מאז טבח 7 באוקטובר החל ברשתות החברתיות שיח שמטרתו להכחיש את מעשי הזוועה של החמאס. לאחרונה, בנוסף לשיח ההכחשה, החל שיח המייחס לחיילי צה"ל מעשי אונס. נראה שמדובר במהלך פלסטיני מכוון שנועד "לתקן" את הנזקים הגדולים שנגרמו לחמאס בגלל ההאשמות על אלימות מינית נגד נשים ישראליות, ולנסות לאזן את התמונה על ידי האשמות שווא שחיילי צה"ל מבצעים מעשי אונס נגד נשים פלסטיניות.
1 צפייה בגלריה
בית חולוים שיפא, עזה
בית חולוים שיפא, עזה
"אונס ורצח ברמדאן". טענות לפגיעה בנשים בבית החולים שיפא
(צילום: AFP)
אתמול בלילה הועלה לחשבון אנונימי שמקורו בעזה - שלו יותר מ-122 אלף עוקבים - ציוץ המתאר מעשה אונס באישה פלסטינית בבית החולים שיפא על ידי חיילי צה"ל, שזכה ליותר מחצי מיליון לייקים.
כך נכתב בציוץ, בשפה הערבית: "אונס ורצח של נשים בבית חולים ובמהלך הרמדאן הם עדות מזעזעת, מפחידה ומעליבה, וכשאתה מתערב בפרטים של אחד מהסיפורים האלה, אתה שונא את עצמך, את חייך ואת העולם. כדברי בעלה של אחת הנשים הללו: הורו לה לפשוט את בגדיה והתחילו להכות אותה. היא אמרה לצבא 'אני בחודש החמישי להריוני. אל תרביצו לי'. המשיכו להכות אותה. ואחרי שעות הוציאו את כל הנשים מלבד האישה ההרה וילדיה". הם לקחו אותה לעיני בעלה וילדיה, אנסו אותה והורו לגברים לא לעצום עיניים - אחרת יירו בהם".
דוד סרנגה, ראש חטיבת הדיגיטל במשרד החוץ, התייחס לנושא ובציוץ שהעלה עם צילום מסך כתב: "הרשתות החברתיות הפכו לאיום אסטרטגי על ישראל. אדייק את דברי: השילוב בין תעשיית השקר והרשתות החברתיות הפך מזמן לאיום אסטרטגי על הדמוקרטיות המערביות". סרנגה ציין כי הטרמינולוגיה בתיאור עלילת הדם עושה הקבלה מדויקת לפשעי חמאס ב-7 באוקטובר: "הם לקחו אותה לעיני בעלה וילדיה, אנסו אותה והורו לגברים לא לעצום עיניים אחרת יירו בהם".
בירור קצר שנעשה במשרד החוץ מעלה כי מדובר בחשבון פיקטיבי שנוצר באוקטובר 2023. מדובר בגורם אנונימי שמקורו בעזה, ללא תמונה או פרטי בעל החשבון, כשבפרטי הפרופיל מופיע לינק לאיסוף כספי תרומות; אף חשבון לא מצליח להגיע ליותר מ-122 אלף עוקבים בפחות מחצי שנה.
עוד ניתן לראות כי בין החשבונות שאחריהם עוקב חשבון זה נמצאים כמה המרעילים את השיח בטוויטר עם חדשות כזב ועלילות דם, כחשבונותיהם של ג'קסון הינקל ואנסטסיה מריה לופיס. "נכון להיום אין בידיה של אף מדינה דמוקרטית אמצעים יעילים להילחם בתרבות שקר זו. גם אם אלפים ידווחו על הציוץ כפוגעני, ובסופו של יום הוא יוסר מהפלטפורמה, הנזק כבר נעשה ומיליונים כבר נחשפו לשקר", אמר סרנגה.
במקביל, גם ערוץ אל-ג'זירה הדהד עלילת דם על אונס נשים פלסטיניות על ידי חיילי צה"ל בבית החולים שיפא בעזה. תושבת עזה בשם ג'מילה אל-חיסי, שנלכדה בבניין ליד בית החולים, אמרה לאל-ג'זירה כי כוחות ישראליים אנסו, חטפו והרגו נשים במהלך הפשיטה המתמשכת שלהם על בית החולים הגדול ביותר בעזה. דובר צה"ל בערבית סא"ל אביחי אדרעי יצא בחריפות נגד הערוץ, ומנהלו לשעבר יאסר אבו הילאלה טען לאחר מכן כי "בחקירות חמאס התברר כי סיפור האונס היה מומצא. האישה שדיברה הגזימה מתוך מטרה לעורר להט באומה". בערוץ הקטארי הסירו את הידיעות שעסקו בנושא. חמאס עצמו לא מסר הודעה.
הניסיון לבצע הקבלה בין פשעי חמאס למעשי צה"ל מתבצע גם בדוחות שמפרסמים הארגונים הבינלאומיים. כך לדוגמה, בדוח שפרסמה שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים פרמילה פאטן, העוסק במעשי האונס שביצע חמאס, מוקדשים מספר סעיפים גם לנושא זה.
ואם זה לא מספיק, הדיווחים המיוחדים מטעם מועצת האו"ם לזכויות אדם בג'נבה פרסמו ב-19 בפברואר הודעה שבה נכתב כי "אנחנו מוטרדים במיוחד מהדיווחים על כך שגם נשים ונערות פלסטיניות במעצר ספגו צורות מרובות של תקיפה מינית, כמו הפשטות וחיפוש על ידי קציני צבא ישראלים. על פי הדיווחים, לפחות שתי עצירות פלסטיניות נאנסו בעוד שאחרות אוימו באונס ובאלימות מינית". כמו כן, הם ציינו כי גם תמונות של עצירות בנסיבות משפילות צולמו על ידי הצבא הישראלי והועלו לרשת.
מירב אילון שחר, שגרירת ישראל ליד מוסדות האו"ם בג'נבה, הגיבה בתקיפות על הדיווחים וציינה כי "מרבית ההאשמות שהציגו הדיווחים המיוחדים של האו"ם אינן מבוססות ומופרכות". עוד הוסיפה שחר כי "לשתיים ממחברות הדוח יש היסטוריה של הכחשת אלימות מינית שבוצעה נגד ישראלים ב-7 באוקטובר. אין דבר בזוי יותר מעצימת עין מאונס, תקיפה מינית, רצח וחטיפת נשים ונערות, במיוחד כשהן משמשות כנשק מלחמה. הם (מחברי הדוח) מונעים על ידי שנאה ולא על ידי עובדות".

