תת-אלוף (במיל') אנוואר סעב, קרוב משפחה של שלושה מארבעת הנרצחים אמש באבו סנאן, אמר היום (רביעי) כי הוא סבור שהרוצח הגיע מחוץ ליישוב שבגליל המערבי. בניגוד לאחד מכיווני החקירה, הוא טען שהם לא נרצחו במסגרת סכסוך בין משפחות פשע. "אלה אנשים שנקלעו למקום הלא נכון, בזמן הלא נכון", הוא אמר.
"זה אירוע מטורף והזוי, לא מבינים מה קורה פה. משפחת סעב היא אחת מהמשפחות המשכילות והמלומדות שיש בארץ, עם עשרות קצינים, רופאים מהנדסים ועורכי דין. משפחה שמעולם לא נתקלה באירוע פשע, אין אצלנו אפילו גניבות", אמר אנוואר.
4 צפייה בגלריה
חסימה בכניסה לאבו סנאן
חסימה בכניסה לאבו סנאן
ארבעת הקורבנות והזירה באבו סנאן. מימין לשמאל: סלמאן חלבי, זוהיר סעב, אמיר סעב וגאזי סעב.
"גם אם רוצים לקשור את זה למשפחות פשע, זה פשע מסוג אחר, זה לא מה שאנחנו מכירים. רוב מי שהיה שם, אם לא כולם, אלה אנשים שנקלעו למקום הלא נכון, בזמן הלא נכון", הוא אמר. "גם למשפחת פשע יש כללים וחוקים, אנחנו רואים פה שאין יותר חוקים. זה כבר לא קו אדום, זה לא פשע רגיל. המדינה, ראש הממשלה והמפכ"ל, שאני מכיר אותו אישית, שנלחמתי איתו, הם חייבים לעשות משהו ולא לספר לנו עוד סיפור ועוד ועדה".
לדבריו, הרוצח הגיע מחוץ ליישוב. "אנחנו חיים פה בשלום, בשלווה, יש פה אנשים אינטליגנטים, משכילים, לא מכירים את האירועים האלה".
הוא הוסיף כי לא ידוע מתי יוכלו לקיים הלוויות לנרצחים. "זה אירוע לא פתור, יש פה הרבה שאלות, לא יודעים להגיד לנו מתי נקבל את הגופות מאבו כביר, לא יודעים להגיד לנו מה היה שם, אין לנו קצה חוט, הרבה שאלות, תשובות אין. זה רק מחמיר את המצב ומקשה עלינו".
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
"אין אדם שיש לו טיפה של שכל שלא מפחד". זירת הרצח באבו סנאן
(צילום: שרון צור)

כמאל חלבי, קרוב משפחה של אחד הנרצחים, סלמאן חלבי, אמר כי "אם מדינת ישראל ששולטת במזרח התיכון לא יכולה לשלוט בדבר כזה, אז אנחנו ניקח את החוק לידיים". על קרוב משפחתו שנרצח, אמר כי "אין לו קשר לזה. כל הילדים שלו בצבא עדיין, אנשי קבע ביחידות מובחרות, גם הוא שירת את המדינה והמשפחה שתורמת את הדם שלה למדינה".
סיף משלב, עוזר ראש מועצת אבו סנאן, אמר כי "אנחנו רואים גל מתמשך והרג כל יום". הוא קרא לממשלה לפעול למיגור הפשיעה בחברה הערבית. "זו לא מדינה גדולה, זה לא כל כך קשה ומורכב, צריך לשים את זה על שולחן הממשלה, להתמקד בזה, לתת את התקציבים והאמצעים הנדרשים ובתקופה מאוד קצרה זה ייעצר וייפתר".
יוסף מתאנס, ממלא מקום ראש המועצה, סיפר כי "התחושות רעות מאוד, אין אדם שיש לו טיפה של שכל שלא מפחד". לדבריו, "כל המעשים בתקופה האחרונה הם נעשים לאור היום. לכולם יש נשק ורובו של הנשק הזה צה"לי". על הצעדים שהחליטו לנקוט ביישוב, הוא אמר: "היום המועצה סגורה בשביתה עד ליום ראשון כולל. כל המוסדות סגורים, גם בתי עסק. אחרי ההלוויה תהיה תהלוכה, לא רק של תושבי אבו סנאן, גם תושבי האזור. אנחנו מגנים בתוקף ודורשים מממשלת ישראל, מרה"מ, מכל האחראים בממשלה, לשים יד על הנשק הזה".
