4 צפייה בגלריה
מימין למעלה: אלהרר, קרויזר, תמנו שטה, רייטן וסון הר מלך. מתוכם יתמנו נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים?
מימין למעלה: אלהרר, קרויזר, תמנו שטה, רייטן וסון הר מלך. מתוכם יתמנו נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים?
מימין למעלה: אלהרר, קרויזר, תמנו שטה, רייטן וסון הר מלך. מתוכם יתמנו נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים?
(צילום: יריב כץ, קובי קואנקס, שלו שלום, אלב קולומויסקי)
ברקע המבוי הסתום והחשש לפיצוץ בשיחות בבית הנשיא על המהפכה המשפטית, והאיומים של הקואליציה למנות שני נציגים מטעמה לוועדה לבחירת שופטים, אחת מנציגות יש עתיד בשיחות והמועמדת מטעם המפלגה לוועדה ח"כ קארין אלהרר אמרה היום (שלישי) ב-ynet radio: "לא תהיה שום הסכמה ושום חקיקה לפני כינוס הוועדה למינוי שופטים ותחילת העבודה שלה. לא מוכנה לחקיקה תמורת ערבויות מהקואליציה".
גם בנוגע לערבויות מנשיא המדינה יצחק הרצוג, אלהרר לא הייתה נלהבת. "אני חושב שמדינת ישראל כבר הייתה בסיטואציה הזו. אפשר לטלפון לבני גנץ ולשאול אותו איך הייתה החוויה של קבלת ערבויות", אמרה הח"כית. "המדינה שבעה מרצונו הטוב של בנימין נתניהו. איך לומר בעדינות? הוא לא התגלה כאדם מאוד אמין שאפשר לסמוך על ההתחייבויות שלו, ולכן לצערי לא נוכל להגיע להסכמות כאלה".
לדברי אלהרר, "אנחנו לא מוכנים שיווצר מצב שבו נגיע להסכמה נקודתית בעניין מסוים ואז למחרת בבוקר נמצא את עצמנו מול חקיקה נוספת שפוגעת בדמוקרטיה". היא ציינה כי "מסמך הבנות פוליטי לא יהיה כביל בבית המשפט, ולכן יושבים עכשיו מיטב המוחות כדי לחשוב אם יש פיתרון. אם נגיע להסכמות על איזשהו נושא, הכול יהיה בחקיקה סדורה. אחרת, לא נסכים לפיתרון".

גם מועמד הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים ח"כ יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) מודע לאפשרות של פיצוץ המגעים בבית הנשיא. "צריך להיות נציג לאופוזיציה ונציג לקואליציה, אבל בסופו של דבר יש לנו רפורמה שהיא חשובה לנו ואחד הנושאים המרכזיים בה זה שינוי ההרכב בוועדה לבחירת שופטים", אמר קרויזר באולפן ynet. "הנושא הזה הוא הנושא החם בבית הנשיא, ואנחנו ניאלץ להמתין כדי באמת לראות אם יש אי הסכמות בנושא של הוועדה הזו שצריכה לקום, והאם נמשיך לחוקק את השינוי שלה".
קרויזר הבהיר כי מפלגתו תומכת בהמשך חקיקת המהפכה המשפטית אם השיחות בבית הנשיא ייפסקו, אך ציין כי "אנחנו לא הצבנו את זה כתנאי. אנחנו לא הולכים לכיוון הפלת הממשלה. ממשלת הימין הזו צריכה למלא את ימיה. המשימה שלנו היא להביא לשינוי לאורך זמן". הוא אף הבהיר כי "אנחנו נתנו לצוותים מהקואליציה והאופוזיציה את מלוא הגיבוי בלי דד ליין. נתנו להם את כל הזמן שנדרש כדי להגיע להסכמות כמה שיותר רחבות, ונשמח שתצא משם בשורה".