"בלי שגרירות ציונית על אדמה ירדנית"

במקביל, מאות ירדנים הפגינו אמש בבירת ירדן, עמאן, וצעדו לכיוון שגרירות ישראל בעקבות פעולות צה"ל בבתי חולים ברצועת עזה. בשל המחאה נאלצה המשטרה המקומית להשתמש בגז מדמיע, כדי להדוף את ההמונים.
הרשויות במדינה נערכו עם שוטרים באזור מסגד קלוטי שבבירה, לאחר שתכננו כאמור לצעוד לעבר השגרירות המבוצרת. לפי עדי ראייה שהיו במקום, כמה מהמוחים אף הוכו ונעצרו לאחר שניסו לפרוץ סרט שקשרה המשטרה סביב מבנה השגרירות.

המפגינים קראו בין היתר "בלי שגרירות ציונית על אדמה ירדנית" - סיסמה שהפכה שגורה במחאות הקוראות לירדן לבטל את הסכם השלום שעליו חתמה עם ישראל. השגרירות הישראלית במדינה, שמפגינים מתאספים בסמוך אליה מדי יום, הפכה מזמן למוקד של הפגנות אנטי-ישראליות בזמנים של תהפוכות ברצועת עזה.
הרשויות במדינה מאפשרות את ההפגנות, אך מסבירות כי אינן יכולות לסבול כל ניסיון להסתער על מבנה השגרירות, לעורר תסיסה אזרחית או לנסות להגיע לאזור הגבול עם הגדה המערבית או לגבולות אחרים עם ישראל. מפרוץ המלחמה עצרה המשטרה בירדן מאות פעילים ומפגינים בטענה שעברו על החוק.
כמה מוחים אף קראו קריאות תמיכה בחמאס, וצעקו: "אנחנו רוצים להגיע לגבולות ולהרוג ולחטוף חיילים ציונים. נקמה, נקמה. חמאס - תפציץ את תל אביב".