נתנו כתף בפעם השלישית: נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ורעייתו מיכל קיבלו הבוקר (יום ו') את החיסון השלישי נגד נגיף הקורונה. "זה צעד חשוב מאוד למען הסולידריות החברתית במדינת ישראל", אמר הנשיא הרצוג בפתיחת המבצע לקבלת המנה המשלימה בבית החולים שיבא בתל השומר. ynet העביר את התחסנות בני הזוג הרצוג בשידור חי.
"אנחנו יוצאים לדרך, אנחנו יוצאים למבצע חיסונים כדי לשמור על המבוגרים במדינת ישראל", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט שליווה את בני הזוג הרצוג. "מהיום יש מצווה חדשה - חסן את אביך ואמך למען יאריכו ימיהם".
5 צפייה בגלריה
 מתן החיסון השלישי ליצחק הרצוג ואשתו מיכל
 מתן החיסון השלישי ליצחק הרצוג ואשתו מיכל
נשיא המדינה הרצוג ורעייתו מיכל במתן החיסון השלישי
(צילום: חיים צח, לע"מ)
על הביקורת שהשמיע יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו בנוגע להתנהלות הממשלה בסוגיית ההתמהמהות בהבאת החיסון השלישי, השיב בנט: "אנחנו מתנהלים באחריות. זו לא החלטה פוליטית, זו החלטה מקצועית רפואית ולא שולפים דברים כאלה אלא מבצעים מחקרי עומק.
"זה נעשה רק כשהגיע המידע של המחקר של פרופ' גילי רגב משיבא, מחקר שהביא בעצם את התובנות שיש דעיכה מסוימת בחיסוניות על פני זמן. יש בחיסון שלישי עלייה דרמטית בנוגדנים, יש קורלציה בין רמת הנוגדנים לרמת החיסוניות. זה ביחד עם עליית התחלואה בישראל, הובילו להחלטה של ועדה מקצועית. בלי זה אין אמון ציבור".

"גאה שנהיה הראשונים שנתחסן בשלישית"

הנשיא הרצוג אמר: "אני מברך אותך ראש הממשלה ואת הממשלה על ההחלטה האמיצה הזאת. יש לנו ראש ממשלה צעיר, אז חיפשו ומצאו נשיא מתבגר. אני חושב שהצעד שאנחנו עושים היום הוא צעד חשוב מאוד למען הסולידריות החברתית במדינת ישראל".
הרצוג אמר עוד: "החיסון הוא הושטת יד לאחר, שאכפת לנו מהם ואנחנו לא רוצים שיידבקו כי הווירוס הוא קטלני, מסוכן וערמומי. בסוף צריך לקבל החלטות איך לדאוג לכלל האוכלוסייה".
"אני גאה בכך שנהיה הראשונים שנתחסן בשלישית. אני מאחל לישראל בריאות טובה ואני קורא למתלבטים ואין ספק שהדקירה כואבת, אבל אל תהססו בסוף לדאוג לסביבתכם. יתרה מכך, בסופו של דבר, כאשר אנו עושים את המהלך הזה נוכל לאפשר חיים תקינים במדינה הזאת".
5 צפייה בגלריה
 מתן החיסון השלישי ליצחק הרצוג ואשתו מיכל
 מתן החיסון השלישי ליצחק הרצוג ואשתו מיכל
ראש הממשלה בנט והנשיא הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)

5 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו מתחסנים במנה השלישית נגד קורונה
בנימין ושרה נתניהו מתחסנים במנה השלישית נגד קורונה
"מציע לכולם ללכת להתחסן". בנימין ושרה נתניהו מקבלים את המנה השלישית
(צילום: עידו ארז)
גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיבל היום לקראת הצהריים את החיסון השלישי. "אני נרגש. חיסון ראשון, חיסון שני או חיסון שלישי - צאו להתחסן", קרא לציבור. גם יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, התחסן בפעם השלישית.
מטעמו של בנט נמסר כי הוא שוחח הבוקר עם יו"ר הכנסת מיקי לוי ועם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וביקש גם מהם לקבל את החיסון השלישי. נמסר כי השניים נעתרו לבקשת ראש הממשלה וציינו כי יעשו זאת בקרוב "מתוך הבנת החשיבות שבהעברת המסר לציבור, כחלק מהתמודדות עם זן הדלתא".

גם נתניהו התחסן: "פעם שלישית גלידה"

לקראת הצהריים, גם יו"ר האופוזיציה נתניהו - שכראש ממשלה היה הראשון בישראל לקבל את מנת החיסון הראשונה - הגיע לבית החולים שיבא יחד עם רעייתו שרה כדי לקבל את החיסון השלישי. "זה יותר מחודש שאני קורא להביא את החיסונים שאני הזמנתי כראש הממשלה. זו הדרך היחידה לעצור את ההתפשטות, ובזבזו חודש. מוטב מאוחר מאשר אף פעם. אני שמח שאנשי משרד הבריאות חושבים כמוני ומתחילים את התהליך החשוב הזה", אמר. "אני מציע לכולכם ללכת להתחסן, ופעם שלישית גלידה".

