4 צפייה בגלריה
פגישה עם שר האוצר ליברמן בנוגע לתקציב למניעת אלימות במשפחה
פגישה עם שר האוצר ליברמן בנוגע לתקציב למניעת אלימות במשפחה
ליברמן בפגישה שבה אושר התקצוב
(צילום: דוברות משרד האוצר)
עוד לא חלף שבוע מאז שהחליט שר האוצר אביגדור ליברמן להפסיק את סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבה - וכבר ניתן לראות את המשמעויות הכלכליות בשטח: היום (שלישי) הודיע השר כי 55 מיליון שקלים, תקציב שלדבריו היה מיועד לסבסוד מעונות היום, ינותב למניעת אלימות במשפחה.
התקציב המדובר התפנה לפי ליברמן כחלק מהחלטתו בנוגע להחלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לסבסוד מעונות היום שמיועדים לגילאי 3-0. ההחלטה תשפיע על משפחות חרדיות שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד - שעד היום היו זכאיות לסבסוד המעונות מצד המדינה. עלות הסבסוד שניתן עד היום עמדה על 1.2 מיליארד שקלים בשנה, ו-400 מיליון שקל מתוכם עבור אותם 21 אלף פעוטות שאביהם לומד בישיבה.
התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה אושרה כבר ב-2017, ומאז ועד היום הועבר פחות ממחצית הסכום ליישמה, וזאת על אף שמשבר הקורונה הביא לזינוק של מאות אחוזים בהיקף התופעה. עד לאישור תקציב המדינה שאמור להגדיל את תקצוב התוכנית, הורה שר האוצר ליברמן לקדם את יישום המלצות הוועדה למניעה וטיפול בתופעת האלימות במשפחה, כך שיתוקצבו באופן מידי מספר מענים לטובת הנושא.
במסגרת התקציב המדובר יוקמו שני מקלטים חדשים ייעודיים לאימהות ולנערות טעונות הגנה, 4 מרכזי יום ומרכז ערב אחד לטיפול בגברים אלימים. יינתנו 90 תקני עובדים סוציאליים (עו"סים) תוספתיים למרכזי אלימות במשפחה ברשויות המקומיות ו-54 תקני עו"ס משטרה בתחנות המשטרה השונות למתן מענה טיפולי מידי לבאות להתלונן.
4 צפייה בגלריה
יוקמו שני מקלטים לאמהות ולנערות טעונות הגנה
יוקמו שני מקלטים לאמהות ולנערות טעונות הגנה
יוקמו שני מקלטים לאמהות ולנערות טעונות הגנה
(צילום: גיל יוחנן)
בנוסף, לטובת הטיפול באלימות במשפחה באוכלוסיות מיעוטים ישולש מערך "שיטור רגיש-תרבות", יינתנו 50 תקנים תוספתיים לשירות המבחן לטיפול ייעודי בגברים אלימים, יעובו מוקדי החירום הטלפוניים לטיפול באלימות במשפחה במשרד הרווחה ובמשטרה, יפותחו תכניות הכשרה וכלים חדשניים לטיפול באלימות במשפחה ויינתן תקציב גמיש עבור טיפול קהילתי בקורבנות אלימות במשפחה.
כמו כן, על-פי המלצות הוועדה הורה השר לבחון בהמשך את קידום תכנית החומש לאור ביצוע ועמידה בייעדי התכנית כפי שיוגדרו על-ידי הצוותים המקצועיים של משרדי הרווחה והאוצר.

ליברמן: "החלטנו להציב את הנושא במקום חשוב"

שר האוצר אמר היום: "החלטנו לשים את נושא האלימות במשפחה במקום חשוב כי אנחנו רואים את הצרכים בשטח". למרות שאנחנו רק בתחילת דיוני התקציב, אי אפשר לחכות בנושא הזה ולכן עשינו מאמץ גדול כך שכבר השבוע יועבר למשרד הרווחה תקציב למימוש התוכנית שגובשה בוועדה הבינמשרדית עוד ב-2016. מבחינתנו זו אמירה חשובה. כולנו צריכים לפעול נגד אלימות במשפחה".
שר החקלאות, עודד פורר, לשעבר יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה: "בעת כהונתי כיור הוועדה למעמד האישה חשפתי את העובדה שממשלת ישראל לא יישמה את ההחלטות שקיבלה ולא העבירה את התקציב שנדרש למלחמה באלימות בתוך המשפחה. היום אנחנו סוגרים מעגל עם כינון הממשלה החדשה וכניסתו של שר האוצר לתפקידו וסוף סוף אנחנו צועדים בדרך לביצוע של התוכנית למלחמה באלימות במשפחה וההגדלה המשמעותית בתקציב תציל נשים רבות מעולם שחור".

4 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב. ארכיון
(צילום: בלה ארביב)
שר הרווחה והשירותים החברתיים, מאיר כהן, הוסיף כי "אלימות במשפחה היא בעיה חברתית חמורה והטיפול בה דורש שילוב של כלל המערכות הציבוריות הרלוונטיות. בשנים האחרונות נוספו שירותים רבים לרווחת נפגעות ונפגעי אלימות במשפחה ושיתוף פעולה בין משרדי האוצר והרווחה יאפשר לנו לסייע ליותר ויותר אנשים בתקווה להוקיע את התופעה המכוערת הזו מהחברה הישראלית".

