כחודש לאחר שמנהלת "המשפחתון של טולי", שקיבל את הכינוי "פעוטון הזוועות", הורשעה במסגרת הסדר טיעון - בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד יוצג מחר (חמישי) הסדר הטיעון כלפי שלוש מתוך ארבע הסייעות שהואשמו במעשי התעללות חמורים כלפי פעוטות ותינוקות בגן שברמלה. כך נודע ל-ynet. הן יודו באשמה ויורשעו, כל אחת לפי חלקה, בכתב האישום המתוקן שעוסק באחת הפרשות החמורות ביותר שנחשפו עד היום בנושא התעללות של סייעות בילדי הגנים.
הסייעות שיודו באשמה הן רוחמה סעד (39), נירית שוויד (48) ואורלי שרגני (39), כולן מרמלה. הסייעת הרביעית שהואשמה במעשי ההתעללות היא ננה צאצאשווילי (52), גם היא מרמלה, שטרם הודתה באשמה. אמנם במסגרת ההסדר אין הסכמה על העונש, אבל הפרקליטות כבר הודיעה לנאשמות כי היא תבקש מבית המשפט לגזור על כל אחת מהן שבע שנות מאסר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
תיעוד ההתעללות בגן ברמלה
תיעוד ההתעללות ב"פעוטון הזוועות" ברמלה
מעשי ההתעללות, שתועדו כולם במצלמות הגן, התרחשו במהלך חודש אחד, החל מאמצע יוני 2020. כתב האישום בפרשה הוגש חודשיים לאחר מכן, והסייעות שוחררו כעבור זמן קצר לבתיהן. לפי כתב האישום המתוקן, הסייעות תקפו והתעללו ב-26 פעוטות בין הגילים שלושה חודשים ועד שלוש שנים וחצי.
שלוש הסייעות יודו מחר בבית המשפט בכך שבאופן כמעט יומיומי הן תקפו תינוקות ופעוטות וגרמו להם לכאב כאשר החזיקו בהם בחוזקה, משכו בידיהם וברגליהם, גררו אותם, הרימו אותם למעלה ואז הטיחו אותם על מזרנים או על כסאות והשליכו עליהם חפצים שונים, בהם חבילות מגבונים וצעצועים. כמו כן, שתיים מהנאשמות, סעד ושוויד, יודו בכך שזרקו עליהם חטיף במבה וגרמו לפעוטות לאכול מהרצפה. השתיים אף נהגו להצליף בפעוטות עם חיתולי בד.
2 צפייה בגלריה
ליטל ברסי
ליטל ברסי
מנהלת הפעוטון ליטל ברסי. הפרקליטות מבקשת שנתיים מאסר
(צילום: עמית שעל)
על פי כתב האישום, הנאשמות התעללו באופן שיטתי בתינוקות ובפעוטות, כשההתעללות נחשפה בשמונה מצלמות במשך כחודש וחצי, בהיותן אחראיות עליהם. ההתעללות, על פי כתב האישום, באה לידי ביטוי בין היתר בטיב האירועים, ריבוים של המעשים והקטינים שנפגעו, תדירותם היומיומית, גילם הרך של הקורבות - חלקם תינוקות של ממש - והיות הנאשמות האחראיות הבלעדיות על צרכיהם, בריאותם ושלומם. "מכלול הנסיבות הפך את ההתנהלות המתעללת לשגרה שאליה נחשפו כל 43 הקטינים ששהו בגן", נכתב.
"הנאשמות פגעו בתינוקות ובפעוטות רכים, חלקם ללא יכולת שפתית כלל, וחלקם בשלבים הראשוניים של ההתפתחות השפתית, שאין ביכולתם לספר ולפנות לסיוע מהוריהם", טענה הפרקליטות. "כל זאת שעה שהמשיבות אמונות על שמירת שלומם הפיזי והנפשי של הקטינים והן פוגעות בהם שוב ושוב".
עורכי הדין ירון פורר, שלומי ביזק ונס בן נתן, פרקליטי הסייעות, יתנגדו לבקשת הפרקליטות להטיל עליהן שבע שנות מאסר.
בתחילת החודש הורשעה בבית משפט השלום בפתח תקווה מנהלת "המשפחתון של טולי", ליטל ברסי, בתקיפת קטינים והפרת הוראת דיווח, במסגרת הסדר טיעון לאחר שהודתה במעשיה. הפרקליטות מבקשת לשלוח אותה לשנתיים מאסר, אך טרם ניתן גזר הדין. כתב האישום המקורי שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד ייחס לברסי עבירות של תקיפת קטין בידי אחראי הגורמת חבלה של ממש, תקיפה סתם, שידול לתקיפה ועוד. בעקבות החתימה על הסדר הטיעון, הורשעה ברסי בעבירות קלות יותר.

ברסי הודתה כאמור במיוחס לה בכתב אישום מתוקן, נשלחה לתסקיר שירות המבחן ולאחר שיתקבל התסקיר ייגזר דינה. בעת יציאתה מהאולם לפני כחודש צעקו לעברה כמה אימהות לילדים במשפחתון: "תתחבאי", "מחכים לך בנווה תרצה", תירקבי בכלא" ו"יאללה לכלא". ברסי שימשה בעלים ומנהלת הגן, ואף הייתה בעצמה גננת במשפחתון. בכתב האישום המקורי צוין כי בין 2018 ל-2020 הייתה ברסי מודעת לאווירה האלימה, בין היתר על ידי כך שעודכנה מספר רב של פעמים על ידי הורי הפעוטות בדבר סימני חבלה על גופם.
עוד צוין כי ברסי הייתה עדה לאירועים שבהם סייעות נקטו אלימות ותקפו פעוטות, ואף עודכנה על כך מצד סייעות אחרות. למרות זאת, ברסי נמנעה מלדווח על המעשים לגורמים הרלוונטיים ואף נהגה בעצמה בצורה כוחנית כלפי הפעוטות. בכמה הזדמנויות היא אחזה בפעוטות בחוזקה מהמותן או מהכתפיים והושיבה אותם בכוח על הכיסא. באחד המקרים היא הנחתה סייעת לקשור פעוט לכיסא ללא יכולת לזוז.
ביום שבו הורשעה מנהלת המשפחתון התקיים דיון גם בעניינה של סייעת נוספת, קלודין מאיר, ובית המשפט גזר עליה ארבעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, שבעה חודשי מאסר על תנאי ופיצוי בסך 2,000 שקלים להורי הפעוטות. מאור הודתה והורשעה בריבוי עבירות של תקיפה ברף הנמוך של פעוטות במשפחתון. הפרקליטות טענה בדיון כי מאיר הביעה חרטה על מעשיה, שהיא נעדרת עבר פלילי ושהיא אף הפקידה פיצוי כספי לפעוטות.