העיתון האמריקני "הוול סטריט ג'ורנל" פרסם הלילה (בין שני לשלישי) פרטים חדשים על ה"ברית השברירית שיצרה ארה"ב כדי להדוף את המתקפה האיראנית על ישראל", וגם על חלקן של סעודיה ואיחוד האמירויות בהדיפת המתקפה. על פי הדיווח, מדינות ערביות העבירו מתחת לפני השטח מידע מודיעיני על התוכניות של איראן, ולצד זאת - היו גם כאלה ששיתפו נתונים מהמכ"מים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן עלי חמינאי
בנימין נתניהו ג'ו ביידן מוחמד בן סלמאן עלי חמינאי
(צילום: AFP_842646_01_08480214, אלכס קולומויסקי, AP Photo/Alex Brandon, Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
סעודיה ואיחוד האמירויות, לפי העיתון האמריקני, התקשו להישאר בצד מול המתקפה האיראנית. אף שלא נענו לכל בקשותיה של ארה"ב - כמו פתיחת המרחב האווירי שלהן - הן כן נענו לבקשות אחרות, כמו העברת מודיעין.
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", המבצע, שכונה בישראל "מגן ברזל", היה שיאו של מאמץ אמריקני של שנים, שבמסגרתו ניסתה ארה"ב "לשבור מחסומים פוליטיים וטכניים שסיכלו שיתוף פעולה צבאי בין ישראל למדינות ערב הסוניות". במקום גרסה "מזרח תיכונית" של ברית נאט"ו, כך נכתב, ארה"ב התמקדה בשיתוף פעולה פחות רשמי בתחום ההגנה האווירית באזור, כדי לפגום במאגר הכטב"מים והטילים ההולך וגדל של איראן.
הקמת ברית ההגנה האווירית הולכת אחורה למרץ 2022, אז לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" כינס הגנרל פרנק מקנזי, לשעבר מפקד פיקוד המרכז האמריקני, פגישה חשאית של בכירי צבא מישראל וממדינות ערב - כדי לבחון תיאום תוכניות נגד יכולות הכטב"מים והטילים של איראן. השיחות, שנערכו בשארם א-שייח, היו הפעם הראשונה שבה מגוון של בכירים מצבאות ישראל ומדינות ערב נפגשו בחסות ארה"ב כדי לדון במאבק באיראן.

"הסכמי אברהם גרמו למזרח התיכון להיראות אחרת - יכולנו לעשות דברים לא רק מתחת לפני השטח אלא מעליו", אמר גורם ישראלי בכיר. כשנתיים לאחר שנחתמו ההסכמים ב-2020, הפנטגון העביר את ישראל מפיקוד אירופה של ארה"ב לפיקוד המרכז - מהלך שאפשר שיתוף פעולה צבאי וטכני רחב יותר עם ממשלות ערביות בחסות ארה"ב. "זה מה שיצר את הברית הזו", הסביר הגורם.
גורמים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי ארה"ב ציפתה שישראל ומדינות ערב יחלקו מידע בינן - אך לפי שעה זה לא מתקיים - אלא באמצעות האמריקנים כמתווכים. "שיתוף הפעולה בין ירושלים לממשלות ערביות בנושא ההגנה האווירית - כשארה"ב בתפקיד המתווכת - נפוץ גם עם סעודיה, שעדיין לא כוננה יחסים דיפלומטיים עם ישראל", אמרו.
3 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
מלך ירדן עבדאללה, לצד ביידן. ירדן אפשרה לארה"ב ומדינות אחרות להשתמש במרחב האווירי שלה כדי ליירט את המטרות האיראניות
(צילום: AP)
לאחר חיסולו של בכיר כוח קודס חסן מהדווי בדמשק לפני כשבועיים טהרן איימה כי תגיב במהירות, ולפי גורמים סעודיים ומצריים - אז בכירים בארה"ב החלו ללחוץ על ממשלות ערב לשתף מידע מודיעיני על תוכניות איראן לפגוע בישראל, ולסייע ביירוט הכטב"מים והטילים שהיו צפויים להיות משוגרים ממנה ומשלוחותיה במזרח התיכון.
לדבריהם, תגובתן של כמה מהממשלות הערביות הייתה זהירה מחשש שסיוע לישראל יערב אותן ישירות בסכסוך, ויביא אותן להסתכן בפעולות תגמול מצידה של טהרן. לאחר שיחות נוספות עם ארה"ב, איחוד האמירויות וסעודיה הסכימו באופן חשאי לחלוק מידע מודיעיני, בעוד ירדן הודיעה כי תאפשר שימוש במרחב האווירי שלה לפעולת מטוסי קרב של ארה"ב ושל מדינות אחרות בשטחה - ותשתמש בכלי טיס משלה כדי לסייע ביירוט הכטב"מים והטילים האיראניים.

