2 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים איכילוב
מחלקת טיפול נמרץ קורונה באיכילוב. ארכיון
(צילום: איתן אלחדז, TPS)
11 מתוך 26 מהחולים קשה שמאושפזים במצב קשה או אנוש במחלקות הקורונה בית החולים החולים איכילוב בתל אביב – מאושפזים בהן בשל סיבוכי קורונה ולא מסיבות אחרות. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהגיעו הערב (שני) לידי ynet.
הנתון שהעלתה בדיקת המשרד ברקע דבריה של פרופ' עידית מטות, מנהלת מערך ההרדמה בבית החולים, שכתבה בפוסט ביום שבת האחרון כי ה"מספרים שמראים לנו של חולי קורונה בבתי החולים, קלים (ברובם הגדול) וקשים כאחד, יש להם קורונה אבל ברובם הגדול אינם מאושפזים בגלל קורונה". כאמור, מנתוני משרד הבריאות עולה שקרוב למחצית מהמאושפזים במצב קשה בבית החולים הגיעו אליו מסיבות שקשורות בקורונה.

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

מטות גם הוסיפה כי בבית החולים אין אמנם חולים מונשמים עם אומיקרון, אך על-פי נתוני המשרד, יש בסך הכל ארבעה חולים חיוביים לקורונה שמונשמים, מחציתם בשל סיבות שקשורות לקורונה ומחציתם מסיבות שאינן קשורות לקורונה. במשרד הבריאות תקפו את דבריה של מטות, שפורסמו גם ברשתות החברתיות של בית החולים הממשלתי, ורמזו כי "תאוות הפרסום גוברת לעיתים על אחריות".
2 צפייה בגלריה
עידית מטות ונחמן אש
עידית מטות ונחמן אש
במשרד הבריאות לא היו מרוצים מהפוסט. עידית מטות ונחמן אש
(צילום: יובל חן, יאיר שגיא)
על פי דיווח המשרד, מתוך 400 החולים המאומתים לקורונה במצב קשה או אנוש בבתי החולים, 317 מהם אושפזו בשל סיבות שקשורות לקורונה והיתר מסיבות שאינן קשורות לקורונה. ואולם, פערים משמעותיים נרשמו בין דיווחי משרד הבריאות לאלו של בתי החולים עצמם. כך למשל, בעוד שלפי דיווח המשרד, באסותא אשדוד מאושפזים כרגע 10 בני אדם במצב קשה – מבית החולים נמסר בתגובה כי כעת מאושפז בו אדם אחד בלבד.
מנגד, על פי דיווח המשרד, בקפלן מאושפזים כעת 16 חולים מאומתים במצב קשה או אנוש כשמחציתם לא מאושפזים בגלל נגיף הקורונה, בעוד שלפי נתוני בתי החולים ישנם 21 כאלה – כולם הגיעו לבית החולים עם קורונה. ייתכן כי הפערים נובעים בשינויים, באשפוזים ובשחרורים שנרשמו בבתי החולים מרגע איסוף הנתונים.
יש לציין כי בשל תקלה מחשובית של משרד הבריאות, לא מתפרסמים ביומיים האחרונים נתונים אודות מספר המאושפזים בבתי החולים, כמו גם מספר המאומתים. כך שככל הנראה מספר המאושפזים גבוה יותר. מתוך הנתונים עולה כי 67 מתוך 87 המונשמים שנמצאו חיוביים לקורונה, מונשמים מסיבות שקשורות בקורונה.

מוקדם יותר היום הדף ממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, את טענותיה של מטות, ואמר כי "בדקנו את כל המאושפזים עם אבחנה שקשורה בקורונה, ומצאנו כי 78% מהמאושפזים במצב קשה, במצב קריטי או שהם מונשמים, הגיעו לבתי החולים בגלל קורונה ולא עם קורונה. קרי, הקורונה היא זו שהביאה אותם למצב הזה, של קשה, קריטי ומונשם".
זרקא הוסיף כי "ההדבקה הגדולה יוצרת עומסים מאוד גדולים במקומות שונים, והצוותים הרפואיים ממשיכים לתת מענה תחת עומס לא פשוט. במיוחד כשלחלק מהצוות נדבק ונמצא בבידוד. אנחנו מודעים לנושא של הבידודים ולהשפעה שלהם על הצוותים החיוניים בכלל ועל הצוותים הבריאותיים בפרט, ונערכים גם לאפשרות של הבאת עובדים חיוניים גם אם הם מאומתים".