בית הדין הצבאי האריך אתמול (שני) ביומיים נוספים את מעצרו של חייל המילואים שלפי החשד ירה למוות בתושב חברון סאמח מוחמד עבד אלרחי חאמד זיתון (62), מוסלמי לשעבר שהתגייר והזדהה בשם דוד בן אברהם.

ביום חמישי ערך לוחם מילואים בידוק בתיקו של בן אברהם סמוך להתנחלות אלעזר, ואחרי שמצא בו סכין - ששימש ככל הנראה להגנה עצמית - ירה בו למוות. בתיעוד שפורסם ב-ynet נראה לוחם המילואים, שאובטח על-ידי איש ביטחון, ניגש אל בן אברהם וקורא לו להרים את ידיו - ושניות לאחר מכן, כשהפלסטיני, שלא היה חמוש, התחיל להוריד את ידיו לכיוון קו החגורה שלו, ירה הלוחם לכיוונו מטווח של מטרים אחדים. לאחר מכן נראה בן אברהם מתמוטט על הכביש.
סנגורו של החשוד, עו"ד רן כהן רוכברגר, שאל במהלך הדיון את קצינת החקירות שחוקרת את הפרשה ״איך אתם מכירים את מה שקרה? צפית בכל הדיונים שמתארים את החקירות?". בנוסף שאל אם מרשו ביקש שחלק מהחקירות יתנהלו באנגלית, אך החוקרים המשיכו לתחקרו בעברית, חרף בקשתו. הקצינה השיבה בשלילה ואמרה כי "זה לא מה שאמרתי. כשהחשוד ביקש אנגלית אז חקרנו באנגלית". רוכברגר הדגיש כי "אני מבקש מכאן שהחקירות ייעשו רק בשפת האם שלו, בשפה האנגלית״, וציין כי "היום מרשי שחזר את האירוע ונחקר שוב. הוא משתף איתכם פעולה״. בנוסף, החשוד הסכים לעבור גם בדיקת פוליגרף.
בדיון התברר כי החוקרים חיפשו במכשיר הנייד של החייל, שם בין השאר נמצא הסרטון מהתקרית. הקצינה החוקרת ציינה בנושא כי ״יש פירוט של דו״ח סודי, לא אפרט לגבי המצלמות ומה שנאסף״. עוד התברר כי התקבלה הסכמה של משפחת המנוח לאפשר את נתיחת גופתו, והקצינה אמרה כי ״נעשו פעולות כדי לאפשר את הנתיחה, אך כרגע היא מתעכבת״.
1 צפייה בגלריה
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
(צילום: חיים פרג)
נציגו של החשוד ביקש לשחרר אותו ממעצר בטענה שהיה מדובר ב"אירוע מבצעי לכל דבר" בגזרה ״חמה״, שבה ישנם איומים כל העת. "אנחנו באירועים שקשורים לתקופת הרמדאן, יש חשש מפיגועים באיו"ש הגזרה חמה ומאוימת עם אירועי פח״ע רבים, לצד איומים מרובים. בחודשים האחרונים נהרגו יותר מ-200 פלסטינים, אך זה המקרה היחיד שבו ביקשו לעצור חייל בגין ירי בפלסטיני. מה ההצדקה שיש במקרה זה למעצר החייל, כשהוא מתאר כיצד יש איום לחייו ולחיי חבריו החיילים?" טען.
רוכברגר טען עוד כי מרשו "נושא על בשרו את הסכנות והאיומים הללו", וציין כי הוא תיאר בפניו כי פלסטיני השליך לעברו בעבר "גרזן קטן". עורך הדין תיאר כי המנוח עורר את חשדו של החייל לאחר שירד ממונית בתחנת אוטובוס והמשיך לשהות במקום. "מרשי פנה אליו וניסה לברר את הסיבה. במשך 10 דקות הוא התרה בו לא להתקרב לתיק שבו נמצא הסכין, הוא ביקש מהמנוח להרים את ידיו, אך זה ניסה שוב ושוב להתקרב לתיק בטענה שהוא רק רוצה לצלצל למישהו - למרות שהנייד שלו נלקח לפני כן. מרשי הבחין שכיסיו של המנוח היו נפוחים, הוא חשד, וכשהפלסטיני הוריד את ידיו לכיסיו - בוצע ירי לעבר פלג גופו התחתון, כנוהל מעצר חשוד. הירי בוצע כשידיו של הפלסטיני הורדו. אין סיבה להמשיך להחזיק את מרשי במעצר״.
עוד אמר עו"ד רוכברגר כי "מרשי הוא לא חייל צעיר - הוא בן 46, איש משפחה למופת, ללא עבר פלילי - ללא חשד ושום התנהגות בעבר כלפי פלסטינים. הוא איש כיתת כוננות ביישוב שבו הוא מתגורר ונושא בתפקידי אבטחה. הוא שירת במילואים מאז 7 באוקטובר. הוא חייל מצטיין, רק לפני חודשיים קיבל תעודת הוקרה מהמח״ט וממפקד האוגדה על סיכול פיגוע בנסיבות כאלה, וגם בשנת 2021. הוא נורמטיבי".

השופט החליט לדון בראיות דיגיטליות שנאספו בתיק, לצד המשך החקירה ופעולות נוספות שיש לבצע. בין היתר ייבדק גם חשד לשיבוש הליכי חקירה. לאחר שצפה בתיעוד הדיגיטלי בלשכתו, השופט קבע כי החשוד יישאר במעצר במשך יומיים נוספים, שכן "נותרו צורכי חקירה רבים, והתעורר החשד לשיבוש קונקרטי בתיק החקירה. מעיון בחומר החקירה, הדו״ח הסודי והתיעוד הוויזואלי שממנו התרשמתי במעמד צד אחד. לאחר בחינת מכלול השיקולים, המלצתי להגנה כי לא תתנגד להארכת המעצר".
עו"ד רוכברגר, אמר בתום הדיון כי "אני מאמין שבסופו של דבר, אחרי פרק זמן נוסף של חקירה, התיק ייסגר, כי לא מדובר רק באדם נורמטיבי שאין בעברו שום בדל של התנהגות פסולה, אלא גם באירוע עצמו. אם מסתכלים עליו ובוחנים אותו מבחינה מהותית, זה אירוע של הגנה עצמית. הירי בוצע אך ורק לאחר שהמנוח, שהיה חשוד, הוריד את ידיו אחרי שנמצא גם סכין בכליו, ואחרי שהתנגד לכל האמירות להרים ידיים ולהתרחק".