2 צפייה בגלריה
רוברט מאלי
רוברט מאלי
רוברט מאלי
(צילום: AP)
"תוכנית המומחים של איראן": שלושה מעוזריו של רוברט מאלי, השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני איראן - שפוטר לאחרונה בשל קשרים פסולים עם הרפובליקה האיסלאמית - היו חברים ברשת ממשלתית שנוצרה ונוהלה על ידי טהרן. לפי הדוח המשותף של אתר "סמאפור" וערוץ "איראן אינטרנשיונל", המבוסס על אלפי אי-מיילים של דיפלומטים איראנים, שלושת האנליסטים עבדו במקביל עבור צוותי חשיבה מערביים בולטים - וייעצו לארה"ב ולאירופה במטרה להרחיב את קשרי טהרן עם גורמים זרים.
לטענת "איראן אינטרנשיונל", כלי תקשורת בבעלות בריטית הממומן על ידי סעודיה, ומזוהה עם האופוזיציה למשטר האיראני, האי-מיילים המדוברים כוללים עותקים של דרכונים, קורות חיים, הזמנות לכנסים, כרטיסי טיסה, בקשות לוויזה, קבלות על תשלום, עבודות אקדמיות והתכתבות נרחבת עם פקידי משרד החוץ האיראני, סגל האוניברסיטה וסטודנטים, שעזרו לאשר את אותנטיות המסמכים.
לפי התחקיר, משרד החוץ של איראן הקים את הרשת הממשלתית בסוף 2013 - והשתמש בה במשך השנים כדי להרחיב את תחום של השפעתה של טהרן בבמה העולמית ולשפר את תדמיתה. תפקידם של האנליסטים, שכונו בתכתובות פנימיות "רשת הצעירים", היה לעצב ולקדם את מדיניותה של איראן בעולם. 21 אנליסטים איראנים קיבלו הצעה להצטרף לרשת הממשלתית, אך בסופו של דבר - כך מראות ההתכתבויות - מספר האנשים שהסכימו לשתף פעולה עם התוכנית הצטמצם לכ-10.
חברי הרשת כתבו מאמרים כדי להסביר את מדיניות החוץ של איראן ואת פעילותה הגרעינית והצבאית - ולהגן עליהן, העניקו ראיונות לתקשורת העולמית, הופיעו בכנסים וייעצו כאמור לממשלות המערב בנוגע לטהרן. בכל המקרים הם הציגו את עצמם כאנליטיקאים עצמאיים. עם זאת, במקום לשמש כמתווכים, חלק מהאנליסטים יצרו בחשאי קשרים עם פקידים איראנים, והגנו בגלוי על עמדת הרפובליקה האיסלאמית באירועים ובוויכוחים.
בשנת 2015, המכון למחקרים פוליטיים ובין-לאומיים, הפועל ישירות בפיקוח משרד החוץ של איראן, אירח בטהרן כנס בן יומיים שכותרתו "סקירה של השואה בפרספקטיבה גלובלית". הכנס, שהפך למקום מפגש של מכחישי שואה מרחבי העולם, עמד בפני ביקורת בין-לאומית. לאחר קיומו, כ-40 מכוני מחקר אירופיים ואמריקניים ניתקו את קשריהם עם צוות החשיבה האיראני.
2 צפייה בגלריה
אריאן טבטבאי, עלי וויז ודינה אספנדיארי
אריאן טבטבאי, עלי וויז ודינה אספנדיארי
אריאן טבטבאי, עלי וויז ודינה אספנדיארי
(צילום: איראן אינטרנשיונל)
בפברואר 2019, פחות מחודש לאחר מינוי מאלי לתפקידו, שליחו לשעבר של ביידן הביא את אריאן טבטבאי, חוקרת מזרח תיכון בצוות החשיבה "קרן מרשל הגרמנית" שבסיסה בוושינגטון, לצוות שלו במחלקת המדינה האמריקנית. טבטבאי הייתה פעילה בתפקיד במשך כ-15 חודשים.
