השר המיועד בצלאל סמוטריץ' לא חוזר בו גם לאחר הביקורת החריפה על דבריו - הן משב"כ והן מהמערכת הפוליטית. "אין שום קונספירציה - הרוצח המתועב יגאל עמיר רצח את ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל וכולנו עדיין כואבים ומזועזעים מהרצח הנורא", צייץ הבוקר (יום שני) יו"ר הציונות הדתית. "כן היה מחדל גדול של המחלקה היהודית בשב״כ, וכן, עד היום הוא מסרב לקחת עליו אחריות". הוא טען כי התקשורת "מעוותת ומסלפת", וקישר בציוץ לנאומו המלא.
אתמול, בנאום בכנסת בטקס לציון 27 שנים לרצח ראש הממשלה רבין, האשים סמוטריץ' כי שירותי הביטחון השתמשו במניפולציות כדי לעודד את עמיר לרצוח את יצחק רבין. אותם דברים מבוססים בין היתר על הפעלתו של סוכן השב"כ לשעבר אבישי רביב ("שמפניה"), שהואשם על ידי המדינה כי ידע על כוונתו של יגאל עמיר לרצוח את רבין – וזוכה. "שירותי הביטחון לא רק כשלו בשמירה, אלא גם השתמשו במניפולציות חסרות אחריות שעד היום לא נחשפו במלואן כדי לעודד את הרוצח לבצע את זממו", אמר אתמול סמוטריץ'.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' במליאה
בצלאל סמוטריץ' במליאה
סמוטריץ' במליאה. זכה לגינויים משמאל - וגם מימין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
2 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ רונן בר. בכירים בארגון הביעו זעזוע מדברי סמוטריץ'
(צילום: יאיר שגיא)
דבריו של יו"ר הציונות הדתית, שצפוי להתמנות לשר בכיר בממשלה הבאה בראשות בנימין נתניהו, זכו לביקורת קשה מצד בכירים בשב"כ. "זה מזעזע. דווקא ביום הזה, נבחר ציבור בחר לעודד קונספירציות ולהכפיש ארגון שכל ייעודו סיכול טרור באשר הוא והגנה על ביטחון המדינה. יש לגנות התבטאויות המעודדות שיח קיצוני", אמרו.
התבטאותו של סמוטריץ' הובילה גם לשלל גינויים מפוליטיקאים במחנה המרכז-שמאל, בהם שר הביטחון היוצא בני גנץ שטען כמו אותם בכירים בשב"כ שמדובר בהפצת קונספירציה, אבל גם מאותו "גוש" של סמוטריץ' ניתן היה לשמוע גינויים לדברים.


ראש השב"כ לשעבר וחבר הכנסת מהליכוד, אבי דיכטר, גינה גם הוא את דבריו של סמוטריץ'. "אני מגנה בכל תוקף את אמירתו המנותקת מהמציאות של יו"ר הציונות הדתית המאשים את אנשי שירות הביטחון הכללי בטענה שעודדו את יגאל עמיר לרצוח את רה"מ יצחק רבין ז"ל", אמר דיכטר. "אמירה זו פוגעת בשמם הטוב של הארגון ואנשיו שעושים לילות כימים כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".
הבוקר ביקר אותו בחריפות גם גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי - וקרא לשותפיו של סמוטריץ' לגנות את הדברים. "אמירתו חמורה, האשמה שקרית ופסולה. קורא לשותפיו העתידים לממשלה לגנות את דבריו. הבחירה לומר דברים קיצוניים וקונספרטיביים אלו, מעל בימת הכנסת ביום הזיכרון הממלכתי לרצח רבין מעידה על דרכו של ח"כ סמוטריץ'. אין מקום לאמירות כאלו בישראל, במיוחד שלא על ידי נבחר ציבור", אמר.
דביר קריב, בכיר שב"כ לשעבר שהיה מפעיל סוכנים בחלק משירותו ושימש בתפקיד ביחידה לסיכול "טרור לא-ערבי" (האגף היהודי) בימי הרצח, אמר כי "שב"כ כארגון נכשל בהבטחת שלומו של ראש הממשלה, בעיקר היחידה לאבטחת אישים וגם החטיבה לסיכול טרור לא ערבי. נכשלנו, אבל מכאן ועד לעורר תאוריית קונספירציה הזויה? לטעון שעשינו מניפולציות לעודד את הרוצח? זה אדם שמתיימר להיות שר הביטחון שלנו. אני מצטמרר".
קריב, שהיה מעורב בחקירת יגאל עמיר, אמר עוד כי "אם ח"כ סמוטריץ' רומז להפעלת הסוכן אבישי רביב המכונה 'שמפניה', הוא הועמד למשפט על אי מניעת פשע ויצא זכאי. הוא באמת לא ידע שהוא מתכוון לרצוח את ראש הממשלה רבין. מן הצדק ומן הדין שנתניהו, שהוא ראש המחנה של סמוטריץ', יקרא אותו לסדר ויבקש ממנו להתנצל. יש גבול לשנאה לשב"כ, והגבול הזה נחצה. כשאתה פוגע בשב"כ אתה פוגע במדינת ישראל".
אילן לוטן, בכיר לשעבר בשב"כ, אמר ל-ynet radio הבוקר כי "עצוב שביום הזיכרון הממלכתי לרצח ראש ממשלה במדינת ישראל נשמעות אמירות כאלה מחבר כנסת, נבחר ציבור, שככל הנראה הולך לקבל תפקיד בכיר בממשלה הקרובה".
הוא כינה את אמירתו של סמוטריץ' "הזויה" והוסיף: "אפשר לכתוב מדע בדיוני. עכשיו יקום חבר הכנסת סמוטריץ', יבקש את דוח ועדת שמגר, ייסגר בלשכתו ויקרא בצורה מעמיקה את העובדות ולא את הפרשנות, את העובדות. אתה נבחר ציבור אתה לא איש מן הציבור, כמוך כמוני, ואל תצא מאמירות שמאחוריהן יש מטרה או אג'נדה פוליטית".