התקרית הקשה ברפיח, שבה נהרגו עשרות אזרחים פלסטינים בשריפה במחנה עקורים שפרצה אחרי תקיפה של צה"ל נגד בכירים בחמאס, מעוררת גינויים ברחבי העולם נגד ישראל – ודרישות שתציית לצו של בית הדין בהאג, שבו לכאורה נדרשה להפסיק את הפעולה הצבאית בעיר שבדרום הרצועה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (יום ב') בנאומו בכנסת לתקרית הקשה, ואמר שמדובר ב"תקלה טראגית" שכעת נבדקת. "אנחנו חוקרים את המקרה, נסיק את המסקנות כי זו המדיניות שלנו".
האש שפרצה במחנה העקורים ברפיח

15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת השריפה ברפיח, הבוקר
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
שלטון חמאס ברפיח הודיע בצהריים כי מספר ההרוגים במחנה העקורים באזור תל אל-סולטאן, כ-2 ק"מ מערבית למרכז העיר רפיח, עלה ל-45 בני אדם. על פי משרד הבריאות העזתי, שנתון לשליטת ארגון הטרור, לפחות 23 מבין ההרוגים הם ילדים, מבוגרים או נשים. לדבריו, עוד כ-250 נפצעו. בישראל אישרו כבר בלילה שתקפו באזור וחיסלו שני בכירים בחמאס, ועל רקע הזעזוע בעולם הודיעו היום על חקירה עצמאית לתקרית שאותה ינהל מנגנון התחקור המטכ"לי.
דובר הממשלה לתקשורת הזרה, אבי היימן, אמר לסוכנות רויטרס כי על פי ממצאים ראשוניים של החקירה, התקיפה האווירית של צה"ל אכן גרמה לשריפה שבה נהרגו אזרחים פלסטינים. בהודעת צה"ל לא היה אישור מפורש לכך, אך הודגש: "טרם התקיפה ננקטו צעדים רבים על מנת לצמצם את הסיכוי לפגיעה בבלתי מעורבים, הכוללים בדיקת חוזי מהאוויר, שימוש בחימוש מדויק ומידע מודיעיני נוסף, שעל בסיסם הוערך כי לא צפוי היה להיגרם נזק לאזרחים בלתי מעורבים".
דובר צה"ל הדגיש גם כי "התקיפה לא בוצעה במרחב ההומניטרי באל-מוואסי, שאליו צה"ל קרא לאוכלוסייה להתפנות". ההחלטה על החקירה העצמאית התקבלה לפי צה"ל על ידי הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר ירושלמי. "האירוע מתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, גוף עצמאי שאחראי על בחינת אירועים חריגים בלחימה. המנגנון מתחקר את הנסיבות למותם של אזרחים במרחב התקיפה. צה״ל מצר על כל פגיעה בבלתי מעורבים במסגרת הלחימה", נמסר.
נתניהו על רפיח: "תקרית טראגית, נחקור ונסיק מסקנות"
(צילום: ערוץ כנסת)

15 צפייה בגלריה
מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטארי ברצועת עזה
מיקום התקיפה ביחס למרחב ההומניטארי ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
15 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
(צילום: Eyad BABA / AFP)
15 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
(צילום: Eyad BABA / AFP)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: Eyad BABA / AFP)
התקרית הנפיצה ברפיח מגיעה כשברקע ההתנגדות הרבה ממילא בעולם למבצע של צה"ל בעיר, והצו שהוציא רק בסוף השבוע האחרון בית הדין הבינלאומי לצדק. על רקע החשש מהתגובות בעולם, בצה"ל מיהרו כבר בלילה להבהיר כי התקיפה נעשתה באמצעות חימוש מדויק ו"על בסיס מודיעין מקדים המצביע על שימוש של מחבלי חמאס במרחב" – וכי היא כוונה נגד מחבלים ש"מהווים יעד לתקיפה בהתאם לדין הבינלאומי".
גם נתניהו התייחס הערב לתקרית. בנאומו בכנסת ציין כי ברפיח פינתה ישראל כבר כמיליון תושבים בלתי מעורבים: "למרות המאמץ העליון שלנו שלא לפגוע בבלתי מעורבים, קרתה אמש לצערנו תקלה טראגית. אנחנו חוקרים את המקרה, נסיק את המסקנות כי זו המדיניות שלנו. אצלנו כל בלתי מעורב (שנהרג) זה טרגדיה, אצל חמאס זו אסטרטגיה. הלחץ שמפונה מבית ומחוץ כלפי ממשלת ישראל, שנלחמת בכל כוחה להחזיר את החטופים, רק מקשיח את עמדותיו של סינוואר שדורש תנאי כניעה. אני לא מוכן להיכנע ולהתקפל. אני לא מוכן לסיים את המלחמה לפני השלמת כל יעדיה. גיבורינו לא נפלו לשווא", אמר ראש הממשלה.

