בהג'את זיתון, בנו של דוד בן אברהם שנורה למוות בידי לוחם מילואים, עדיין קורא לאביו "סאמח זיתון" - כשמו הקודם. הוא אחד מבין ששת הבנים ושלוש הבנות של זיתון, ותושב חברון, שם התגורר גם אביו. ביום חמישי בבוקר הוא עוד הספיק לראות את אביו ולדבר איתו, במה שהתבררה בדיעבד כשיחה האחרונה שלהם.

2 צפייה בגלריה
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
סאמח זיתון לאחר שחרורו מבית הכלא
דוד בן אברהם
(צילום: חיים פרג)
"היה לאחי הקטן דיון בבית משפט במרכז, החברים היהודים של אבא ידעו שהוא היה בדרך לשם - ואפילו יש לו חבר יהודי שהיה אמור להיות ערב לאחי", אמר בהג'את. "כבר בדרך אמרתי לאבא להיזהר, שיש בעיות, והוא אמר 'אל תדאג, אלוהים שומר עלינו'. למרות זאת קרה בסוף הגרוע מכול".
דוד בן אברהם התמודד כל חייו עם יחס עוין מצד האוכלוסייה הפלסטינית בחברון, שלא אהבה את העובדה שהתגייר. גם ישראל לא הכירה בגיור שעבר בן אברהם, והמדינה סירבה לתת לו אזרחות. "אני לא יכול להגיד שאבא שלי התגייר", אמר בהג'את. "יש גם יהודים שלא מכירים בזה, אבל מכירים בו כחבר טוב שלהם".
ביום חמישי ערך לוחם מילואים בידוק בתיקו של בן אברהם סמוך להתנחלות אלעזר, ואחרי שמצא בו סכין - ששימש ככל הנראה להגנה עצמית - ירה בו למוות. בתיעוד שפורסם ב-ynet נראה לוחם המילואים, שאובטח על-ידי איש ביטחון, ניגש אל בן אברהם וקורא לו להרים את ידיו - ושניות לאחר מכן, כשהפלסטיני הגר שלא היה חמוש התחיל להוריד את ידיו לכיוון קו החגורה שלו, ירה הלוחם לכיוונו מטווח של מטרים אחדים. לאחר מכן נראה בן אברהם מתמוטט על הכביש.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
תיעוד: הלוחם הורג פלסטיני שהתגייר בגוש עציון
"איש של שלום". שלבי הירי בדוד בן אברהם
הבן הדגיש כי אביו היה אדם טוב, שאהב אנשים "ללא הבדלי דת וגזע". לדבריו, "היו בתוך המשפחה מחלוקות עם אבא שלי למשך תקופה מסוימת, גם במעגל המצומצם וגם המורחב. הוא גר בישראל למשך זמן רב, אבל בשנתיים האחרונות חזר לחברון".
בהג'את אמר כי את הקשרים החמים עם היהודים בנה אביו עוד מצעירותו, כשהיה סוחר בחברון. "קשרי מסחר התפתחו לקשרי חברות", אמר על האב שהפך את הדו-קיום לדרך חיים.
"נעשה לו הלוויה כמו שצריך אחרי שהגופה תגיע מאבו כביר", הוסיף הבן. "כרגע מתנהלות החקירות של נסיבות האירוע, ואני מקווה שישראל - שמגדירה את עצמה כמדינה הגונה עם צדק - לא תסגור את החקירה הזו. אני אמשיך לעקוב כדי שייעשה צדק עם אבי, שנהרג מבלי שעשה שום חטא.
"היהודים יודעים שנעשה לאבא שלי עוול", מחה, "וגם הערבים. הוא היה איש של שלום, אהב את שני העמים ואת כל הדתות. הוא בחיים לא הזיק לאף אחד, היה אדם פופולרי מאוד".

גרסת הלוחם

בית הדין הצבאי בבית ליד האריך בסוף השבוע בשלושה ימים את מעצרו של לוחם המילואים שירה למוות בבן אברהם. לפי גרסת הלוחם בחקירתו, בן אברהם ירד בתחנה ממונית פלסטינית כשכיוון נסיעת ההמשך שלו היה ירושלים. עובדה זו עוררה את חשדו של הלוחם שניגש לבדוק אותו.
"הוא סירב להזדהות במשך מספר דקות, אמר שהוא בדרך לירושלים כי יש לו אישור שהייה בישראל, ורק לאחר מכן השליך לכיוון שלנו תעודת זהות פלסטינית", תיאר הלוחם בחקירתו. "מבדיקה שעשינו במערכות התברר כי שיקר, ואין לו אישור שהייה בישראל. במקביל בדקנו את תיק הלפטופ שהביא עימו ומצאנו בתוכו סכין. באותו רגע הוא נחשד כמחבל לכל דבר".
עוד תיאר לוחם המילואים בחקירתו כי בשלב זה התבקש החשוד להרים את ידיו כדי שיחלו לבדוק את גופו בזמן שהיה לבוש בבגדים עבים וכהים, אך כאמור, כשהחל להוריד את ידיו נורתה לטענת הלוחם האש לכיוון ברכו, ולא ברור כיצד מת מפצעיו. בסביבת הלוחם אומרים עוד כי הגופה טרם נותחה, וכמובן שהוא לא ידע על עברו האישי של החשוד, כאשר בזירה ובאקלים הביטחוני הנפיץ בגזרה היו כל ההצדקות לחשוד שמדובר במחבל.
"לא הייתה כאן הגנה עצמית אלא סיכול פיגוע ובמשורה, ולכן הירי היה לרגל החשוד", סיפרו בסביבת הלוחם. "רק לפני כחודש הוא סיכל פיגוע דריסה באותה גזרה וקיבל על כך אות הצטיינות מצה"ל". מיד לאחר הירי ניתן טיפול רפואי לחשוד עם חוסם עורקים והוזעק אמבולנס. מחר הוא צפוי לערוך שחזור בזירה, וגופתו של בן אברהם צפויה לעבור ניתוח בימים הקרובים כדי לקבוע מהי סיבת המוות המדויקת. צו איסור פרסום הוצא על זהות הלוחם, שנחשד בעבירת המתה בקלות דעת ומיוצג על-ידי הסנגוריה הצבאית.
במהלך הדיון ביום שישי הגיע לבית הדין גם מג"ד כדי לגבות את הלוחם, ולהבהיר את נסיבות האירוע והתקופה המתוחה מאוד באיו"ש ובאופן ממוקד בגזרת בית לחם. קצינים בצה"ל גם הציעו לערוב ללוחם מבחינת לקיחת אחריות על האירוע והעדפה להסתפק בחלופות מעצר, כפי שרמזה השופטת סגן-אלוף מיכל אברהם שחר, שייתכן שכך תחליט מחר בהיעדר סכנה לשיבוש חקירה או מסוכנות. השופטת הזכירה בהחלטתה כי הלוחם טען שפעל בהתאם להוראות הפתיחה באש, ונחשב לגורם ביטחוני ותיק ומנוסה בגזרה.