5 צפייה בגלריה
בקשת עורכי הדין של דונלד טראמפ למניעה זמנית של בחינת המסמכים שנלקחו מאחוזתו
בקשת עורכי הדין של דונלד טראמפ למניעה זמנית של בחינת המסמכים שנלקחו מאחוזתו
"לא ניתן לאפשר לפוליטיקה להשפיע על עשיית הצדק". הבקשה שהוגשה על ידי עורכי הדין של טראמפ
(קרדיט: AP)
עורכי הדין של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ביקש אתמול (שני) מבית משפט פדרלי בפלורידה למנוע זמנית מחוקרי ה-FBI לבחון את הפריטים והמסמכים שנלקחו בפשיטה של הבולשת על אחוזתו של טראמפ לפני כשבועיים. בתוך כך, "הניו יורק טיימס" דיווח כי מאז חודש ינואר הושבו מביתו של הנשיא לשעבר יותר מ-300 מסמכים שהוגדרו מסווגים, בהם מסמכים של ה-CIA, ה-FBI והסוכנות לביטחון לאומי.
לפי הבקשה, שבה הוגדר החיפוש של ה-FBI כ"מהלך אגרסיבי באופן מזעזע", הבחינה צריכה להתקיים רק לאחר מינויו של מפקח חיצוני שלא היה מעורב בחקירה המקורית שהובילה לפשיטה ושיבחן אם חלק מהמסמכים יוכלו להישאר חסויים.
הבקשה היא הצעד המשפטי הראשון מכיוונו של הנשיא לשעבר בנוגע לחקירה סביב החשדות כי לקח לאחוזתו בפלורידה מסמכים מהבית הלבן שסווגו כ"סודיים ביותר". בבקשה נכתב: "אסור לאפשר לפוליטיקה להשפיע על עשיית הצדק. אכיפת החוק היא מגן ששומר על אזרחי ארצות הברית, אי אפשר להשתמש בה כנשק למטרות פוליטיות".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
עורכי דינו טוענים כי שיתף פעולה באופן מלא עם החקירה. טראמפ
(צילום: AP)
בנוסף למינוי מפקח חיצוני, עורכי דינו של טראמפ גם ביקשו שמשרד המשפטים האמריקני יספק תיעוד מפורט של כל הרכוש שנלקח מהאחוזה. כמו כן, הם ביקשו כי פריטים "שנלקחו מחוץ לטווח החיפוש", שהוגדר בבקשה כרחב מדי מלכתחילה, יוחזרו לידיו של הנשיא לשעבר.
לפי הבקשה, חוקרי ה-FBI ביצעו את החיפוש למרות שטראמפ "שיתף פעולה באופן מלא" עם החקירה בנוגע להוצאת המסמכים מהבית הלבן. בבקשה אף נכתב כי עובדי האחוזה היו זמינים לתשאול, וכי טראמפ עצמו אמר לנציגי ה-FBI ומשרד המשפטים שהגיעו לביקור באחוזה בחודש יוני: "מה שצריך, תגידו לנו ואנחנו ניתן".

גם בדיווח של "ניו יורק טיימס", שציטט גורמים המעורים בנושא, צוין כי עוזריו של טראמפ מסרו מסמכים לנציגי משרד המשפטים ביוני, אך כאמור מסמכים נוספים נמצאו בפשיטת הבולשת. ככל הידוע עד כה, החיפוש באחוזה נערך רק לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות להוצאת המסמכים המסווגים מביתו של הנשיא לשעבר.
אנתוני קולי, דובר מטעם משרד המשפטים האמריקני, אמר כי תגובת המדינה לבקשה תימסר בבית המשפט. לפי קולי, "צו החיפוש לביתו של הנשיא לשעבר אושר על ידי בית משפט פדרלי שהסכים כי ישנה עילה סבירה לבצע את החיפוש". טראמפ, לעומת זאת, מסר בהצהרה כי הסיווג של כל המסמכים הוסר לפני שהוא הוציא אותם מהבית הלבן, וכי הם נלקחו "בצורה לא חוקית מביתו".
