משרד הבריאות פרסם הערב (יום שלישי) את נתוני הנדבקים לראשונה אחרי יומיים של תקלה - שמהם עולה כי ביום ראשון אובחנו 62,610 ישראלים כחיוביים לקורונה, ואתמול נוספו עוד 65,229. מנגד, לפי הערכות מספר הנדבקים בפועל גבוה בהרבה. בכל מקרה, גם כך מדובר במספרי המאומתים הגבוהים ביותר מאז פרוץ המגפה.
מתחילת החודש ועד אתמול אובחנו בישראל 532,777 חיוביים לקורונה. מדובר בחודש שבו אובחנו הכי הרבה חיוביים מתחילת המגפה בפער גדול על ינואר 2021, אז מבצע החיסונים היה בשלביו הראשונים.
מהנתונים עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 498 חולי קורונה במצב קשה, לעומת 446 בעדכון האחרון שהיה ביום ראשון. מדובר בעלייה של יותר מ-10%. 100 מהחולים במצב קשה מחוברים למכונות הנשמה, וישנם עוד 907 חולי קורונה שמאושפזים במצב קל ובינוני. יצוין כי משרד הבריאות הודה שבספירת החולים נכללים גם חולים במחלות אחרות, שאובחנו בבתי החולים עם קורונה - אך באו מסיבות שונות. חלקם במצב קשה בגלל מחלה אחרת.
עוד יצוין כי משרד הבריאות לא פרסם נתונים על אודות מספר הבדיקות שפוענחו וכן שיעור החיוביים. בנוסף, לא נמסרו פרטים על התחלואה לפי ערים ומספר החולים הפעילים ומספר הישראלים הנמצאים בבידוד.
1 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
בדיקות קורונה לילדים בירושלים
(צילום: AFP)
משרד הבריאות עדכן גם כי מתחילת המגפה נפטרו בישראל 8,340 חולי קורונה. מדובר בעלייה של 22 נפטרים לעומת המספר ביום ראשון בערב. עם זאת, מכיוון שמשרד הבריאות מעדכן לעתים באיחור ניכר על פטירות – מדובר על פטירות בימים האחרונים ולא רק מאז העדכון האחרון. עוד עדכן המשרד כי 558,661 ישראלים התחסנו עד כה במנה הרביעית של החיסון. מהנתונים אפשר לראות כי חלה ירידה חדה במספר המתחסנים במנה זו, מכיוון שבעדכון האחרון המתייחס ליום ראשון מספר המתחסנים הכולל במנה זו עמד על 537,419 – כלומר מעט יותר מ-21 אלף ישראלים התחסנו במנה הרביעית מאז יום ראשון אחר הצהריים.
עוד לפני העדכון הערב, דורגה ישראל במקום התשיעי בעולם במספר המאומתים למיליון תושבים, אחרי שמונה מדינות קטנות מאוד. מדובר בין היתר באיי פארו, אנדורה, גרינלנד, איי סיישל וסן מרינו. לא מן הנמנע כי לאחר העדכון הערב ישראל תעלה למקום השני בעולם בתחלואה בשבעת הימים האחרונים – אחרי איי פארו, מדינה שבה מתגוררים פחות מ-50 אלף בני אדם.
במטה ההסברה של הקורונה הסבירו כי "בשל עומסים כבדים במערכת המחשוב ובמוקד קול הבריאות הנגרמים כתוצאה מהעלייה הגוברת בכמות המאומתים והנבדקים היומית, נוצרו עיכובים בקליטת תוצאות הבדיקות מהמעבדות למערכת המחשוב, בהעברתן לקופות החולים, ובמתן המענה הטלפוני. אגף המחשוב במשרד הבריאות פועל לצמצום פערים אלה ולתיקון התקלה".

פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet: "אני מעריך שהירידה בתחלואה מתקרבת. לפני כשלושה שבועות הערכנו שהעלייה תימשך שלושה שבועות ואחריה נראה ירידה. עכשיו זה קורה, ממש לפי התחזית".
לדברי פרופ' סגל, קצב ההתפשטות בישראל דומה למה שקורה בעולם. "מבחינת מספרי מאומתים יומי, אנחנו נמצאים במקום השני בעולם, עם 10% בדיקות חיוביות, מתחת לאירלנד", אומר פרופ' סגל. "יש יותר מ-500 אלף איש מאומתים בגל האומיקרון, שזה כמו המספר שהיה בגל הדלתא. מכיוון שמספר האנשים שנדבקים בפועל, גדול יותר פי שלושה-ארבעה, להערכתי, ממספר המאומתים - אני מעריך שעד עכשיו נדבקו באומיקרון כמיליון וחצי עד שני מיליון ישראלים.
"זה אמור להביא אותנו למקדם הדבקה 1 ולהתחיל להביא לירידה בתחלואה. כל הנתונים האלו מעידים שההגעה לשיא תהיה ממש בימים הקרובים, ואז תגיע ירידה". למרות שאין עדיין נתונים רשמיים, ההערכה היא כי התמותה בגל הזה נמוכה יותר מהגלים הקודמים.