שני לילות נמשכו הפרעות בנגב במהלך מבצע "שומר החומות" של צה"ל בעזה בחודש מאי. התסיסה בדרום הובילה למצור על כבישים מרכזיים, השלכת אבנים, שריפת צמיגים, תקיפת נהגים והטלת אימה על תושבים בדרום. ואולם, ארבעה חודשים אחרי האירועים האלימים מתברר כי מרבית הנאשמים בהתפרעויות שוחררו ממעצר בתנאים מגבילים.
הלחץ הציבורי על המשטרה הוביל למעצרים נרחבים וגם פרקליטות מחוז דרום נדרשה להציג במהרה תוצאות בדמות הגשת כתבי אישום נגד המעורבים. לחלק מהם יוחסו גם סעיפים חמורים ובכללם עבירות מסכנות חיים ועבירות של טרור. נאשמים בדואים וגם יהודים בודדים שוחררו למעצר בית, בניגוד לעמדת המדינה שביקשה להותיר אותם מאחורי סורג ובריח לאורך כל משפטם. רשויות האכיפה זכרו היטב שרבים מתושבי הדרום היו נצורים בבתיהם ומפחדים לצאת מגבולות יישוביהם.
3 צפייה בגלריה
תיעוד: ניסיונות הלינץ' בהם היו מעורבים חמישה חשודים שנעצרו ע"י שב"כ
תיעוד: ניסיונות הלינץ' בהם היו מעורבים חמישה חשודים שנעצרו ע"י שב"כ
ההתפרעויות בנגב בזמן מבצע "שומר החומות"
עם שוך ערפל הפרעות, טרחו בפרקליטות לעדכן מדי יום פרטים על מצבת כתבי האישום, אולם כעת יש באפשרותה לנהל את ההליכים הפליליים הרבים ללא העין הבוחנת של התקשורת. בסך הכול הגישו פרקליטות מחוז דרום עד כה כ-63 כתבי אישום נגד 125 מעורבים בפרעות, בהם גם קטינים. הנתונים מגלים כי כ-80 מהנאשמים (כ-64%) שוחררו לבתיהם בתנאים מגבילים או באיזוק אלקטרוני.
אחד מתיקי הדגל נקשר למשפטם של הנאשמים בפגיעה בתשתיות המדינה בכביש 31. לפי כתב האישום שהוגש נגד חמישה בדואים מהדרום, הם הפילו 12 עמודי תאורה שכל אחד מהם שוקל 270 קילוגרם סמוך למחלף חורה. 12 עמודים נוספים הופלו גם הם על ידי אחרים. הנזק המוערך: כחצי מיליון שקל. אחת הראיות החזקות נגד המעורבים הייתה הותרת טביעות אצבע על העמודים.
3 צפייה בגלריה
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
נזקים בכביש 31 כתוצאה מהפרות הסדר
עמודי התאורה שהופלו בכביש 31
המדינה ביקשה להאריך את מעצר הנאשמים עד תום ההליכים, השופט נאסר אבו טהה החליט לשחרר אותם למעצר בית. הוא קבע כי לנוכח אופי האירועים, שבהם היו מעורבים מתפרעים רבים, הראיות הנסיבתיות נגד החמישה אינם מובילים רק למסקנה הגיונית אחת. "מדובר בזירה שאינה סטרילית המתפרשת למאות מטרים בכביש 31", ציין השופט בהחלטתו. הוא קבע גם כי המשטרה לא טרחה לבדוק את האליבי של אחד הנאשמים.
עוד ציין השופט בהחלטתו: "במצב דברים זה לא ניתן לשלול בשלב זה תרחישים אלטרנטיביים, אשר מתיישבים לכאורה עם חפותם של הנאשמים". בפרקליטות טענו כי הנאשמים מסוכנים, אבל השופט אבו טהה ציין כי המעשים אמנם חמורים, אבל מאז המצב הביטחוני השתנה. "כיום ישנה רגיעה מוחלטת ולא נראה כי יש סיכון להתלקחות מחודשת", ציין השופט.
3 צפייה בגלריה
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
מכוניתו של אלמוג ספיר שהותקף בדרכו לערד
רכב של יהודי שהוצת במהלך הפרעות בנגב

