משרד המשפטים האמריקני פרסם אמש (שישי) את הגרסה המצונזרת של תצהיר צו החיפוש לאחוזת מאר א-לאגו שבבעלות נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. הפשיטה נערכה לאחר שבמשרד חשדו שהמסמכים המסווגים שנמצאו באחוזתו עלולים לסכן מקורות או סוכנים סודיים.
בנוסח שהוגש לבית המשפט נכתב כי "אילו המסמכים היו נופלים לידיים הלא נכונות, הם היו יכולים לחשוף פרטים רגישים על מקורות מודיעין אנושיים או שיטות עבודה של סוכנויות ריגול".
מהתצהיר, בן 38 עמודים שרובם הושחרו, עולה כי החקירה הפלילית בנושא המסמכים של טראמפ נפתחה בפברואר, זאת לאחר שחודש קודם לכן החזיר טראמפ לארכיון הלאומי 15 ארגזים של מסמכים שלקח מהבית הלבן. בבדיקת הארגזים, שנמצאו בינואר, התברר כי יש בהם 184 מסמכים מסווגים, בשלוש דרגות סודיות שונות - כולל 25 בדרגת הסיווג הסודית ביותר.
2 צפייה בגלריה
תצהיר החיפוש שערך ה-FBI באחוזת טראמפ
תצהיר החיפוש שערך ה-FBI באחוזת טראמפ
תצהיר צו החיפוש שערך ה-FBI באחוזת טראמפ
(צילום: AP)
המידע על כך שטראמפ מחזיק במסמכים נוספים שכאלה באחוזתו הגיע מ"מספר לא מבוטל של עדים", אך זהותם לא נחשפה בתצהיר. משרד המשפטים גם ציין כי אחד המניעים לפשיטה היה הרצון להגן על פרטיותם של גורמים מסוימים מחשש להטרדה או איומים - אפילו על חייהם.
לקריאת התצהיר באנגלית - לחצו כאן
"בראש ובראשונה, הממשל חייב להגן על זהותם וביטחונם של העדים בשלב הזה של החקירה", נכתב בדברי ההסבר, שנוסחו על-ידי שתי מחלקות משפטיות. בתסקיר המשפטי של משרד המשפטים היה גם סעיף העוסק במניעת חשיפת "מפת הדרכים" של החקירה, שכללה פרטים מסוימים שעלולים לפגוע בעבודת השירות החשאי.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ יוצא מ מגדל טראמפ ב ניו יורק
"לא עשיתי שום דבר רע. תחבולת יחסי ציבור"
(צילום: AP)
ה-FBI פתח בחקירה פלילית עם ארבע מטרות עיקריות שפורטו בתצהיר, וזאת לאחר פניית הארכיון הלאומי. בין המטרות: לקבוע כיצד מסמכים מסווגים יצאו מהבית הלבן והגיעו לאחסון במאר א-לאגו, לקבוע אם מקומות האחסון באחוזתו של טראמפ היו מורשים לאחסן מידע מסווג שכזה, לקבוע אם המסמכים אוחסנו במקומות לא מורשים וכן לזהות כל אדם ששמר מידע מסווג ללא אישור.
החשד שהוביל לפשיטה היה שטראמפ מחזיק עוד מסמכים מסווגים כמו אלה שנמצאו ב-15 הארגזים. המסמכים האלה, כך נטען, הוחזקו במקום לא מאובטח ולא היה פיקוח על הגישה אליהם. "בהתבסס על הניסיון, מסמכים מסווגים ברמות האלה מכילים בדרך כלל מידע שמשפיע על הגנת המולדת", נכתב בתצהיר. "בכמה מהמסמכים נמצאו גם פתקים שנראה כי נכתבו בכתב ידו של טראמפ".
טראמפ הגיב על התצהיר שנחשף, וברשת החברתית שלו "Truth Social" כינה אותו "תחבולת יחסי ציבור של ה-FBI ומשרד המשפטים". הוא כתב: "לא עשיתי שום דבר רע. למעשה הותקפנו. הם פתחו כספות, הם הכניסו מפצחי כספות. הם הביאו הרבה הרבה סוכני FBI - והכל בזמן שנתוני התמיכה בי בסקרים הם הטובים אי פעם, המספרים הכי טובים שהיו לי". הוא הוסיף: "זו בושה למדינה שלנו".
פורסם לראשונה: 21:18, 26.08.22