איראן צמצמה את מספר המפקדים הבכירים של משמרות המהפכה שנמצאים בסוריה, בעקבות סדרת תקיפות שמיוחסות לישראל. בשבועות האחרונים ספגו משמרות המהפכה של איראן מכות קשות בסוריה, ולפחות שישה אנשי צבא איראנים חוסלו בתקיפות - בהם שני בכירים.
לפי גורמים שבקיאים בפרטים, ההחלטה של איראן להחזיר מסוריה קצינים בכירים מראה שהיא לא מעוניינת "להיגרר" למלחמה במזרח התיכון. הגורמים ציינו שלאיראן אין כוונה להסיג את כל כוחותיה מסוריה - בעלת ברית חשובה, שלה היא מסייעת כבר יותר מעשור במלחמת האזרחים.
3 צפייה בגלריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
פעילי משמרות המהפכה שחוסלו בסוריה
חמישה מאנשי משמרות המהפכה שחוסלו בינואר
אחד הגורמים, בכיר ביטחוני באזור שנמצא בקשר עם טהרן ומקבל ממנה עדכונים, אמר שמפקדים איראנים בכירים עזבו את סוריה, יחד עם עשרות קצינים זוטרים יותר. הוא לא ציין כמה איראנים עזבו, והדגיש שמדובר בצמצום נוכחות ולא בנסיגה מוחלטת. הגורמים ששוחחו עם רויטרס אמרו שמשמרות המהפכה ינהלו את הפעילות בסוריה "מרחוק", בעזרת בעלת הברית חיזבאללה.
איראן שלחה אלפי לוחמים לסוריה במהלך מלחמת האזרחים, שבה היא וחיזבאללה מסייעות לבשאר אסד לנצח את המורדים. חלק מהאלפים שנשלחו הם אנשי משמרות המהפכה, שבאופן רשמי משמשים "יועצים", אך רובם הם אנשי מיליציות שיעיות ופרו-איראניות מרחבי האזור.
3 צפייה בגלריה
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
הלוויה של רזא מוסאווי באיראן
המנהיג העליון חמינאי בהלווייתו של רזא מוסאווי באיראן
גורם נוסף, שמקורב לאיראן, אמר שהקצינים שעדיין נמצאים בסוריה עזבו את הלשכות שלהם והורידו פרופיל. "האיראנים לא ינטשו את סוריה, אבל הפחיתו במידה רבה את הנוכחות והתנועה שלהם", סיפר. גורם אחר אמר כי בזכות צמצום הנוכחות "טהרן לא תיגרר למלחמת ישראל-עזה".
בדיווח נכתב שמתחילת המלחמה בעזה, שמלווה בירי רקטות של חיזבאללה בגבול הצפון, הגבירה ישראל את התקפותיה נגד מטרות של איראן וחיזבאללה בסוריה. באחת המתקפות, ב-20 בינואר, נהרגו חמישה מאנשי משמרות המהפכה - בהם הגנרל יוסף אמיד זאדה, המכונה חאג' סאדק.
סאדק שימש כמפקד מודיעין בכוח קודס של משמרות המהפכה (הכוח שאחראי על הפעילות מחוץ לאיראן), ולפי פרסומים בכלי תקשורת ערביים היה מקורב לרזא מוסאווי, בכיר בכוח קודס של משמרות המהפכה, שחוסל ב-25 בדצמבר בדמשק. מוסאווי היה יועץ בכיר, שאחראי על שיתוף הפעולה בין סוריה לאיראן. המנהיג העליון עלי חמינאי הגיע להלווייתו.
3 צפייה בגלריה
הלוויה ב טהרן איראן של מפקד המודיעין של כוח קודס בסוריה סאדק אמיד זאדה המוכר גם בכינוי חאג' סאדק וקצין נוסף ב משמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה שיוחסה ל ישראל ב דמשק סוריה ב-20 בינואר
הלוויה ב טהרן איראן של מפקד המודיעין של כוח קודס בסוריה סאדק אמיד זאדה המוכר גם בכינוי חאג' סאדק וקצין נוסף ב משמרות המהפכה שנהרגו בתקיפה שיוחסה ל ישראל ב דמשק סוריה ב-20 בינואר
הלווייתו של הגנרל חאג' סאדק
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
גורם שבקיא בפעילות האיראנית בסוריה אמר כי בעקבות התקיפות המדויקות של ישראל, גורמים במשמרות המהפכה בסוריה החליפו את הלשכות ואת האתרים שבהם הם פועלים. שלושה מהגורמים ששוחחו עם רויטרס אמרו שמשמרות המהפכה העלו בפני סוריה חשד להדלפות מתוך כוחות הביטחון הסוריים, שסייעו לישראל לבצע את המתקפות האחרונות.