4 צפייה בגלריה
יצחק קרויזר
יצחק קרויזר
"שפיטה במדינת ישראל צריכה להיות עם תפיסת עולם יהודית וציונית". קרויזר באולפן ynet, היום
(צילום: קובי קואנקס)
אם אכן יתמנה כנציג הקואליציה בוועדה לבחירת שופטים, ליו"ר סיעת עוצמה יהודית יש חזון מאוד ברור בנוגע למה יעשה שם. "בסיעה יש לנו אג'נדה מאוד ברורה למערכת המשפט הישראלית ואיזה סוג של שופטים ושפיטה אנחנו רוצים", שיתף קרויזר. "שפיטה במדינת ישראל צריכה להיות עם תפיסת עולם יהודית וציונית. כל שופט שיגיע לוועדה ייתן את תפיסת עולמו ונדון בכל מקרה לגופו. יש גם שופטים ערבים ויש ושפטים מוסלמים בבית המשפט העליון, אבל אנחנו במדינה ציונית, הבית של העם היהודי, ולכן חשוב שמערכת השפיטה תשפוט ברוח הערכים האלו".
לעומת אלהרר וקרויזר, ח"כ דני דנון (הליכוד) דווקא נשמע קצת יותר אופטימי. "אם יש בשיחות בבית הנשיא אז גם אפשר להגיע להתקדמות בנושא הוועדה לבחירת שופטים. אני חושב שאנחנו נראה בימים הקרובים משא ומתן מתקדם", אמר באולפן ynet. "נקודת ההכרעה היא ב-14 לחודש, אז מצביעים על הוועדה. אני מקווה מאוד שבשבוע וקצת שנשאר, אנחנו נוכל להגיע להסכמות גם על החקיקה וגם על מספר הנציגים של הקואליציה והאופוזיציה".

גם אם לוועדה לבחירת שופטים ייבחרו נציג אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה, יש כאלו הטוענים שזה חסר משמעות - מאחר ששר המשפטים יריב לוין בכל מקרה לא מתכוון לכנס אותה בהרכבה הנוכחי. שר התקשורת שלמה קרעי (הליכוד) הצדיק אתמול באולפן ynet את כוונתו המשוערת של לוין, ואמר כי "נבחרנו כדי למשול ולכן צריך להביא תיקון לוועדה לבחירת שופטים ולא להשאיר אותה במתכונת שלה".
דנון לא הסכים עם עמדתו של חבר סיעתו קרעי, וציין כי "לפי דעתי זה טעות כרגע לצאת בסיסמאות ובהצהרות ובאיומים. בואו ננסה להתקדם להסכמות ולהבנות. זה מה שהעם רוצה מאיתנו". לדבריו, "העם רוצה את הרפורמה אבל הוא רוצה אותה בדרך אחרת, ולכן אסור לחזור על הטעויות שנעשו בתחילת הדרך כשבאנו בצורה חד-צדדית. אני מהתחלה אמרתי שצריך לקדם את הרפורמה בדיאלוג עם האופוזיציה. אני מברך שזה קורה עכשיו ואני מציע לכולם קצת להירגע. לא לאיים כל אחד עם האולטימטום שלו עכשיו".

חבר הכנסת מהליכוד אף ציין כי "תמיד אנחנו נוכל להשתמש ברוב שיש לנו, אבל כדי שהרפורמה תשאר לזמן רב ולא לא תהיה פוליטית אני כן מאמין בהגעה להסכמה רחבה. אם לא אז יום יבוא ולא נהיה בשלטון, ואז הדבר הראשון שתעשה האופוזיציה הנוכחית הוא לבטל את כל הרפורמה". לדברי דנון, "עשינו טעות בכך שהרפורמה בעצם שאבה את כל תשומת הלב, ואת כל האנרגיות הניהוליות של הממשלה ושל ראש הממשלה. יש הרבה נושאים שחייבים טיפול ולכן אנחנו צריכים לפעול במקביל בכל המישורים, לא להתמקד רק בנושא אחד".