נתניהו התייחס לעמדות שהביעה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון בעניין מתן חיסונים לבני נוער בבתי הספר: "בגלל תפיסות כאלה ירדנו מאחד המקומות הראשונים בעולם למקום 17 במדד בלומברג לטיפול בקורונה תוך שישה שבועות, ואם ימשיכו עם התפיסות האלה נמשיך להידרדר".
ראש הממשלה בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ הכריזו אמש על תחילת מבצע חיסון המנה השלישית אף על פי שה-FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקני) טרם אישר את המהלך. למרות הכוונה להתחיל במבצע באופן רשמי רק ביום ראשון, מרבית קופות החולים כבר התחילו לחסן היום בני 60 ויותר.
יפית ואלי שפירא, מבוטחי קופת החולים מכבי, היו הראשונים שהתחסנו ברמת השרון. האחות שחיסנה אותם הייתה כלתם מורן שפירא.
5 צפייה בגלריה
 יפית ואלי שפירא המחוסנים הראשונים שהתחסנו במנה השלישית ברמת השרון
 יפית ואלי שפירא המחוסנים הראשונים שהתחסנו במנה השלישית ברמת השרון
יפית ואלי שפירא והכלה מורן
(צילום: דוברות קופת חולים מכבי)
5 צפייה בגלריה
 מתן החיסון השלישי נגד קורונה לפרופסור ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית
 מתן החיסון השלישי נגד קורונה לפרופסור ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, מתחסן בפעם השלישית
פרופ' אש הודיע אתמול לקופות החולים כי יוכלו לחסן במנה שלישית מבוטחים בני 60 ויותר, בתנאי שעברו חמישה חודשים מקבלת החיסון השני. על כוונת משרד הבריאות לפתוח במבצע החיסונים באופן מיידי פורסם לראשונה ב"ידיעות אחרונות".
החלטת הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות להתיר חיסון שלישי לבני 60 ויותר מעלה שאלות באשר ליעילות המהלך, וגם באשר להליך אישורו.
ד"ר אורן קובילר, וירולוג מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וחבר עמותת "מדעת", מצביע על הבעיות המרכזיות שעולות. בעוד עניין הבטיחות נותר פתור, ונראה כי למנת החיסון השלישית לא יהיו תופעות לוואי משמעותיות, שאלת היעילות היא שונה לחלוטין.
"בעיניי אין שום מידע על היעילות של המהלך", אמר ד"ר קובילר, "מה שיש אלה מחקרים קטנים על עלייה ברמת הנוגדנים בעקבות החיסון השלישי בקרב מדוכאי חיסון וכאלה שאינם. רואים עלייה בכמות הנוגדנים, אבל השאלה היא האם זה גם מה שיגרום למניעת מחלה. סביר שזה ימנע הדבקה, אך לא בטוח שזה ישפר את ההגנה מפני מחלה קשה, שכרגע אצל המחוסנים היא מאוד טובה. אני בספק אם החיסון הנוסף יספק יעילות מוגברת מפני מחלה קשה".
מומחים אחרים, מנגד, חושבים שהחיסון השלישי הוא חיוני. "אני תומכת בו כי יש ירידה ברורה במועילות של החיסון", אמרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא. "זה מאוד בולט, בעיקר בקרב מי שהתחסן מוקדם. בבריטניה החיסון יעיל עדיין בגלל שהמנה השנייה ניתנה לא מזמן".
פרופ' רהב הוסיפה: "העניין המרכזי הוא הירידה בכמות הנוגדנים. זן דלתא גרם לעלייה משמעותית בתחלואה, ומצד שני עבר זמן מקבלת החיסונים. המטרה של המנה השלישית היא רק להגן על האוכלוסייה הקשישה שעלולה לחלות קשה או למות. מה עדיף, לתת לסבא וסבתא את החיסון, או שהם לא יפגשו את הנכדים? המנה השלישית תגן מפני מחלה קשה".
אחרי יומיים שבהם הייתה יציבות במספר החולים הקשים, שוב חלה עלייה מדאיגה. מנתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר עולה כי 167 חולי קורונה מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ, לעומת 151 אתמול בעדכון הבוקר. 26 מהחולים מחוברים למכונות הנשמה.
עוד עולה מהנתונים אתמול אובחנו בישראל 2,140 מאומתים לקורונה. זה היום הרביעי ברציפות שבו מאובחנים יותר מ-2,000 מאומתים ביום. בסך הכול בוצעו כ-94 אלף בדיקות אתמול ושיעור החיוביים לא בבדיקות סקר עומד על 2.37% - נתון דומה לזה של הימים האחרים השבוע.