מאיראן, דרך סעודיה - לארה"ב

יומיים לפני התקיפה, אמרו המקורות, גורמים איראנים רשמיים עדכנו את עמיתיהם מסעודיה וממדינות מפרץ אחרות על קווי המתאר והתזמון של התקיפה, כדי שיוכלו להגן על המרחב האווירי שלהן. המידע הועבר לארה"ב, מה שהיווה התרעה עבור וושינגטון וישראל. גורם ישראלי ציין כי בשעה שנאסף מידע על מתקפה איראנית כמעט ודאית, הבית הלבן הורה לפנטגון למקם באזור את מטוסי צבא ארה"ב ואת אמצעי ההגנה מפני טילים, ולתאם צעדים בין ישראל למדינות ערב. "הקושי היה לגרום לכל המדינות הללו שסביב ישראל לשתף פעולה, בזמן שהיא מבודדת באזור. זה היה אתגר דיפלומטי", הוסיף הגורם.
הטילים והכטב"מים האיראניים נוטרו מהרגע ששוגרו, באמצעות מכ"מים במדינות המפרץ הפרסי, המחוברים למרכז המבצעים של ארה"ב בקטאר. המרכז העביר את המידע למטוסי קרב מכמה מדינות במרחב האווירי מעל ירדן וממדינות נוספות, וכן לספינות מלחמה בים ולמערכות הגנה מפני טילים בישראל. כך לדברי גורמים רשמיים. "כאשר המל"טים האיראניים שנעו באיטיות התקרבו, הם הופלו, בעיקר על ידי כוחות מישראל ומארה"ב. מקצתם יורטו על ידי מטוסי קרב בריטיים, צרפתיים וירדניים".

בשלב מסוים, כך לפי הדיווח, יותר מ-100 טילים איראניים היו בדרכם לישראל בו זמנית. גורם רשמי אמריקני ציין כי הרוב המכריע יורט על ידי מערכות ההגנה האוויריות הישראליות במרחב האווירי הישראלי ומחוצה לו. לדבריו, מטוסים אמריקנים יירטו יותר מ-70 כטב"מים, ושתי משחתות טילים מונחות אמריקניות במזרח הים התיכון יירטו עד שישה טילים. מערכת ההגנה האווירית האמריקנית פטריוט יירטה בהצלחה ליד ארביל שבעיראק טיל בליסטי איראני בדרכו לישראל.
בסך הכול, מתוך יותר מ-300 כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים ששוגרו מאיראן, רק מספר קטן של טילים נחתו בישראל - וגרמו נזק קל לבסיס חיל האוויר נבטים שבדרום. גורם ישראלי המעורב במאמצים לשיתוף פעולה ביטחוני אזורי אמר כי אף שהיה בעבר שיתוף תכוף של מודיעין על איומי הגנה אווירית, ההתקפה של איראן בשבת "הייתה הפעם הראשונה שבה ראינו את הברית פועלת במלוא עוצמתה".
"מדינות ערב הציעו עזרה בהגנה מפני המתקפה האיראניות מכיוון שהן ראו את היתרונות של שיתוף פעולה עם ארה"ב וישראל, כל עוד היא נשארת בפרופיל נמוך", אמר גורם אמריקני. "מדינות המפרץ יודעות שעדיין אין להן את אותה רמת תמיכה שישראל מקבלת מארה"ב, ורואות במה שהן עשו בליל שבת דרך להשיג זאת בעתיד".

