2 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
אתר הגרעין בפורדו
(צילום: AFP)
איראן כיבתה שתי מצלמות מעקב של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שמטרתן לפקח על הנעשה באחד מאתרי הגרעין שלה. כך דיווחה הטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האיסלאמית.
בדיווח לא צוין שמו של אתר הגרעין. נראה שמדובר בניסיון לחץ חדש של טהרן, כשמדינות המערב מתכוונות לגנות אותה בכינוס מועצת הנגידים של סבא"א - ועל רקע שורת מקרי המוות המסתוריים של מדעני גרעין במדינה בתקופה האחרונה.
הטלוויזיה האיראנית תיארה את שתי המצלמות כמפקחות בין היתר על רמות העשרת האורניום. מדובר במכשירי OLEM שהותקנו ב-2016 על ידי סבא"א ובאמצעותם ניתן לצפות בהעשרת האורניום במתקני ההעשרה. לאיראן כעת שני אתרים תת-קרקעיים שכאלו, בפורדו ובנתנז.
2 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן ההעשרה בנתנז
(צילום: EPA)
"עד עתה, סבא"א לא רק שהתנהגה בכפיות טובה אל מול שיתוף הפעולה הנרחב של איראן, אלא גם הגדירה זאת כחובתה. מהיום, הרשויות הרלוונטיות הורו לכבות את מצלמות המעקב של OLEM", נאמר בדיווח.
בדוח שפרסמה סבא"א בסוף החודש שעבר נחשף כי כמות האורניום המועשר – לכל רמות ההעשרה – שאיראן אגרה עד כה גדולה כבר ביותר מפי 18 מזו שהותר לה להחזיק במסגרת הסכם הגרעין שנחתם ב-2015. הפרטים מהדוח התפרסמו בשעה שהמשא ומתן בין טהרן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין נראה קפוא לחלוטין ועומד בפני קריסה, ובמערב הזהירו כי איראן הולכת ומתקרבת לנקודה שממנה תוכל לשעוט לעבר פיתוח פצצה גרעינית ברגע שתבחר.
לאחר פרסום הדוח, לחצו מעצמות המערב על סבא"א לנזוף באיראנים על כך שלא מסרו מידע על שרידי אורניום באתרים שלא דיווחו עליהם. איראן, מצידה, איימה כי כל פעולה פוליטית של ארה"ב, צרפת, בריטניה וגרמניה תיענה ב"תגובה מיידית".
אתמול, בוועדת חוץ וביטחון, כינה ראש הממשלה נפתלי בנט את השנה האחרונה "שנת מפנה" במאבק באיראן ואמר כי "אנחנו פועלים בכל זמן ובכל מקום". לדבריו, "מדינת ישראל בשנה האחרונה פועלת מול ראש התמנון האיראני ולא רק נגד זרועות התמנון כפי שנעשה משך העשורים האחרונים. ימי החסינות, בהם איראן פוגעת ושוב פוגעת בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע - הימים האלה תמו. אנחנו פועלים, בכל זמן ומקום, ונמשיך בכך".
בנט אמר כי "בשנים האחרונות, איראן חצתה שורה של קווים אדומים ובראשם באפריל אשתקד, כחודשיים לפני הקמת הממשלה, כאשר חצתה את קו 60% העשרת אורניום - ללא שום תגובה נגדית. עולם כמנהגו נהג. ישראל לא יכולה להשלים עם מצב כזה, ולא תשלים. ביום שישי האחרון פגשתי את מנכ"ל סבא"א, ושוחחנו על כך. הבהרתי לו את העמדה של מדינת ישראל, והיא שאנחנו פועלים ונמשיך לשמור לעצמנו את חופש הפעולה לפעול תמיד כנגד תכנית הגרעין האיראנית ככל שיידרש - עם הסכם, בלי הסכם, שום דבר לא כובל את ידינו".

"אנחנו לא רק אומרים את זה, אלא גם מקיימים את זה", הדגיש בנט והתייחס למפגש מועצת הנגידים של סבא"א השבוע. "אנחנו מצפים שהיא תציב תמרור אזהרה ברור בפני המשטר בטהרן, ותבהיר לו כי אם ימשיך במדיניותו המתריסה בתחום הגרעין, הם ישלמו על כך מחיר כבד".
במערכת הביטחון מתחו ביקורת על אותם דברים. "מדובר בתקיעת אצבע בעין לאיראנים, תקיעת אצבע מיותרת שעלולה להגביר את המוטיבציה שלהם לגבות מחיר", אמר ל-ynet גורם ביטחוני בכיר. לדבריו, איראן מתכננת פיגוע נקמה ואין סיבה לעודד אותה עוד יותר לבצע אותו.