מקרון מגנה, איטליה מזהירה: "ישראל מעמיקה את השנאה"

הפרשנות הישראלית לצו בהאג היא שניתן להמשיך בפעולה ברפיח, מכיוון שהוא מגביל פעולות צבאיות בעיר על בסיס מחויבויותיה של ישראל על פי האמנה למניעת רצח עם, אך בפועל הצו נתפס כדרישה לסיום המבצע המתנהל בעיר – ומנהיגים ברחבי העולם דרשו אחרי התקרית ליישמו. אחת מהם הייתה שרת החוץ הגרמנייה אנלינה ברבוק, שאמרה בצהריים כי הצו של בית הדין הבינלאומי לצדק הינו מחייב – וחובה לכבדו. "הדין ההומניטרי הבינלאומי חל על כולם, גם על ההתנהלות של ישראל במלחמה", אמרה.
גינוי נשמע גם מנשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר שהוא "מזועזע" מהתקפות האחרונות של ישראל, שלדבריו גרמו למותם של פליטים רבים ברפיח. "הפעולות הללו חייבת להיפסק. אין שום אזור בטוח ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכיבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית", מסר בציוץ ברשת X. שר ההגנה האיטלקי גווידו קרוזטו הזהיר כי להפצצות כמו זו שהייתה ברפיח יהיו השלכות ארוכות טווח כלפי ישראל. "הבחירה הזו של ישראל מפיצה שנאה, משרישה שנאה שבה יהיו מעורבים הילדים והנכדים שלהם (של הפלסטינים). הייתי מעדיף בחירה אחרת", אמר לתקשורת האיטלקית.
15 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
"חייבים להפסיק". מקרון
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL)
גם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל הביע "זעזוע" מהמראות והדיווחים שמגיעים מרפיח, והדגיש כי בין ההרוגים ילדים קטנים. "אני מגנה את זה בצורה הנחרצת ביותר", אמר. מוקדם יותר היום אמר בורל כי הסוגיה תעלה במפגש של שרי החוץ האירופים, ולדבריו הם ידונו בשאלה כיצד להביא ליישום הצו בהאג.
שר החוץ הספרדי חוסה מנואל אלברס, ממדינה עוינת למדי כלפי ישראל שרק לאחרונה הכירה במדינה פלסטינית, היה חריף אף יותר והצהיר: "אם ישראל תמשיך לפעול בניגוד לעמדתו של בית הדין, ננסה לנקוט את הצעדים הדרושים כדי לאכוף אותה". במדינה נוספת שהכירה במדינה פלסטינית, אירלנד, אמר שר החוץ מייקל מרטין: "בנוסף לרעב, בנוסף להרעבה, לסירוב להעביר סיוע בהיקפים מספקים, מה שהיינו עדים לו בלילה האחרון הוא ברברי".
15 צפייה בגלריה
גם סעודיה גינתה. בן סלמאן
גם סעודיה גינתה. בן סלמאן
גם סעודיה גינתה. בן סלמאן
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled, AFP)
גינויים נשמעו גם משלל מדינות ערביות, בכללן ירדן, מצרים, איחוד האמירויות וסעודיה – כשברקע נמשכים מאמצי ארה"ב להביא לנורמליזציה מול ריאד. בקטאר הזהירו שהתקרית הקשה עלולה לסבך את המאמצים להתניע מחדש את המגעים לעסקת חטופים מול חמאס.
בקהיר האשימו שצה"ל "הפציץ בכוונה אוהלים של פליטים", וטענו שמדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי. שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, הוסיף: "גינויים בינלאומיים להפרות הישראליות ברצועת עזה לא מספיקים כדי לעצור את הפשעים. על הקהילה הבינלאומית להתגבר על הקיפאון ולנקוט עמדה נחרצת. עלינו להמשיך ללחוץ על ישראל להפסיק את המלחמה בעזה".
15 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן. "הלב נקרע", מסרו בבית הלבן
(צילום: Win McNamee/Getty Images)
בארה"ב נמנעו תחילה מלהגיב, אבל בערב פרסם הבית הלבן התייחסות ראשונה ומסר כי התמונות מרפיח הן "קורעות לב". דובר מטעם המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב אמר ל-ynet: "לישראל יש זכות לרדוף אחרי חמאס, ואנחנו מבינים שהתקיפה הזו הרגה שני מחבלים בכירים בחמאס, שאחראים לתקיפות נגד אזרחים ישראלים. אבל כפי שהבהרנו, ישראל חייבת לנקוט בכל אמצעי הזהירות האפשריים כדי להגן על אזרחים. אנחנו דוחקים באופן פעיל בצה"ל ובשותפים בשטח לפעול כדי להעריך מה קרה, ואנחנו מבינים שצה"ל עורך חקירה".
כצפוי, גינוי השמיעו גם באו"ם. תור וונסלנד, דיפלומט נורבגי שמשמש כשליח האו"ם למזרח התיכון, מסר: "אני מוטרד מאוד ממותם של ילדים ונשים רבים כל כך, באזור ששימש כמחסה. אני קורא לרשויות הישראליות לערוך חקירה מקיפה ושקופה לתקרית הזו, למצות את הדין עם כל מי שפעל שלא כדין ולנקוט צעדים מיידיים כדי להגן טוב יותר על אזרחים".