ח"כ יוסף עטאונה ( חד"ש-תע"ל) קרא למשטרה "לעשות את תפקידה", כלשונו. "היא לא צריכה את האישור שלי כחבר כנסת. אם הנרצחים היו יהודים - הייתם מבקשים מח"כים יהודים אישור שהמשטרה תעשה את העבודה?", אמר בריאיון ל-ynet Live, "אין לנו אמון בבן גביר. הוא חלק מהבעיה, איך הוא יכול להיות חלק מהפתרון? יש ביטחון לארגוני הפשיעה, אין ביטחון אישי. לא יכול להיות שיהיה טבח אחרי טבח, ואף אחד מהפושעים האלה לא ייתפס. אם הנרצחים היו יהודים, 99.9% שהפושע היה נתפס".
מנגד, ציין ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית): "בחברה הערבית עושים דה-לגיטימציה למשטרה, מי שאשם באי הפענוח של המקרים אלו הם ראשי החברה הערבית".
4 צפייה בגלריה
הזירה באבו סנאן
הזירה באבו סנאן
זירת הרצח באבו סנאן

גאזי סעב (53) שהתמודד לבחירות לרשות המקומית, זהר סעב (45), אמיר סעב (28) וחלבי סלמאן (63) נורו למוות אמש על ידי רעול פנים בשטח חקלאי באבו סנאן. צוותי מד"א ביצעו בהם פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותם בזירה.
המשטרה בוחנת כמה כיווני החקירה - אך שוללת את האפשרות שהרצח קשור לבחירות. נבדק גם החשד שמדובר בסכסוך בין ארגוני פשע, שכן אופי הפעולה נראה מתאים לסכסוכים בין הארגונים השונים, שכבר גבו בעבר מספר קורבנות בבת אחת - כמו הרצח ביפיע בחודש יוני האחרון.
מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי שהגיע אמש לזירה אמר על החיסול: "זהו תוצר של סכסוך בין ארגוני פשיעה ומאבקי שליטה. משטרת ישראל מושקעת כולה בפעילות במגזר הערבי בתוך היישובים, עם כל הכוחות וכל היחידות. יש יותר מ-140 סכסוכים מדממים שבכל רגע נתון יכולים לגבות קורבנות. נעשה כל שביכולתנו על מנת לסכל את טרור הדמים". הוא הוסיף כי "מהנתונים שברשותנו עולה כי אין קשר בין הרצח לבין הבחירות המקומיות".
בחברה הערבית נרצחו מאז תחילת השנה 159 בני אדם - והמספר שובר שיאים שוב ושוב ולא מפסיק לטפס, כשהחשש הוא שיגיע בקצב הנוכחי ליותר מ-200 עד סוף השנה. על רקע הביקורת הקשה על התנהלות ממשלתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס אחר הצהריים דיון מיוחד של ועדת המשנה למלחמה בפשיעה בחברה הערבית.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
בנימין נתניהו, איתמר בן גביר
נתניהו יכנס דיון מיוחד, בן גביר שוב קורא לערב את שב"כ - שכבר מעורב
(צילום: AP, עמית שאבי)
במקביל, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ממשיך לדרוש את עירוב שב"כ במאבק בפשיעה, אף שכבר נודע שהוא מעורב בחקירת המקרה הנוכחי ומסייע גם בחקירת הרצח שלשום של מנכ"ל עיריית טירה. הוא מסר כי יגיש היום הצעת החלטה לממשלה שבמסגרתה תוקם "יחידה ייעודית" בשב"כ שמטרתה לדבריו תהיה "סיוע למשטרה במאבק בפשיעה הלאומנית ובארגוני הפשע" - בכלל זאת באמצעות "אמצעים טכנולוגיים". לחצו כאן להצעה המלאה שלו.