ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך בבליץ הפגישות שהוא מקיים עם השרים, ובינתיים נדחתה ישיבת הממשלה שבה אמורים השרים להצביע על חוק הפטור מגיוס למועד לא ידוע - בצל ההתנגדות הגורפת למתווה הקיים, איומי השר בני גנץ לפרוש - והחשש בממשלה מהאפשרות שתוצת מחאה המונית.
לפי גורמים בליכוד, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה אומרת שלחוק צריכים להיכנס גם יעדים מספריים של כמה חרדים יגויסו - אך נציגיהם, מצידם, מתנגדים לכך. כעת מתקיים שיח על נוסח החוק שיובא לממשלה, והבוקר נתניהו ושר המשפטים יריב לוין דנים באפשרויות עם נציגי החרדים.

3 צפייה בגלריה
נתניהו בהצהרה לתקשורת
נתניהו בהצהרה לתקשורת
החרדים מתנגדים, וגם החילונים. גולדקנופף, נתניהו ודרעי
(צילום:יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי, שלו שלום)
החוק, שחולל סערה מאחר שאינו מתקן את הפערים בשוויון בנטל, לא מקובל לפי שעה גם על החרדים - שמאיימים לא להגיע לישיבת הממשלה שבה אמורה להתקיים ההצבעה. מנגד, עשרות מפגינים מחו הבוקר מול ישיבת סלבודקה בבני ברק במחאה על הפטור מגיוס שניתן לתלמידים במסגרת החוק, וכינו את החוק "מתווה השתמטות מביש". המפגינים הניחו על הרצפה נרות נשמה בצורת המספר 596, כמספר חללי צה"ל שנפלו מאז פרוץ המלחמה, והניפו שלט: "דמי בנינו זועקים". סמוך לשעה 11:00 בבוקר החלה גם הפגנה מחוץ לכנסת, שאליה הגיעו פעילי "אחים לנשק" כשהם מצוידים במיצג של טנק ובחמורים.
גם אתמול קיים נתניהו פגישות עם שרים בממשלתו, ואף שמע משר הכלכלה ניר ברקת אזהרה: "חוק הגיוס כפי שהוא - לא יכול לעבור. החוק - נזק עצום". זאת, גם אחרי שכפי שפורסם לראשונה ב-ynet, מהטיוטה של החוק נשמטה העלאת גיל הפטור ל-35.
בינתיים, שעון החול של הממשלה להעברת החוק הולך ואוזל - כשעד מחר צריכה המדינה למסור את תגובתה המעודכנת על העתירות שהוגשו לבג"ץ בנוגע לגיוס תלמידי הישיבות. הוראת השעה שמונעת את אכיפת גיוסם, נזכיר, אמורה לפקוע בסוף החודש - ואז תחול החובה לגייס את כולם, כל עוד לא יעבור חוק חדש או הוראת השעה לא תוארך.

3 צפייה בגלריה
מחאה ישיבת סלבודקה, בני ברק
מחאה ישיבת סלבודקה, בני ברק
המחאה בבני ברק
(צילום: ברק דור)
בשעה שהביקורת הציבורית מתגברת, וגם מתוך הקואליציה נשמעות אמירות קשות נגד החוק, מציין נתניהו בשיחות סגורות כי דווקא משבר עם החרדים הוא המטריד - משום שמתמונת המצב העדכנית עולה שלא ניתן יהיה לעמוד בדרישות שלהם. עוד הוא סבור כי החוק שיובא באופן סופי, תחילה לאישור הממשלה ואחר כך למליאת הכנסת, צריך להיות יותר מפורש, ושבשבילו צריך ללכת כברת דרך ארוכה יותר.
בסביבת נתניהו קיים אמנם חשש שאישור המתווה בממשלה יוביל לפרישת גנץ מממשלת החירום - מהלך שיכול להתניע מחאה גדולה ודומה לזו שקדמה לאירועי 7 באוקטובר סביב המהפכה המשפטית. ואולם, יחד עם זאת אומרים מקורבי נתניהו בכל הזדמנות כי ייעשו כל הניסיונות וימוצו האפשרויות על מנת לשמור על השלד הקואליציוני שיבטיח לראש הממשלה את האופק הנראה לעין.
פרט לשרי המחנה הממלכתי שמתכוונים להתנגד להצעת החוק הנוכחית, גם שר הביטחון יואב גלנט, שנמצא בשליחות מדינית וצבאית בוושינגטון, הודיע כבר כי אין בכוונתו לתמוך בחוק. גורמים במערכת הפוליטית סימנו כמה סעיפים מרכזיים גם בטיוטה החדשה, אחרי שהטיוטה הקודמת, שפרטיה נחשפו ב-ynet וב"ידיעות אחרונות", ירדה מן הפרק.
לדברי אותם גורמים, הצעת ההחלטה כפי שהיא מטשטשת את ההגדרה בהתייחס לשאלה מיהו חרדי. כלומר, ישנם לא מעט צעירים שלומדים במוסדות החינוך החרדיים, אבל עזבו את המגזר החרדי ולא מקיימים אורח חיים חרדי מהסוג שמעניק את הפטור מגיוס.

3 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
משוכה נוספת לחוק. גלי בהרב-מיארה
(צילום: גיל נחושתן)
בנוסף, ההצעה הנוכחית כוללת בחינת מסלולים, בחינת גיוס גדוד באוגוסט ובחינת מסלולי שירות אזרחי, אך אין בה התחייבות מפורשת להקמה או ליישום של אף אחד מאלה. בעיה נוספת נוגעת ליעדי גיוס שנתיים. ההצעה לא מפרטת את התהליך ההדרגתי של גיוס תחילה ואת נקודת הסיום שאליה מבקשים להגיע. כמו כן אין מדרג מפורט, יעדים ומטרות מספריים.
ההצעה הנוכחית כוללת הצהרה שהיעדים ייקבעו בממשלה, אך החלטת בג"ץ מ-2015 מחייבת שיעדים יהיו בחוק ולא בהחלטת ממשלה. הסיבה לכך היא שהחלטה כזאת בממשלה היא גמישה וניתנת לשינויים באופן פשוט, בעוד שחקיקה ראשית ממסמרת את השינויים.
בהצעה המעודכנת צוין כי "המתווה הממשלתי המוצע אינו דומה להסדרים קודמים שנפסלו בבג"ץ בהיבט זה". לצד זאת, ייקבעו "יעדי גיוס שנתיים", ותמריצים כספיים חיוביים ושליליים בגין עמידה או אי-עמידה ביעדים השנתיים.
לפי הטיוטה, "ייקבעו יעדי גיוס שנתיים שישקפו עלייה משמעותית והדרגתית בשיעור המשרתים מקרב תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים, ביחס לשיעור הקיים היום בגרף עולה לתקופה של כעשור, כדי להוביל לצמצום משמעותי באי-השוויון בנטל ביחס למשרתים ממגזרים אחרים".
בהחלטה נקבע כי תזכיר החוק יונח עד 22 במאי, לשם השלמת הליכי החקיקה עד 30 ביוני - כפי שדרשה בהרב-מיארה. היא, כאמור, עדיין מסמנת קשיים משפטיים משמעותיים גם בהתייחס לטיוטת החוק החדשה - לקראת הדיונים הצפויים בבג"ץ. בין היתר נותרה בעינה גם הקביעה של המשנה ליועמ"ש גיל לימון, שהחלטת הממשלה צריכה לכלול הנחיה מפורטת לשר הביטחון ולצה"ל להיערך לגיוסם של בני הישיבות החל מיולי הקרוב.