ההחלטה - בעקבות דו"ח מבקר המדינה

החלטת השר נולדה בעקבות דו"ח מבקר המדינה שפורסם בחודש שעבר וחשף את אוזלת היד של המדינה בטיפול באלימות במשפחה. לפי הדו"ח, במהלך שנת הקורונה נרשמה עלייה משמעותית במקרים של אלימות במשפחה, אבל הרשויות בישראל לא נותנות מענה מספק כדי למנוע את אותה אלימות או לטפל במקרים הללו.
לפי הדו"ח, מתוך 300 מיליון השקלים שיועדו לתוכנית הוקצבו בפועל רק 128 מיליון שקלים - פחות ממחצית מהסכום המקורי - למרות העובדה שמשבר הקורונה הביא לזינוק מדאיג בהיקף התופעה. המשמעות: ההתמודדות עם האלימות במשפחה הייתה חלקית ולוותה בעיקר בפתרונות זמניים.
התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה כוללת מענים רבים למשפחות הסובלות מאלימות, ביניהם הקמת מסגרות טיפוליות חוץ-ביתיות לגברים שהורחקו מביתם (בניגוד להרחקת האישה מביתה); שילוב עזרים טכנולוגיים דוגמת איזוק אלקטרוני במערך ההגנה על נשים נפגעות אלימות; הרחבת מערך העובדים הסוציאליים בתחנות המשטרה; הגדלת מספר דירות המעבר לנשים נפגעות אלימות ולילדיהן כדי להקל על השתלבותן המחודשת בקהילה והקמת דירות מעבר לגברים שהשתחררו ממאסר בגין עבירות אלימות במשפחה.
4 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן אביגדור ליברמן
יעקב ליצמן אביגדור ליברמן
יעקב ליצמן ואביגדור ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כמו כן, התוכנית כוללת גם הרחבה והעמקה של מערך הטיפול הפסיכולוגי לילדים החיים בצל האלימות; הנגשה שפתית של כל תהליך הטיפול באלימות במשפחה ואולי הדבר החשוב מכל בתחום המניעה – בניית תוכניות לימודים ומערכי הדרכה שיוטמעו כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים בנושאי שוויון מגדרי, זיהוי נורות אדומות ויחסים בריאים בין המינים – מערכים שאמורים להיות מוטמעים החל מהגיל הרך ועד לשירות בצה"ל.
לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, שהשתתפה יחד עם נציגי המשפחות בדיון, בירכה את שר האוצר אביגדור ליברמן על החלטתו להעביר חלק מהתקציב הדרוש למשרד הרווחה: "מדובר במפגש ראשון של שר האוצר עם משפחות של קורבנות אלימות במשפחה, ואנו תקווה כי משרד האוצר ימשיך להקצות משאבים נוספים וחשובים לאיתור וטיפול בגברים אלימים לפני שהאלימות מסלימה והופכת לרצח.
"עם זאת, חשוב מאוד שחלק מהתקציב המועבר למשרד הרווחה יוקצה לא רק למניעת האלימות אלא גם לטובת המשפחות המטפלות בילדים שנותרו יתומים מאם. במפגש עלה נושא מצוקתם של הילדים, שבחלק מהמקרים היו עדים לרצח, וזקוקים לסיוע נפשי, משפטי וכלכלי ממושך. כיום הילדים היתומים ובני המשפחה מקבלים סיוע במסגרת תוכנית סנ"ה למשך שנתיים לכל היותר".

החרדים זעמו על קיצוץ הסבסוד: "צעד דורסני ומרושע"

ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הגיב בשבוע שעבר על ההחלטה של שר האוצר, שמטרתה לתמרץ את הורי הפעוטות להשתלב בשוק התעסוקה - צעד ראשון לקראת היעד "חינוך חינם מגיל אפס" למשפחות שבהן שני ההורים עובדים: "ליברמן, שחתם על 53 מיליארד שקל לרע"מ לאחר שהבטיח ש'לא יישב איתם גם לא ביקום מקביל' ואיים לשפוט אותם כמו 'פושעי הנאצים במשפטי נינרברג', ממהר לפגוע בכבשת הרש של נשים חרדיות עובדות ובכך פוגע בכדאיותן לצאת לשוק התעסוקה. בנט וסער לא יינקו מאחריותם לפשע הזה".
לדברים הצטרף ח"כ יעקב ליצמן, שאמר: "ליברמן מיישם בפועל את מדיניות 'פן ירבה' של ממשלת הזדון בראשות בנט-לפיד, נגד החרדים ומסורת ישראל. "מדובר בפגיעה ישירה ומכוונת נגד משפחות חרדיות, מתוך סלידה ושנאה כלפי ציבור האברכים ומשפחות ברוכות הילדים. זהו חלק ממדיניות הממשלה הרפורמית שמנהלת מאבק כלפי כל הקדוש והיקר לנו, בתיאום מושלם למסרי ההסתה הפרועה, שמוביל ליברמן בשנים האחרונות. נוכחנו לראות כי בנט, שקד וסער שהבטיחו 'לאזן' את איווט, אינם רלוונטים כלל ושותפים מלאים לרדיפת המשפחות החרדיות".