ההסבר בדבר הרגיעה במצב הביטחוני והשקט היחסי במתיחות בין יהודים לערבים ליווה החלטות על שחרור נאשמים גם בתיקים אחרים. שופט בית השלום בבאר שבע יריב בן דוד ציין בהחלטתו לשחרר למעצר בית בדואי תושב הנגב שהואשם בהתפרעות ומעשה פזיזות ורשלנות בעקבות הצתת חפץ שהושלך לכביש 25: "המצב הנפיץ בשטח הוא אחד מהפרמטרים בהערכת המסוכנות אשר נבחנת על רקע מציאות נתונה".
עם זאת, חשוב לציין כי רבים מהנאשמים שלקחו חלק בהתפרעויות האלימות בכבישי הדרום בזמן המבצע הצבאי של צה"ל ברצועת עזה הם צעירים נעדרי עבר פלילי. אחד מהנאשמים אף ביקש מבית המשפט להתיר לו לטוס ללימודי הרפואה שלו בחו"ל. בית המשפט דחה את הבקשה.

אחד התיקים החמורים מתייחס לפיגוע ירי בכביש 264 ליד רהט, שבמהלכו נפתחה אש לעבר רכב יהודי. כתב האישום שהוגש נגד שישה מעורבים ייחס להם, כל אחד לפי חלקו, ירי לעבר כלי תחבורה, יידוי אבנים, חבלה בכוונה מחמירה, פעילות בנשק למטרות טרור, תקיפת שוטרים וניסיון ללינץ' ממניע גזעני. במהלך הדיונים החליט בית המשפט לשחרר שניים מהנאשמים, קטין ובגיר, למעצר בית.
כתב אישום אחר מייחס לשישה צעירים מהיישוב הבדואי אום בטין, בהם חמישה קטינים, ניסיון לינץ' בנהג יהודי בכביש 60. השישה הואשמו, כל אחד לפי חלקו, בביצוע מעשי טרור, חבלה בכוונה מחמירה, יידוי או ירי של אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה והיזק במזיד לרכב ממניע גזעני. אחד הנאשמים, נער בן 15, התקרב לנהג כשבידו אבן גדולה, ניפץ את שמשת הנהג ולאחר מכן הטיח את האבן בראשו של הנהג שזעק "אל תהרוג אותי". למרות האישומים המיוחסים למעורבים, רק אחד מהם נותר במעצר.

ההלכה של בית המשפט העליון

בתי המשפט התחשבו כאמור בעברם של הנאשמים ובחומרת העבירות, והסתמכו בעיקר על ההלכה של בית המשפט העליון שלפיה "המסוכנות אינה נבחנת בחלל ריק, אלא על רקע של מציאות נתונה".
במקרה אחר שבו הנאשמים הם יהודים, הספיקה הפרקליטות להגיע להסדר טיעון עמם. הנאשמים - עידן לוי (34) מבאר שבע ואייל כהן (37) מדימונה - השתתפו בהפגנה של אנשי ימין בבאר שבע, שבמהלכו השליכו מפגינים אבנים על כלי רכב שבהם סברו כי הנוסעים ערבים. לוי הודה שיידה אבן במהלך ההפגנה.
הפרקליטות ביקשה לעצור את השניים, בעלי עבר פלילי, עד תום ההליכים. "מסוכנותם מתעצמת נוכח נסיבות ביצוע המעשים, בעת שבמדינה שורר מצב חירום ובשעה שכוחות המשטרה ברחבי הארץ מתמודדים עם התפרעויות והפרות סדר המוניות", כתב המשנה לפרקליט המחוז יואב קישון. ואולם, בית המשפט החליט לשחרר את השניים למעצר בית.
אל מול ניהול התיקים מצד הפרקליטות, ההתפרעויות בכבישי הנגב הן רק זיכרון רחוק וההתעניינות הציבורית והתקשורתית כבר דעכה. עבור הקורבנות מדובר במציאות מאוד קשה שלא יוכלו לשכוח עוד זמן רב.