6 צפייה בגלריה
ז'איר בולסונרו מדבר עם התקשורת לאחר פסיקת בית המשפט העליון
ז'איר בולסונרו מדבר עם התקשורת לאחר פסיקת בית המשפט העליון
"שיקר בצורה לא מוסרית". בולסונרו מדבר עם התקשורת לאחר הפסיקה
(EPA)
בית משפט פדרלי לענייני בחירות בברזיל קבע אמש (שישי) כי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו, שחזר לארצו לפני כשלושה חודשים אחרי שעזב לארצות הברית בצל החקירות הפליליות המתנהלות נגדו - לא יוכל להתמודד לתפקיד ציבורי במדינה במשך שמונה שנים.
השופטים נימקו כי בולסונרו ניצל לרעה את כוחו תוך כדי שהוא "שיקר בצורה מחרידה ולא מוסרית" במהלך הבחירות לנשיאות המדינה בשנה שעברה, שבהן הפסיד לאיש השמאל לואיז אינסיו "לולה" דה סילבה.
6 צפייה בגלריה
ז'איר בולסונרו חותם על חלוצה של תומכת בנמל התעופה בברזיליה לאחר פסיקת העליון
ז'איר בולסונרו חותם על חלוצה של תומכת בנמל התעופה בברזיליה לאחר פסיקת העליון
אחרי הפסיקה, בולסונרו חתם על חולצה תומכת בנמל התעופה בברזיליה
(EPA)
דעת הרוב כללה חמישה מבין שבעת השופטים של בית המשפט הבכיר במדינה לענייני בחירות בבירה ברזיליה, בעוד שניים היו בדעת מיעוט וקבעו כי אין לאסור על בולסונרו להתמודד. המשמעות של פסק הדין היא שבולסונרו יוכל להיבחר שוב לנשיאות רק ב-2030, אז הוא יהיה בן 75. רבים רואים בהחלטת בית המשפט אתמול כסיום הקריירה הפוליטית של אחת הדמויות השנויות המחלוקת בתולדות ברזיל, ואת תחילתו של עידן חדש בפוליטיקה הברזילאית.
פסק הדין התבסס, בין השאר, על החלטתו השנויה במחלוקת של בולסונרו לזמן שגרירים זרים למעונו הרשמי ביולי של השנה שעברה, 11 שבועות לפני הסיבוב הראשון של הבחירות שהתקיים ב-2 באוקטובר. בפגישה זו העלה בולסונרו טענות חסרות בסיס נגד מערכת ההצבעה האלקטרונית של ברזיל, שעוררו סערה ציבורית. השופטים קבעו כי טענות אלה היוו "דיסאינפורמציה על רקע פוליטי".
6 צפייה בגלריה
הרס בארמון הנשיאות של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
הרס בארמון הנשיאות של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
הרס בארמון הנשיאות של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי בולסונרו, ינואר
(צילום: AP)
עורך דינו של הנשיא לשעבר טען כי אמנם הטון של מרשו בפגישה עם השגרירים היה אולי בלתי הולם ו"בוטה מדי", אך שהוא בסך הכול ביקש "לשפר" את שיטת ההצבעה בברזיל. דעת הרוב, מנגד, קבעה כי בולסונרו ניסה להשיג יתרון לא הוגן בבחירות באמצעות "מעשיו החריגים והלא מוסריים". בפסק הדין נכתב כי בולסונרו "זלזל בדמוקרטיה מול השגרירים הזרים, וגרם לברזיל להיראות כמו רפובליקת בננות קטנה".
נשיא בית המשפט, אלכסנדר דה מוראס, אמר כי ההחלטה משקפת את אמונתו של בית המשפט בדמוקרטיה, ואת "סלידתו מפופוליזם מביש שנוצר מלהבות של נאומי שנאה אנטי-דמוקרטיים והצהרות שמפיצות דיסאינפורמציה מבישה". שופט אחר אמר שהשקרים של בולסונרו נועדו "לעורר מצב של פרנויה קולקטיבית" בקרב המצביעים.