מאלי גם ניסה להכניס את עלי וויז, המנהל הנוכחי של פרויקט איראן בקבוצת המשבר הבין-לאומית, לצוות שלו במחלקת המדינה האמריקנית - אך לא הצליח להשיג את האישור הביטחוני הדרוש כדי לעבוד במשרד החוץ, והעסקתו של וויז נדחתה.
אף שמאלי החשיב את טבטבאי ואת וויז כיועציו, המחקר של "איראן אינטרנשיונל" מראה שלשני האנליסטים היו קשרים סודיים עם "תוכנית המומחים". תכתובות ומסמכים חשפו כי דינה אספנדיארי, אנאליסטית נוספת שנשכרה על ידי מאלי בקבוצת המשבר הבין-לאומית בסוף 2019, הייתה גם היא חברה בתוכנית הממשלתית של איראן.
על פי הדיווח, וויז שלח מאמר לרשויות האיראניות לפני פרסום, ואילו טבטבאי - ששמה הופיע במסמכים כחברה ראשית ב"רשת המומחים", ושלפי תמונה שפרסמה המשלחת הרוסית אף נכחה עם מאלי במשא ומתן הגרעיני בווינה ב-2021 - התייעצה עם הממשל בנושאים כמו נסיעה לישראל או השתתפות בכנסים.
בתכתובת נוספת, טבטבאי סיפרה לבכיר לשעבר בממשל האיראני כי פגשה את הנסיך טורקי אל-פייסל, שהזמין אותה לביקור בסעודיה והראה עניין בשיתוף פעולה. היא שאלה: "הייתי רוצה לדעת את עמדתך, האם סוג העבודה הזה מעניין אותך?".
בנוסף, היא הזכירה את אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. טבטבאי סיפרה לבכיר לשעבר כי הוזמנה לוועידה בנושא בקרת נשק ותוכנית הגרעין של טהרן. היא כתבה: "רציתי לשאול את דעתך ולראות אם אתה חושב שאני צריכה להיענות להזמנה וללכת". הבכיר לשעבר השיב: "לפי מכלול השיקולים נראה שהמקרה של סעודיה טוב, אבל המקרה השני (של ישראל) עדיף שלא ייעשה". כמה שעות לאחר מכן, היא ענתה: "תודה רבה על ההדרכה. אפעל עם סעודיה ואעדכן אתכם בהתקדמות".
דובר משרד החוץ האמריקני מתיו מילר השיב על פניית התחקיר באשר למסמכים, וציין: "ממשל ביידן מינה את טבטבאי בשל מומחיותה בנושאי גרעין ובמדיניות חוץ, ואנחנו גאים בשירותה. קראתי את הסיפור, ולדעתי מדובר על דברים שקרו לפני כמעט עשור. מדובר על אנשים שלא עובדים היום בממשל. יש עובדת שהוזכרה בסיפור וכתבה בעבר כמה פעמים באופן ביקורתי על איראן, לפני שהצטרפה לממשל. היא עברה בדיקות קפדניות לסיווג ביטחוני, וכיום היא במשרד ההגנה. אני מפנה אתכם אליהם". הוא הוסיף כי משרד החוץ אינו מגיב על "מסמכים שדלפו לכאורה מממשלת איראן". קבוצת המשבר הבין-לאומית, המעסיקה כיום את וויז ואת אספנדיארי, הכחישה כי עובדיה נוהלו על ידי ממשלת איראן.
מאלי, שהסיבות המדויקות להשעייתו טרם פורסמו, לא הגיב על פניית התחקיר באשר לתכתובות. דובר אחר של מחלקת המדינה האמריקנית ציין: "מאלי עדיין בחופשה. משיקולי פרטיות, אין לנו יותר מה לומר בשלב זה".
פורסם לראשונה: 23:49, 26.09.23