אחרי הביקורת על ההודעה החריגה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבת תחת הכינוי "גורם מדיני", שלפיה צה"ל ייכנס לרפיח אם תצא לפועל עסקה עם חמאס ואם לאו, בחר הגורם המדיני לפרסם הודעה נוספת - ועדיין בתוך שבת, סמוך לשעה 19:00. "הפרסומים כאילו ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה - אינם נכונים", נמסר, עדיין תחת הכינוי גורם מדיני. "עד רגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".
גורמים מדיניים אחרים הבהירו אחר הצהריים שבשלב זה גם לא תצא משלחת ישראלית לקהיר, שם שוהים ראש ה-CIA ומשלחת חמאס. לדבריהם, "אמורה לצאת משלחת בדרג מקצועי אם תהיה תשובה של חמאס שיש בה אופק למו"מ והתקדמות. המשלחת כבר מוכנה ליציאה וקיבלה מנדט לקדם את העסקה. בישראל מקווים שהתשובה תגיע היום בלילה או מחר בבוקר". ההחלטה הזו לא תואמה עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, חברי קבינט המלחמה, אך השרים יואב גלנט ורון דרמר כן היו שותפים לה.
אחרי ההודעה השנייה של נתניהו, פרסמו בני משפחות חטופים הצהרה שלפיה "בעקבות שתי ההודעות של ראש הממשלה, המתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר', שלפיהן ישראל לא תסכים לסיום המלחמה בתמורה לעסקה שתחזיר את כל החטופים - תיפתח הערב בשעה 20:30 ההפגנה בשער בגין בהצהרת חירום של בני משפחות חטופים".
מוקדם יותר השבוע, נתניהו ומשפחות חטופים
(צילום: איתי בית-און, לע"מ)

5 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
 יחיא סינוואר, אוהלים ברפיח, בנימין נתניהו
הפוגה, שחרור חלק מהחטופים - ואז דיונים על הפסקת אש קבועה. סינוואר, רפיח ונתניהו
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud ,AP, מארק ישראל סלם)
5 צפייה בגלריה
הצהרה בני גנץ
הצהרה בני גנץ
"כשתהיה תשובה - נדון בה". בני גנץ
(צילום: תומר שונם הלוי )
בינתיים, התפרסמו דיווחים ערביים על כך שחמאס ויתר על תנאי הפסקת האש הקבועה בשלב הראשון של ההפוגה - תוך מתן ערבויות מצד המתווכות. למעשה, לפי הדיווחים הללו, ארגון הטרור מסכים לצאת לדרך עם השלב הראשון של העסקה, שכולל שחרור 33 חטופים, ולדון בהמשך בפרטי השלב השני - שכולל את שחרור יתר החטופים, והפסקת אש קבועה שלה ישראל עדיין מסרבת.
לפי ההצעה, בשלב הראשון, שיימשך 40 ימים, תהיה הפסקת אש זמנית בין הצדדים וצה"ל ייסוג מזרחה מאזורים צפופים ברצועה, לאזור קרוב לגבול הישראלי בכל הרצועה (למעט בקעת עזה). בנוסף, כך דווח, תהיה הפסקה של טיסות מעל הרצועה למשך 8 שעות ביום, ו-10 שעות בימי שחרור חטופים. תהיה גם הגברה של הכנסת הסיוע ההומניטרי והדלק לרצועה. עוד דווח כי חמאס ישחרר לפחות 33 חטופים חיים, בהם נשים, ילדים (מתחת לגיל 19), מבוגרים (מעל גיל 50), חולים ופצועים. ישראל, כך נכתב, תשחרר בתמורה 20 אסירים פלסטינים מתחת לגיל 19 ואסירות על כל חטוף שישוחרר, על סמך רשימות שמסר חמאס. על כל חטוף מעל גיל 50, ישוחררו בתמורה 20 אסירים פלסטינים מעל גיל 50, או פצועים (בתנאי שיתרת עונשם אינה עולה על 10 שנים). על כל חייל או חיילת שישוחררו, ישוחררו 40 אסירים פלסטינים, מתוכם 20 עם מאסרי עולם ו-20 שמרצים מאסר של יותר מ-10 שנים.
בשלב השני, שיימשך 42 ימים, יושלמו ההסדרים הנדרשים להחזרת ה"שקט בר-קיימא" ברצועה, והכרזה על כניסתו לתוקף לפני תחילת חילופי שבויים בין הצדדים - כשישראל תקבל את כל החטופים הגברים שנותרו בחיים (אזרחים וחיילים, מעל גיל 19 - ולמעשה כל החטופים שנותרו), בתמורה למספר מוסכם של אסירים פלסטינים - וכמו כן "נסיגה מלאה" של צה"ל מרצועת עזה.

סערת הגורם המדיני

כאמור, מוקדם יותר - ובעקבות ריבוי הדיווחים על תשובה מסתמנת חיובית מצד חמאס - בחר נתניהו, תחת הכינוי "גורם מדיני בכיר", לפרסם הודעה חריגה ביום שבת. לפי ההודעה, "ישראל בשום פנים ואופן לא תסכים לסיום המלחמה כחלק מהסכם לשחרור חטופינו. כפי שהחליט הדרג המדיני, צה"ל ייכנס לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנותרים בה, בין אם תהיה הפוגה זמנית לשחרור חטופינו, ובין אם לאו".
5 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל בגבול עזה ליד רפיח
כוחות צה"ל ליד רפיח. חשש מצרי מפעולה צבאית
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
על עיתוי ההודעה הזאת, בעיצומם של המגעים לעסקה, מתח השר בני גנץ ביקורת חריפה: "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".
השרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, נזכיר, התבטאו לאחרונה שוב ושוב נגד העסקה המוצעת - בטענה שמדובר ב"כניעה". ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעלול לאבד חלקים נרחבים בקואליציה במקרה של בחירה בעסקה, הקפיד לומר בימים האחרונים כי הדיווחים שישראל הסכימה להפסקת אש קבועה אינם נכונים - בזמן שבהצעה המצרית ישנו סעיף שכולל "שקט יציב". בחמאס טענו כי קיבלו ערובות אמריקניות לכך שאותו סעיף מדבר על הפסקת אש קבועה.
במהלך היומיים האחרונים צוטטו מקורות מצרים בערוצים הערביים השונים שהבהירו כי חלה התקדמות במשא ומתן, וכי קהיר הגיעה לנוסחה מספקת שהוצגה לשני הצדדים וחמאס קיבל אותה באופן עקרוני. למעשה, ככל שמתגבר השיח על פעולה צבאית ברפיח, מצרים החוששת מפעילות כזו, מגבירה את המאמצים כדי להגיע לעסקה ומייצרת שיח חיובי סביב המשא ומתן.
5 צפייה בגלריה
צעירים בשכונת שג'אעיה מנקים את הרחובות לקראת קבלת משפחות העקורים מרפיח
צעירים בשכונת שג'אעיה מנקים את הרחובות לקראת קבלת משפחות העקורים מרפיח
צעירים מנקים את הרחובות בצפון הרצועה
ובינתיים, בעזה דווח על צעירים בשכונת שג'אעיה שבצפון הרצועה שמנקים את הרחובות לקראת קבלת משפחות העקורים מרפיח, לאור הידיעות שמסתובבות על ההגעה להסכם המבטיח את החזרתן.
פורסם לראשונה: 16:52, 04.05.24