בולסונרו, מצידו, השווה את החלטת בית המשפט לניסיון להתנקש בחייו ערב הבחירות לנשיאות ב-2018, שבהן הוא ניצח. "אז נדקרתי בבטן, היום נדקרתי בגב", אמר בולסונרו.
לקראת הבחירות בשנה שעברה, בולסונרו תקף שוב ושוב את מכונות ההצבעה האלקטרוניות של ברזיל, תוך שהוא רומז כי הוא עלול לא לקבל את תוצאות הבחירות אם יראה שההצבעה "לא הוגנת". מיליוני תומכיו אימצו את תיאוריית הקונספירציה, ובינואר האחרון, שבוע לאחר השבעתו של לולה דה סילבה, אלפים מהם הסתערו על ארמון הנשיאות, הקונגרס ובית המשפט העליון בתקווה לבטל את תוצאות הבחירות - באירוע שכונה "מהומת הקפיטול של ברזיל". "הרעיון היה להיפטר מלולה", אמר אחד המסתערים ל"גרדיאן" בבוקר שלאחר הפריצה למוסדות השלטון.
6 צפייה בגלריה
ההרס ב קונגרס של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
ההרס ב קונגרס של ברזיל אחרי ההסתערות של תומכי הנשיא לשעבר ז'איר בולסונרו
תיעוד מהקונגרס של ברזיל אחרי הסתערות תומכי בולסונרו
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו זורעים הרס ב ארמון הנשיאות ברזיליה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו זורעים הרס ב ארמון הנשיאות ברזיליה
תומכי הנשיא לשעבר לאחר שפרצו לארמון הנשיא
(צילום: רויטרס)
חקירות המשטרה הפדרלית בעניין אירוע הפריצה - שממשלתו של לולה כינתה "הפיכה מעוותת" - גילו שמקורבים לבולסונרו דנו בדרכים אפשריות "להנדס" התערבות צבאית שתדיח את לולה מהשלטון בשבועות שלאחר ההפסד של מנהיגם.
מסמך אחד, שעל פי דיווחים בעיתון הברזילאי Veja נמצא בטלפון הנייד של עוזרו של בולסונרו מאורו סיד, הכיל תוכנית מפורטת שתשיג תוצאה זו. על פי התוכנית, הנשיא היוצא היה אמור לשלוח דו"ח שמתאר את "תלונותיו" לראשי הצבא - שימנו לאחר מכן "מנהל" מיוחד שתפקידו לכונן מחדש את ה"סדר החוקתי", שבמסגרתו שופטי בית המשפט העליון שנחשבים עוינים יודחו והחלטותיהם שקשורות לבחירות יבוטלו - ובהמשך ייערכו בחירות חדשות. Veja, שדיווח לראשונה על התוכנית, כינה אותה "מפת הדרכים להפיכה".
6 צפייה בגלריה
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל הנבחר לולה דה סילבה מציג את שריו
נשיא ברזיל המכהן לולה דה סילבה. לפי חקירת המשטרה, מקורבים לבולסונרו פעלו כדי להדיח אותו לאחר הבחירות
(EPA)
ההפסד של בולסונרו, הדמות הדומיננטית בימין בברזיל, עורר ספקולציות סביב השאלה מי יירש את 58 מיליון הקולות שקיבל בבחירות בשנה שעברה. כלי תקשורת בברזיל העלו את ההשערה שמישל בולסונרו, אשתו של הנשיא לשעבר, תתמודד על הנשיאות ב-2026, אם כי גם היא עומדת בפני חקירה של המשטרה הפדרלית בשל חשד לאי-סדרים פיננסיים. היא מכחישה את החשדות נגדה.
לצד זאת, נגד בולסונרו מתנהלות חקירות פלילות שקשורות לטענות שהסית במכוון למהומות ב-8 בינואר, שהיה מעורב בזיוף תעודות חיסון נגד נגיף הקורונה, ושביקש להשתלט על תכשיטים יקרים שניתנו לברזיל במתנה על ידי ממשלת סעודיה. בולסונרו מכחיש את ההאשמות המיוחסות לו, ובעלי בריתו טוענים שהמאמצים להוציא אותו מהפוליטיקה הברזילאית הם "ציד מכשפות" שעשויים דווקא להגביר את הפופולריות שלו.