חבר סיעתו של דנון, ח"כ אריאל קלנר, הסכים איתו כי "צריך ללכת בכיוונים של הסכמות כדי שכולם יהיו מרוצים". עם זאת, בראיון ב-ynet radio הוא ציין: "חששתי שמלכתחילה זה לא ילך להסכמות ולכן אני חשבתי שבכלל צריך לשנות את כל הוועדה. גם אם נמנה שני חברי כנסת מהקואליציה, אנחנו עדיין באופוזיציה בוועדה עצמה".
לדברי קלנר, "אם כולם מסכימים על תיקונים במערכת המשפט ויש הסכמה על רפורמה בצורה כזו או אחרת, אז בוודאי שאפשר למנות נציג מהאופוזיציה. אבל הדבר החשוב ביותר הוא ההרכב הפרסונלי של השופטים והיכולת לגוון אותו". הוא הוסיף כי "גם אם תבוטל עילת הסבירות, אז הם ימצאו עילה אחרת. כל עוד סט הערכים שבו מחזיקים השופטים הוא אותו סט ערכים פחות או יותר והוא גם כל כך קיצוני לכיוון מסוים, אז בסוף אנחנו נישאר עם אותו הדבר".
4 צפייה בגלריה
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
נתניהו ויריב לוין  במליאת הכנסת
נתניהו ולוין במליאת הכנסת, אתמול. שר המשפטים בכל מקרה לא מתכוון לכנס את הוועדה?
(צילום: שלו שלום )
הקואליציה הגישה אמש את שמותיהם של שני חברי כנסת כמועמדים לקראת ההצבעה במליאת הכנסת על הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ומסתמן כי תמשוך את שמו של אחד מהם - כדי לאפשר מינוי של מועמד מהאופוזיציה. המועד האחרון להגשת המועמדות הוא יום רביעי הקרוב, אבל גם אחרי המועד הזה ניתן יהיה למשוך את השמות ולהצביע רק על המועמדים המוסכמים.
שני המועמדים מטעם הקואליציה הם כאמור קרויזר וח"כ לימור סון הר מלך, ששמותיהם הוגשו כחלק מההסכם הקואליציוני שקובע כי נציג הקואליציה בוועדה יהיה חבר עוצמה יהודית. בעוצמה יהודית אמרו אמש כי יו"ר המפלגת איתמר בן גביר החליט שח"כ קרויזר יהיה נציג הקואליציה, בעוד שח"כ סון הר מלך תהיה המועמדת השנייה, למקרה שיוחלט לא למנות נציג אופוזיציה.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
יסתיימו בהסכמות או בפיצוץ? נציגי הקואליציה והאופוזיציה בשיחות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
מלבד נציגי הקואליציה, הציבו את עצמם לבחירה גם ח"כ טלי גוטליב וח"כ ניסים ואטורי מהליכוד. ח"כים נוספים עשויים להעמיד את עצמם לבחירה. בלשכת ראש הממשלה אמרו אמש כי "נציגי הקואליציה פועלים בכל דרך כדי להגיע להסכמות בבית הנשיא. ככל שיושגו הסכמות - יהיה נציג אחד לקואליציה ונציג אחד לאופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים. כל ח"כ מהקואליציה או מהאופוזיציה רשאי להגיש את מועמדותו עד יום רביעי זה ויכול להסיר את מועמדותו עד יום רביעי הבא".
באופוזיציה כבר יש מי שעובדים על פשרה בבחירת הנציג לוועדה לבחירת שופטים, ול-ynet נודע כי גורמים ביש עתיד ערכו בימים האחרונים התייעצות לגבי פשרה אפשרית, שבמסגרתה תתקיים רוטציה בוועדה בין נציגי האופוזיציה. על כך אמרה היום ח"כ אלהרר כי "בסופו של דבר תימצא נציגת אופוזיציה אחת, לא שם תהיה הבעיה. לכל נציגה יש את השאיפה שלה להיות מועמדת ונבחרת וזה לגיטימי לגמרי. אני מאוד מקווה שבקואליציה לא מתכוונים לקחת מאיתנו את הנציגות".