הקריאה ההיסטורית של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, לפלגים הפלסטיניים "להניח את נשקם" הדהדה בשעות האחרונות בישראל, אבל עוררה גם זעם רב כלפיו מצד הפלסטינים - ואחר הצהריים (יום שבת) פרסם עבאס הבהרה לדברים שאמר בריאיון לרשת CNN. בהודעה שפרסם כעת טוען למעשה עבאס שההתפרקות מנשק צריכה להיעשות רק על ידי המדינה הפלסטינית לכשתוקם, כלומר לא לפני כן.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
גינה בחריפות את הטבח, דרש מחברת מפלגתו להתנצל ואף רצה לפטרה. עבאס, שכעת פרסם הבהרה לעמדה ההיסטורית שהציג
(צילום: AHMAD GHARABLI / AFP)
"עמדתי, שהבעתי בכמה ריאיונות עם ערוצים ערבים ובינלאומיים, היא פתרון שתי מדינות והכרה במדינה פלסטינית ריבונית לצד מדינת ישראל וקריאה להפסקת המלחמה והגעה לפתרון של שלום בין שני העמים", מסר עבאס. "המדינה הפלסטינית כאשר תקום היא זו שתפרק את הפלגים מנשק כי מי ששולט בנשק זו המדינה. ואמרתי: אם אתה רוצה שהעולם יכיר במדינתך אתה צריך להכיר בה (במדינה הפלסטינית) ולכבד את ריבונותה".
ההבהרה שפרסם יו"ר רע"מ מגיעה כאמור אחרי הזעם הרב שעוררו דבריו בריאיון שהתפרסם אמש ב-CNN, ריאיון שבו הפך למעשה למנהיג המפלגה הערבי הראשון בתולדות מדינת ישראל שקורא בפומבי לפלסטינים החמושים להניח את נשקם, כדי להביא להקמת מדינה פלסטינית באמצעים לא-אלימים.
זו אינה הפעם הראשונה שבה יו"ר רע"מ פועל בחריגה מן המקובל, שנתיים וחצי לאחר שבצעד חסר תקדים הצטרף יחד עם מפלגתו לקואליציה שאפשרה את הקמת הממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד. הצעד ההוא, שהיה היסטורי בכל קנה מידה, זכה לגינויים חריפים מצד חמאס, ובראשם האמירה של יחיא סינוואר ולפיה על הצעד הזה "אין מחילה". סינוואר קרא אז לרע"מ לפרוש מהקואליציה.
עמדותיו של עבאס, נציין, נחשבות לחריגות ולא מקובלות בזירה הפלסטינית הפוליטית או החברתית - עם זאת מפלגתו זכתה לתמיכה בקרב ערביי ישראל, כאשר גם אחוזי התמיכה ברע"מ גדלו והיא זכתה ל-5 מנדטים בבחירות ב-2022 (194 אלף קולות), לעומת 4 מנדטים בבחירות 2021 (167 אלף קולות), טרם כניסתו לקואליציית בנט-לפיד.
עיתונאים ואנשי רוח שמתנגדים לשלטון חמאס הביעו תמיכה בעבר ברעיון שהציג הלילה עבאס, כמו למשל העיתונאי העיראקי ספאא סובחי שאמר כי את הדברים שאמר עבאס ב-CNN "לא תמצאו באל-ג'זירה". סובחי הוסיף כי "הבעיה שמגיע האיראני, הלבנוני, העיראקי, התימני, הסורי, המצרי, הצפון אפריקאי, המהגרים ופליטים באירופה ובאמריקה להתפלסף על הערבי המוסלמי הזה (עבאס) ועל אש"ף ושניהם אומרים לכל המתפלספים: הפתרון לסכסוך יהיה בדרך אחרת".
3 צפייה בגלריה
אימון של מחבלי חמאס בצפון הרצועה
אימון של מחבלי חמאס בצפון הרצועה
אימון של מחבלי חמאס בצפון הרצועה, ארכיון. פלסטינים האשימו את עבאס ב"בגידה"
(צילום: רויטרס)
אצל הפלסטינים האמירה של עבאס התקבלה בזעם רב, וברשתות החברתיות מיהרו להגיב לו. הסופר הפלסטיני יאסר זעאתרה טען כי "מנסור עבאס ממשיך לבגוד בעמו, וייצר עבורו תיאורה. עיתונות האויב חוגגת על אמירותיו ב-CNN. מישהו נופל ממדרגה אחת בסולם, וחושב שהוא יעצור שם, ואז מתדרדר עוד".
העיתונאי העזתי חאלד קרייזם צייץ ברשת החברתית X (טוויטר לשעבר): "זה מנסור עבאס הזול, שתיאר בעבר את האסירים שלנו כ'חבלנים' ו'מחבלים' ואמר ש'ישראל היא מדינה יהודית וכך תישאר'".
בריאיון ל-CNN הגדיר עבאס את המתקפה ב-7 באוקטובר כ"מעשה לא אנושי ובלתי ניתן להצדקה הנוגד את ערכי האסלאם". לשאלה כמה נזק גרם חמאס למטרה הפלסטינית ענה יו"ר רע"מ: "אני צריך להבהיר זאת ולהיות מאוד ברור: כל פעולה שננקטת נגד חפים מפשע, נגד נשים, ילדים ומבוגרים, היא לא אנושית, היא נוגדת את ערכי האסלאם ואנחנו מגנים זאת. אין אפשר להצדיק את זה כי זה נוגד כל ערך אנושי ודתי".
הוא הדגיש כי הפתרון העתידי לסכסוך נעוץ בפירוק חמאס מנשקו, ובאמצעות אחדות תחת הרשות הפלסטינית: "כדי להתקדם קדימה, הארגונים הפלסטיניים החמושים צריכים להניח את נשקם. הן צריכות לעבוד יד ביד עם הרשות הפלסטינית כדי לגבש תנועה לאומית שתשאף למדינה פלסטינית ושלום עם מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בהצהרה לעיתונות מטירה
מנסור עבאס בהצהרה לעיתונות מטירה
עבאס. הצהיר: המאבק החמוש "תמיד כשל" - ומי ששילם את המחיר הם הפלסטינים
(צילום: באדיבות חדשות הערב כאן 11)
עבאס הוסיף בריאיון ל-CNN כי במבט על ההיסטוריה השימוש באלימות ככלי לקידום היעד של הקמת מדינה פלסטינית "תמיד כשל". הוא הזכיר שבמלחמה הנוכחית כבר נהרגו בעזה יותר מ-15,000 פלסטינים (לפי הספירה של משרד הבריאות העזתי): "הקורבנות ומי ששילמו את המחיר של כל אחת מהמתקפות החמושות האלה היו בני העם הפלסטיני", אמר.
מיד אחרי הטבח ביישובי מערב הנגב גינה עבאס את מעשי הזוועה, קרא לאזרחי ישראל הערבים לא להיענות לניסיונות של חמאס להצית התקוממות בתוך שטחי הקו הירוק, והיה הח"כ הערבי היחיד שעמד בתפילה בכנסת להצלחת חיילי צה"ל. בהמשך הוא חייב את הח"כית ממפלגתו, אימאן חטיב-יאסין, להתנצל על דברים שאמרה ובהם הכחישה שנרצחו תינוקות ונאנסו נשים במהלך המתקפה ב-7 באוקטובר.