכתי התפלגה, ואמר: "אנחנו לא מפריחים אוליטימטום של שלושה חודשים לפני שנצא".

גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס לנושא חוק הפטור מגיוס בוועידת אשמורת השלישית למנהיגות החינוך של ישראל. "לאחר 7 באוקטובר ברור לכולנו שאנחנו בשעת חירום חברתית ועלינו להתאים את עצמנו לצרכי השעה. אנחנו לא יכולים להתספק בהכלת המחלוקות", ציין הרצוג. "עלינו לפעול לתיקון ולבנייה של השבר הקשה".
בצל ההתנגדות הגורפת למתווה הקיים, איומי השר בני גנץ לפרוש - והחשש בממשלה מהאפשרות שתוצת מחאה המונית - בינתיים נדחתה ישיבת הממשלה שבה אמורים השרים להצביע על חוק הפטור מגיוס למועד לא ידוע.
לפי גורמים בליכוד, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אומרת שלחוק צריכים להיכנס גם יעדים מספריים של כמה חרדים יגויסו - אך נציגיהם, מצידם, מתנגדים לכך. כעת מתקיים שיח על נוסח החוק שיובא לממשלה.
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
יצחק הרצוג ויואב גלנט בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע
"אנחנו לא יכולים להסתפק בהכלת המחלוקות". הנשיא הרצוג
(צילום: אלכס קולומויסקי)
החוק, שחולל סערה מאחר שאינו מתקן את הפערים בשוויון בנטל, לא מקובל לפי שעה גם על החרדים - שמאיימים לא להגיע לישיבת הממשלה שבה אמורה להתקיים ההצבעה. מנגד, עשרות מפגינים מחו הבוקר מול ישיבת סלבודקה בבני ברק במחאה על הפטור מגיוס שניתן לתלמידים במסגרת החוק, וכינו את החוק "מתווה השתמטות מביש".
המפגינים הניחו על הרצפה נרות נשמה בצורת המספר 596, כמספר חללי צה"ל שנפלו מאז פרוץ המלחמה, והניפו שלט: "דמי בנינו זועקים". הפגנות נוספות מתוכננות גם במהלך ישיבת הממשלה, ומול הכנסת.