פיגוע הירי שהיכה אתמול (ג') בלב מרכז מסחרי בעיר מעלה אדומים ושגרם לפציעתם של שישה בני אדם, הביא לחשיבה מחודשת בעירייה בנוגע להעסקת עובדים מיישובי האזור. אביו של המחבל מוהנד מזארעה (20) מועסק 25 שנה בעירייה - ולאחר שהתחנן שיעסיקו גם את בנו שביצע את הפיגוע, כעת הם מתכננים לפטר אותו. תיעוד חדש מהפיגוע: עובר אורח נפגע מהירי של המחבל שפותח באש מאחורי השיחים, וממהר להסתתר מאחורי רכב.

3 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
זירת פיגוע הירי סמוך לקניון במעלה אדומים
טען שהוא חולה - ונסע הביתה להצטייד בנשק. המחבל מוהנד מזארעה וזירת הפיגוע אתמול
3 צפייה בגלריה
צביקה כהן
צביקה כהן
נפצע בעצמו בפיגוע, והסיע את המחבל לביתו ללא הידיעה על כוונתו. צביקה כהן
אביו של המחבל שעובד במתנ"ס התחנן כאמור בפני העירייה שיעסיקו גם את בנו, והם התרצו. אתמול בשעות הבוקר טען המחבל כי הוא לא מרגיש טוב וביקש טרמפ לעיירה הפלסטינית אל-עיזריה הצמודה למעלה אדומים, שם מתגוררת המשפחה. צביקה כהן, מתנדב במתנ"ס שנפצע בעצמו מגרזן בפיגוע לפני שבע שנים, הסיע אותו למקום - שם הוא הצטייד בנשק וחזר למעלה אדומים כדי לבצע את הפיגוע.
כהן לא ידע על כוונותיו של המחבל. הוא סיפר ל-ynet: "ביקשו ממני לקחת אותו לאל-עיזריה עם אבא שלו, כי הוא טען שהוא לא מרגיש טוב ולא יכול להמשיך לעבוד. המלווה שלי נהג ואני ישבתי מקדימה. לקחנו אותו לכניסה ליישוב, שם הוא ירד. אחרי שעתיים הייתי ליד ההמבורגריה ושמעתי יריות, ואחרי כמה זמן התברר לי שזה העובד שהסעתי".
פיגוע הירי הציף בכהן טראומות מהאירוע שחווה לפני שבע שנים. "זה ישר החזיר לי הכול בחזרה, את כל הרגעים של הפיגוע שבו נפצעתי, ממש טראומה. אני לא מפסיק לבכות, לא יודע מה היה קורה אם הוא היה שולף שוב סכין או אקדח ויורה בי. אני בטראומה מזה, לא מאמין שהוא היה אצלי ברכב", הוא סיפר.
בעיריית מעלה אדומים מתכננים לפטר את האב, שעובד שם 25 שנה. מחזיק תיק הביטחון בעירייה אבי רחמים אמר: "אנחנו פועלים לפטר את אביו של המחבל". סגן ראש העיר מעלה אדומים גיא יפרח אמר לאחר הפיגוע כי לא תותר כניסת עובדים לעיר "עד להודעה חדשה", ותכונס הערכת מצב בעקבות הפיגוע. "כולנו תפילה לרפואת הפצועים. נתכנס עם כלל גורמי הביטחון להערכת מצב. כרגע אין כניסת עובדים לעיר עד להודעה חדשה, וכל אתרי הבנייה בעיר פונו מיידית".
3 צפייה בגלריה
לוחמי מג"ב בפשיטה על בית המחבל שביצע את פיגוע הירי במעלה אדומים
לוחמי מג"ב בפשיטה על בית המחבל שביצע את פיגוע הירי במעלה אדומים
הפשיטה על בית משפחת המחבל, ומעצר אחיו
שעות לאחר הפיגוע פשטו לוחמי מג"ב על ביתו של המחבל באל-עיזריה, ועצרו שם שניים מאחיו, צעירים בשנות ה-20 לחייהם. בתיעוד חדש מהפיגוע נראה המחבל מגיע לזירה האחרונה במסע הירי, ופותח באש לעבר עוברי אורח בעודו מתחבא מאחורי השיחים ברחוב. אחד מהאזרחים שעבר במקום נפגע ברגלו ובעודו מדדה מיהר להסתתר מאחורי רכב בחנייה.
קצין מג"ב שהיה במספרה סמוכה לזירת הפיגוע שמע את הירי - ופעל בזריזות, עד שחיסל את המחבל. הקצין ציין אתמול את יום נישואיו, והיה אחרי תורנות - ולא בתפקיד. בשיחה עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, סמוך לזירה הוא שחזר: "הגעתי למספרה פה למטה, ואז שמעתי צעקות, ירי, אנשים מתחילים לרוץ, משהו שלא כל כך אופייני פה. יצאתי מהמספרה, הוצאתי את האקדח, כמו שלימדו אותנו - וראיתי בחור לובש אפודה זוהרת, מחזיק אקדח ביד".
לדבריו, תחילה היסס ולא היה בטוח שמדובר במחבל. "צעקתי לו לעצור, דרכתי את האקדח, וצעקתי לו שוב לעצור. הוא לא עצר, הוא התחיל לירות עליי. ברגע שהוא התחיל לירות לעברי, הבנתי שהוא המחבל. הוא היה בערך 30-20 מטר ממני פלוס מינוס - ופגעתי בו".
משה תורג'מן (37), אחד מפצועי הפיגוע ובעל המספרה שאליה הגיע קצין מג"ב, סיפר שהשניים רצו החוצה ברגע ששמעו את הירי, וחיפשו אחר היורה. במהלך המרדף הם חלפו על פניו של המחבל מוהנד מזארעה. "שמענו ירי וראינו ילדים רצים. הוא (הלוחם שחיסל את המחבל, ג"כ) עם נשק שלוף - ואני אחריו, שיהיה עוד זוג עיניים. ככל הנראה עברנו את המחבל, הוא היה עם וסט ועברנו אותו. השכנים צעקו: 'זה הוא, זה הוא'. רצנו בחזרה ואז הוא כבר הספיק לפגוע לי ביד ובעוד בחור ברגל. קצין מג"ב הגיבור הזה חיסל אותו", שחזר בשיחה עם ynet ממיטת בית החולים הדסה הר הצופים.
פורסם לראשונה: 22:46, 01.08.23