אסירי הג'יהאד האיסלאמי סירבו להתפנות - ובשב"ס נמנעו מלפזר עשרות כלואים מכלא עופר לאחר שאיימו כי יפעלו באלימות. יומיים אחרי הבריחה הדרמטית של ששת המחבלים מכלא גלבוע, בשירות בתי הסוהר ממשיכים להיתקל בהתנגדויות מהכלואים המועברים בין אגפים ובתי כלא.

הבריחה מהכלא - כתבות נוספות

בשב"ס אמרו כי האסירים שהתנגדו נלקחו לתאי ענישה ויישפטו בדין משמעתי. "לפי הנחייתה המבצעית של נציבת בתי הסוהר החל תהליך ניוד ופיזור של כל אסירי הג'יהאד האיסלאמי בין בתי הסוהר הביטחוניים השונים", אמרו בשב"ס והוסיפו כי עד כה הועברו כ-170 אסירים, ועד סוף השבוע צפויים לסיים לפזר יותר מ-400 כלואים.
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בודקים את העובדים הפלסטינים אשר חוזרים לביתם סמוך בפר מוקיבלה סמוך לג'נין
כוחות צה"ל בודקים את העובדים הפלסטינים אשר חוזרים לביתם סמוך בפר מוקיבלה סמוך לג'נין
צה"ל בודק פלסטינים בכפר מוקייבלה
(צילום: AFP)
במהלך הלילה נרשמה מהומה נוספת בעקבות הבריחה: האסיר הביטחוני מאלכ חאמד שפך מים רותחים על פניו של אחד הסוהרים בזמן שהעבירו את הכלואים מאגף לאגף. הסוהרים השתלטו עליו במהרה, והסוהר שב למשמרת.
בתוך כך, צה"ל ושב"כ פעלו במהלך הלילה בכפרים שונים באזור ג'נין ועצרו לחקירה חלק מקרובי האסירים שנמלטו מהכלא. מדובר בנוהל קבוע שנעשה בדרך כלל בעקבות פיגועים, וחלק מהעצורים שוחררו כבר בשעות הבוקר. בהמשך התפתחו עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים בכפר עראבה שברשות הפלסטינית.
גם ביישובים הערביים בישראל הנוכחות המשטרתית מורגשת היטב. בבקה אל גרבייה הוקם מחסום משטרתי בכניסה לעיר וכל רכב נבדק. גם ביישובים נוספים, שניתן לעבור דרכם לרשות הפלסטינית, המצב דומה. "זה כמו במלחמה", אמרו תושבים בבעמק. "המשטרה תמשיך להסתובב כאן כל עוד לא תהיה התקדמות, אולי גם יאשימו את התושבים בבריחה של האסירים?", אמרו. בכלי תקשורת ערביים נכתב כי אזרח ערבי-ישראלי מהצפון נעצר, אך החשדות שייחסו לו לא פורסמו.
תושבים בכפר ברטעה, החצוי בין ישראל לרשות הפלסטינית, שמעו את הפעילות בכפר לאורך כל הלילה. עבד אל-רחים, תושב הכפר, אמר ל-ynet כי התחושה הכללית ברחובות היא לא פשוטה. "אנחנו חוששים שיעצרו גם אנשים שלא קשורים לסיפור. החלטתי שלא אצא לעבודה עד שהסיפור הזה ייגמר". בעל עסק בכפר הוסיף כי "הם שיגעו אותנו, הכוחות הסתובבו כאן כל הלילה כי חיפשו את קרוב המשפחה ויצאו רק בשעות הבוקר. אנחנו צופים שהם יחזרו שוב עד שימצאו את כולם. כולנו יודעים שכל עוד החיפושים נמשכים, יהיו פה ימים קשים".
5 צפייה בגלריה
עובדים פלסטינים חוצים את הגדר סמוך לג'נין
עובדים פלסטינים חוצים את הגדר סמוך לג'נין
בדיקת תעודות בדרך לרשות הפלסטינית. בלילה נעצרו קרובי משפחה של המחבלים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
יומיים אחרי הבריחה: אסיר שפך מים חמים על סוהר. כלא גלבוע
(צילום: רויטרס)
כלל כוחות הביטחון שותפים למצוד אחר ששת האסירים, ובמערכת לא זכור מבצע שכזה בשנים האחרונות, שבו מופעלים יכולות מעקב ומודיעין חסרות תקדים. המבצע כולל שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, חיישנים ומערכות ניטור שמרוכזות לחמ"ל המשותף שהוקם למשטרה, לשב"כ ולצבא. בנוסף, נעשה שימוש במערכות תצפית וצילום חדישות ממל"טים של חיל האוויר - שסורקים תאי שטח גדולים בפרק זמן קצר, אם כי הגורמים שמעורבים במבצע מעריכים שלמחבלים יש יתרון של חצי יום במרדף, בשל השיהוי שבין יציאתם ממנהרת הבריחה עד לרגע שבכלא הבינו שנמלטו.
מאז הבריחה הדרמטית דרך החור שפרצו המחבלים בשירותי התא המשוריין שלהם בכלא, פורסמו הערכות מנוגדות באשר למקום הימלטותם: כלא גלבוע סמוך לג'נין, שממנה מגיעים כל ששת המחבלים, והגדר באזור פרוצה בלא מעט מקומות. אולם כעת הקו המוביל בחקירה הוא שלפחות חלק מהמחבלים מסתתרים בישראל, ובשלב זה הם מתמקדים במנוסה ולא לבצע פיגוע.
5 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
סריקות אחר האסירים בגלבוע
(צילום: gettyimages)
אמש נעצרו שלושה חשודים באחד הכפרים באזור עפולה, ולפי תושבים שם ייתכן שהם מכרו למחבלים אוכל. בשעות הצהריים נראו כוחות גדולים של משטרה בכמה כפרים באזור, ובאחד מהם השוטרים נכנסו למסגד ולקחו משם תיעודים ממצלמות האבטחה. בין היתר נבדק החשד שהמחבלים החליפו במסגד בגדים, ואולי אף התקלחו שם. לפי התושבים השוטרים אספו תיעודים ממצלמות אבטחה נוספות באזור.
בתוך כך, הפלגים ברצועת עזה קיימו מסיבת עיתונאים וקראו לפלסטינים "להעלות כוננות" ולהגביר את הפעילות למען האסירים. הארגונים הודיעו כי בנוסף לכך הוחלט על סדרת אירועי תמיכה באסירים ובששת הנמלטים. "אנו מזהירים מפני כל פגיעה בהם, ומטילים את האחריות המלאה לחייהם של כל אחד מהאסירים הנמלטים על ישראל", אמרו הארגונים השונים. "כל האפשרויות פתוחות להגנה עליהם. אנו קוראים לעמנו לספק הגנה לאסירים הנמלטים הגיבורים מכלא גלבוע וקוראים למצרים ולמתווכים להתערב וללחוץ על ישראל להפסיק את מתקפתה נגד האסירים".