סעודיה ואיחוד האמירויות ניסו להימנע מנקיטת עמדה לגבי היריבות הגיאופוליטיות של ארה"ב בשנים האחרונות, להישאר ניטרליות באשר למלחמה באוקראינה ולבנות קשרים עם סין, אך כעת כשהעימות בין ישראל לאיראן עלה מעל פני השטח - הן עלולות להיאלץ לבחור צד. אם הסכסוך יסלים, מדינות ערב במפרץ הפרסי יצטרכו לבחור אם לאפשר לכוחות אמריקניים לפתוח במתקפות מבסיסים בשטחן ולהסתכן בתגמול איראני, או לנסות לפייס את טהרן ולהישאר בצד.
המו"מ בין ישראל לסעודיה לכינון קשרים דיפלומטיים ביניהן, בתיווך ארה״ב, נקטע ב-7 באוקטובר בעקבות מתקפת חמאס. הסעודים מעוניינים להגיע להסכים, בין השאר, בתמורה להתחייבויות ביטחוניות מוצקות מצד ארה"ב לעזור בתוכנית הגרעין שלה ולקבל מוושינגטון ערבויות הגנה נוספות. גורם בכיר לשעבר בפנטגון אמר כי "בהיעדר מחויבות של ארה"ב לביטחונם, הסעודים יעשו כמיטב יכולתם כדי להגביל את שיתוף הפעולה שלהם איתם ולהסתיר אותו מאיראן".
מוקדם יותר השנה הסעודים והאמירתים סירבו להשתתף בפומבי בקואליציה הימית בראשות ארה"ב שהוקמה כדי להתמודד עם המתקפות של המורדים החות'ים מתימן על ספינות בים סוף, ויחד עם כווית הם גם הגבילו את הפנטגון מלבצע תקיפות אוויריות נגד החות'ים מבסיסים בשטחם, לפי גורמים רשמיים בפנטגון וגורמים ערביים. סעודיה ואיחוד האמירויות, נזכיר, חידשו לאחרונה את קשריהן עם איראן אחרי שנים של נתק.
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
החתימה על הסכמי אברהם ב-2020. "גרמו למזרח התיכון להיראות אחרת"
(צילום: AFP)
מדינות המפרץ חוששות להיתפס על ידי אזרחיהן כתומכות בישראל ובארה"ב, לאחר יותר משישה חודשי מלחמה בעזה שבה נהרגו כמעט 34,000 פלסטינים, אבל גורמים ערביים אומרים כי אם ארה"ב תהיה מעורבות בשבועות הקרובים בעימות ישיר יותר עם איראן, ואם טהרן תתקוף נכסים אמריקניים במזרח התיכון - מרחב התמרון של אותן מדינות יילך ויצטמצם.

ארה"ב צופה "תגובה מוגבלת"

בתוך כך, ארבעה גורמים אמריקנים רשמיים אמרו לרשת NBC כי התגובה הישראלית למתקפה של איראן תהיה "מוגבלת" בהיקפה, וככל הנראה תתמקד בהתקפות נגד כוחות צבא איראן ושלוחיה מחוץ למדינה. ההערכה מבוססת על שיחות בין בכירים ישראלים ואמריקנים, שהתקיימו עוד לפני המתקפה של איראן בליל שבת.
בזמן שישראל התכוננה למתקפה, כך נכתב, הגורמים הישראלים כבר עדכנו את מקביליהם מארה"ב באשר לתגובה אפשרית. הגורמים הדגישו כי הם לא עודכנו לגבי ההחלטה הסופית של ישראל כיצד היא תגיב, וכי ייתכן שהאפשרויות השתנו מאז אותן שיחות בסוף השבוע. עוד הם אמרו כי לא ברור מתי תגיע התגובה ישראלית, אבל שזה יכול לקרות בכל רגע.

אותם גורמים אמרו כי מכיוון שהמתקפה האיראנית בליל שבת לא גרמה למוות של ישראלים או להרס נרחב, ישראל יכולה לבחור להגיב באופן פחות אגרסיבי - כמו למשל תקיפות מחוץ לאיראן, למשל בסוריה. שלושה גורמים אמריקנים אמרו ל-NBC כי הם אינם מצפים שישראל, בתגובתה, תכוון לגורמים בכירים איראנים, אלא תפגע במשלוחים או במתקני אחסון של חלקי טילים מתקדמים, נשק או רכיבים אחרים שנשלחים מאיראן לחיזבאללה.
לדבריהם, ארה"ב לא מתכוונת לקחת חלק בפעולת התגובה הישראלית, אך בוושינגטון מצפים מישראל לחלוק איתה מידע מראש על אותה פעולה - במיוחד אם היא עלולה לגרום להשלכות שליליות על האמריקנים באזור.