5 צפייה בגלריה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
ניידת משטרה נשיא ארה"ב ל שעבר דונלנד טראמפ אחוזה מאר א-לאגו פלורידה
טראמפ טען כי המסמכים נלקחו "בצורה לא חוקית" מביתו. סוכני השירות החשאי מחוץ לאחוזתו של הנשיא לשעבר, לפני כשבועיים
(צילום: AP)
במקביל, השופט ברוס ריינהרט שאישר את צו החיפוש באחוזה, הוציא אתמול צו שמחייב את משרד המשפטים האמריקני לספק לו עותק ערוך של התצהיר שפרס את העילות לחיפוש בביתו של טראמפ. לפי הצו, העותק יועבר לשופט עד ליום חמישי, והוא יחליט אם לפרסם אותו לציבור.
ריינהרט ציין כי החששות של משרד המשפטים שהתצהיר יחשוף מידע על עדים וישבש את החקירה הם חששות לגיטימיים, אך הוא עדיין לא מאמין שיהיה זה נכון שהמסמך כולו יהיה תחת חיסיון לאור העובדה שיש עניין ציבורי משמעותי בחקירה. עם זאת, השופט הכיר בכך שיש אפשרות שמשרד המשפטים ייאלץ להשמיט חלקים כה גדולים מהמסמך, עד כדי "אבדן משמעות" מבחינה ציבורית.
5 צפייה בגלריה
צו החיפוש
צו החיפוש
חלק מרשימת המסמכים שנמצאו באחוזת טראמפ - שצורפה לצו החיפוש
(צילום: רויטרס )
5 צפייה בגלריה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
אחוזת מאר א-לאגו של דונלד טראמפ בפלורידה
בפשיטה הוחרמו ממנה 20 ארגזים. אחוזת מאר א-לאגו, פלורידה
(צילום: רויטרס)
צו החיפוש של ה-FBI באחוזתו של טראמפ כבר פורסם, לאחר שעורכי דינו נתנו אישור לכך. לפי הצו, הנשיא לשעבר חשוד בהפרה של חוק הריגול. כמו כן, הצו חשף כי מהאחוזה נלקחו מסמכים שסווגו כ"סודיים ביותר" וכן הוחרמו ממנה 20 ארגזים ובהם פרטים אישיים, קלסרים של תמונות, פתקים בכתב יד ועוד.
בין היתר נלקח מידע ששמר טראמפ באחוזתו על "נשיא צרפת", וכן מסמך ובו החנינה של רוג'ר סטון שהורשע במסגרת פרשת "רוסיה-גייט". לאחר פרסום הדיווחים על צו החיפוש הפיצו עורכי דינו של טראמפ הודעה שלפיה הנשיא לשעבר אינו מתנגד לפרסום הצו, ושופט התיר לפרסם את הצו כמה דקות לאחר מכן.
הפשיטה על אחוזת מאר א-לאגו, שמשמשת את טראמפ כמעונו הפרטי מאז סיום כהונתו כנשיא וגם משמשת כמועדון יוקרתי, אירעה כאמור לפני כשבועיים. סוכני ה-FBI ערכו שם חיפוש במשך שעות ארוכות, אחרי שלפי הדיווחים בתקשורת האמריקנית הם קיבלו מידע על כך שבמקום נותרו עדיין מסמכים מסווגים, גם אחרי שטראמפ ואנשיו החזירו מוקדם יותר השנה לארכיון הלאומי 15 ארגזים שלמים של מסמכים. הייתה זו התפתחות דרמטית בחקירה שלפי הדיווחים נפתחה באפריל האחרון: מעולם בהיסטוריה האמריקנית לא נערכה פשיטה על ביתו של נשיא לשעבר, והיא הגיעה כשברקע טראמפ מסובך בשורה של חקירות אחרות.