צה"ל פרסם שלושה תיעודים שלו מתפקד, הרמטכ"ל הגיע אליו ופגש בו טייסים, דובר צה"ל מסר בו הצהרה. אחרי המתקפה האיראנית חסרת התקדים מבהירים שוב ושוב בצה"ל כי היעד המרכזי - בסיס נבטים שבדרום - ניזוק באופן קל בלבד. זהו הבסיס הענק, החשוב ביותר של חיל האוויר כיום, שהיה המטרה של רוב 110 הטילים הבליסטיים ששיגרו האיראנים.


בבסיס שממוקם ממזרח לבאר שבע טייסות של מטוסי F-35 (אדיר) וגם טייסות תובלה, בין היתר של מטוסי סופר-הרקולס (שמשון) והרקולס (קרנף). הוא גם הבית של "כנף ציון", הידוע בכינויו "מטוס ראש הממשלה", שעם תחילת המתקפה האיראנית עלה לאוויר.
בהצהרה שנשא אמש (יום שני) דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הוא פרסם תיעוד מנזק קל שנגרם לבסיס נבטים. "הבסיס מתפקד בצורה מלאה. העשייה המבצעית בו ממשיכה מסביב לשעון. מדובר בנזק בלבד לתשתית, כאשר בסך הכל היו ארבע פגיעות ובהן אחת ליד מסלול המראה, אחת בשטח פתוח ועוד אחת סמוך למבנה. כל הפגיעות האלה יתוקנו בימים הקרובים. גם היום, מהבסיס הזה, המריאו מטוסים להגן על שמי המדינה".



גם ביום ראשון בבוקר, בהצהרה אחרת, אמר תא"ל הגרי כי "תפקודו של בסיס נבטים לא נפגע, והמטוסים המשיכו להמריא ולנחות ולמלא את משימות ההגנה והתקיפה - גם במהלך הלילה, ולאורך היום". הוא הציג תיעוד של מטוס F-35 נוחת בו בראשון בבוקר, ואמר: "הטילים גרמו לנזק קל בלבד. איראן חשבה שתשתק את הבסיס ובכך תפגע ביכולות האוויריות שלנו, אך היא נכשלה".

מבסיס קטן - לענק

בסיס נבטים נחנך ב-1983, לאחר פינוי בסיסי חיל האוויר מסיני, כחלק מהסכם השלום עם מצרים. באמצע שנות התשעים עוד סברו לסגור את הבסיס, או להפוך אותו לבית ספר טכני חדש, אבל מפקד הבסיס באותו זמן - עמוס ידלין – נאבק נגד התוכנית, והסגירה לא יצאה לפעול.
2 צפייה בגלריה
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוס F-35 אדיר בבסיס נבטים
מטוסי F-35 בנבטים
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מטוס כנף ציון
מטוס כנף ציון
כנף ציון. גם הוא מוצב בנבטים
(צילום: יאיר שגיא)
הבסיס באותן שנים היה קטן, אבל בתחילת שנות האלפיים זה השתנה לחלוטין. במהלך תנופת בנייה עצומה נקלטו מאות טייסים, אנשי צוות טכני, טכנאים ואזרחים עובדי צה"ל. אלו בנו סככות למטוסים, בונקרים לתחמושת ועשרות יחידות דיור למגורי צוות אוויר.
כל זה היה ההכנה לקליטת בסיס שלם שהועבר אליו - בח"א 27 שהיה ממוקם ליד נתב"ג. באותו בסיס פעלו שתי טייסות קרנף (הרקולס‭,(‬ טייסת בואינג, טייסת "גולף סטרים" (נחשון) וכן יחידות מודיעין וחילוץ אווירי - שהועברו כולן דרומה. בעקבות זאת הוכפל למעשה גודלו של הבסיס, הוקמו מפעלים ובתי מלאכה במטרה להעניק שירותי תחזוקה ומאות רבות של משפחות צוותי אוויר עברו אליו. השלב הבא היה הקליטה בנבטים של מטוסי ה-F-35 שנרכשו מארצות הברית.

3 טייסות F-35

בנבטים שלוש טייסות F-35 - אריות הדרום (116), הסילון הראשונה (117) ונשר הזהב (140). אותם מטוסי קרב חמקניים היו גם אלה שיירטו מחוץ לגבולות המדינה את נחילי הכטב"מים ששיגרו האיראנים במתקפה.


באמצע ינואר ביקר באחת מאותן טייסות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונפגש בין היתר עם מפקד הבסיס, תא"ל יותם סיגלר. בשיחה איתו ועם מפקד טייסת 116 הם סקרו בפניו את המשימות השונות שאותן מבצעת הטייסת: סיוע לכוחות המתמרנים בעזה, תקיפות בזירה הצפונית, גילוי ויירוט מטרות אוויריות עוינות ומשימות איסוף.
"המלחמה נמשכת והיא תימשך עד הסוף, עד שנשלים את כל יעדינו: החזרת החטופים, חיסול חמאס והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל", אמר אז נתניהו. "שאף אחד לא יטעה בנו. אנחנו נמשיך להילחם ביבשה, בים וגם באוויר, עד הניצחון המוחלט".

הפריצה המביכה לבסיס

לפני שלוש שנים עלה הבסיס לכותרות בהקשר שלילי - לאחר שפלסטיני שגנב רכב פרץ אליו ונסע במהירות 100 קמ"ש נגד כיוון התנועה, תוך ששוטרים דולקים אחריו. כשהגיע הגנב לשער היציאה של הבסיס רחב הידיים הוא עלה על דוקרנים וצמיגי הרכב נוקבו.
בעקבות זאת הוא נטש את המכונית ורץ מרחק של כ-1,300 מטרים בתוך הבסיס, טיפס מעל גדר ונמלט. לבסוף נסע במונית אל מחסום מיתר, חצה את הגבול ויצא מישראל. הוא נעצר לאחר שנכנס שוב לישראל כדי לעבוד, ולאחר שהורשע נשלח ל-14 חודשי מאסר.
פורסם לראשונה: 23:31, 15.04.24