העדויות הקשות מהשריפה: "מה עשינו שזה מגיע לנו?"

התקיפה שחוללה את השריפה, נזכיר, התרחשה אמש בשעת לילה מאוחרת, ולפי צה"ל כוונה למתחם של בכירי חמאס. חוסלו בה המחבל יאסין רביע, ראש מטה הגדה של חמאס, והמחבל חאלד נגאר, בכיר במטה הגדה. שניהם היו אחראים על הכוונת פיגועים ביהודה ושומרון, ובעצמם לקחו חלק בפיגועים רצחניים באינתיפאדה השנייה. אחד מקורבנותיו של המחבל נגאר היה שולי הר מלך ז"ל, בעלה של ח"כ סון הר מלך (עוצמה יהודית).
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
השריפה אמש במחנה העקורים
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Reuters TV)
על פי ממצאיו הראשוניים של תחקיר האירוע, התקיפה גרמה כאמור לשריפה באוהלים במחנה העקורים צפונית-מערבית לעיר רפיח. לפי דיווחים בעולם מדובר באזור שהוכרז כבטוח עבור פליטים בידי צה"ל, אך בצבא הבהירו כאמור שהוא נמצא מחוץ לאזור אל-מוואסי שאליו נקראו התושבים להתפנות.
מהזירה הגיעו לאורך הלילה תמונות קשות של חילוץ גופות ופצועים בין הלהבות, והבוקר נראו שם שרידי האוהלים המפויחים. לצד מספר ההרוגים הרב, לפי משרד הבריאות העזתי עוד כ-250 נפצעו – ובתי חולים באזור דיווחו על שטף רב של נפגעים. הצלב האדום הבינלאומי דיווח כי אחד מבתי החולים שדה שלו ברפיח לא היה יכול להתמודד עם מספר הפצועים הרב, ולדבריו כמה מהם פונו למרכזים רפואיים בחאן יונס.
בסוכנות ההגנה האזרחית ברצועת עזה, שפועלת תחת שלטון חמאס, אמרו כי הלהבות התפשטו במהירות בין אוהלי העקורים: "ראיני גופות חרוכות ואיברים כרותים. ראינו מקרים של קטיעות איברים, של ילדים, נשים ומבוגרים פצועים", מסרו.
15 צפייה בגלריה
תל א-סולטאן
תל א-סולטאן
ההרס אחרי השריפה ברפיח
(צילום: AP /Jehad Alshrafi)
15 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
ניצולה אחת, ששוחחה עם סוכנות AFP בעילום שם, אמרה כי השריפה התפשטה אחרי סיום תפילות הערב. "הילדים ישנו, ופתאום שמענו רעש עוצמתי וראינו שהכול מסביבנו עולה באש. הילדים צרחו, הרעש היה מחריד", העידה. לרויטרס התראיין עבד מוחמד אל-עטאר, שדיבר בשעה שישב לצד גופות קרוביו באחד מבתי החולים באזור – והאשים כי ישראל "שיקרה" כאשר אמרה לתושבים שהאזורים במערב רפיח יהיו בטוחים.
אל-עטאר, שבין קרוביו שנהרגו גם אחיו וגיסתו, אמר לרויטרס: "צה"ל שקרן. אין שום ביטחון בעזה. אין שום ביטחון – לא לילדים, לא למבוגרים ולא לנשים. הוא (אחיו) נמצא עכשיו עם אשתו, שניהם נהרגו. מה הם עשו שזה מגיע להם? הילדים שלהם התייתמו". גם בסוכנות הידיעות הבינלאומית הגדולה בעולם, AP, שוחחו עם אחד התושבים ברפיח, שהיה בין אלו שחשו לזירה כדי לחלץ נפגעים: "הוצאנו את האנשים שלנו במצב בלתי נתפס. הוצאנו את הילדים שלנו בחתיכות. הוצאנו ילדים ומבוגרים. השריפה במחנה הייתה מחזה בלתי ייאמן".