2 צפייה בגלריה
חשיפת ynet חטיבת כפיר צה"ל הערכות תרגיל מלחמה עזה זירה פלסטינית
חשיפת ynet חטיבת כפיר צה"ל הערכות תרגיל מלחמה עזה זירה פלסטינית
(צילום: דובר צה"ל)
הלקח המרכזי שהפיקו בחטיבת כפיר בעקבות פרשת ההתעללות במחבל הפלסטיני הוא שמעתה רק קצינים ישמרו על עצורים. בהוראה חדשה שקבע מפקד החטיבה החדש, אלוף משנה שרון אלטיט, שהועברה לסגלי הפיקוד בחמשת גדודי החטיבה שמזוהה יותר מכל חטיבה סדירה אחרת עם תעסוקה מבצעית באוגדת יהודה ושומרון.
ההחלטה החריגה התקבלה בעקבות פרשה נוספת של התעללות לוחמים מגדוד נצח יהודה במחבל עצור וכפות לפני כחודשיים במוצב ליד רמאללה, שפרטיה נחשפו ב-ynet. שלושה לוחמים הואשמו בהכאה ובהשפלה של מחבל חמאס שנעצר כמה שעות קודם לכן, בזמן שהיו אמורים לשמור עליו לפני העברתו למתקן המעצר והחקירות. אחד מהם הודה והורשע במעשים במסגרת עסקת טיעון ונשלח לארבעה וחצי חודשי מאסר בפועל. משפטם של שני הלוחמים הנוספים נפתח בימים אלה.
המח"ט החדש החליט כי בכל מעצר של פלסטיני ע"י כוח מהחטיבה, הגורם שיהיה אמון על שמירתו בשעות השחר ועד לפינויו בבוקר שלמחרת מבצע המעצר, יהיה קצין בתפקיד של מפקד מחלקה ומעלה מפלוגות הלוחמים בלבד, ואף לא מפקד כיתה או גורם פיקודי אחר. הסיבה: רצון למנוע מראש התעמרות או פגיעה פיזית בעצורים בפרק הזמן הרגיש שבין מעצרם בביתם עד למתקני המעצר.
ברוב המקרים, מדובר בשעות בודדות שבהן העצורים הפלסטינים יושבים אזוקים וכפותים, בדרך כלל סמוך לעמדת הש"ג במוצבים הגדודיים או הפלוגתיים בגזרה, או בחדרי מעצר זמניים שקיימים בחלק מהחטיבות המרחביות. במקרים רבים בעבר היו חיכוכים אלימים בין העצורים הכפותים לחיילים ששמרו עליהם, שנעו בין הקנטות מצד העצורים להשפלות אלימות מצד חיילים. "במידת הצורך גם נעיר קצין שיבצע את המשימה הזו. הנוהל החדש יהיה בכל גדודי החטיבה ולא רק בנצח יהודה", הבהירו בחטיבה.

תחקיר התקרית העלה כי באף בדיקה רפואית שעבר לאחר מעצרו הוא לא התלונן שהוכה ע"י החיילים, וגם לא התגלו סימנים על גופו הן בבדיקה של רופא הגדוד והן בבדיקת הקבלה ע"י רופא במחנה המעצר עופר.
המידע לגדוד הגיע מחוקרי שב"כ שחקרו את המחבל, ולכן נפתח בגדוד תחקיר מהר שכלל החזרה של החיילים המעורבים מחופשת סוף השבוע. התחקיר העלה עוד כי הלוחמים שיקרו בהתחלה והכחישו כל קשר לאלימות כלפי המחבל, ובמקביל דווח המקרה למצ"ח שפתחה בחקירה פלילית.
אמו של אחד הנאשמים טענה במכתב ששלחה לרמטכ"ל אביב כוכבי על כך שרוצים לשלוח את בנה לשמונה חודשי מאסר בפועל, בעוד שעל המחבל נגזרו בעבר חמישה חודשי מאסר בעסקת טיעון בגין החזק נשק וחברות בחמאס. "הדריכו את החיילים בגדוד 'לא להשאיר סימנים' אחרי מעצרים, אז האחריות על האירוע הזה היא של הצבא כולו ומפקדיו הבכירים", כתבה.
בחטיבה הכחישו זאת מכל וכל וציינו כי ההוראה היא לא להעביר עצור למתקן המעצר אלא אם עבר קודם בדיקה רפואית, וייתכן שזו מקור הטעות ואי-ההבנה. מאז האירוע נשלח ל-40 ימים בכלא הצבאי לוחם נוסף, בדין משמעתי, על תקרית אחרת בה הפעיל אגריסביות חריגה כלפי פלסטיני במעצר.

נצח יהודה בפעילות "של שני גדודים"

קצין בכיר בחטיבה אמר ל-ynet כי חרף פרשה דומה שאירעה בגדוד נצח יהודה לפני כשנתיים, רוב הלוחמים והמפקדים בגדוד מבצעים את משימתם בצורה מעולה, סביב השעון, ומונעים בכך עשרות פיגועים רצחניים לאורך שמונה חודשי תעסוקה מבצעית באזור רמאללה, הגזרה הנפיצה ביותר ביהודה ושומרון שבה נמצא גם החיכוך הגבוה ביותר גם בין יהודים לפלסטינים.
לפי הגורם, 15% מחיילי הגדוד מתגוררים ביהודה ושומרון, חלק קטן מהמשרתים בגדוד מתגייס עם תיקים פליליים ורובם ככולם משלימים את השירות בהצלחה ומשתחררים כאזרחים טובים. "גדוד נצח יהודה עושה מבצעים ופעילות של שני גדודים בזכות המומחיות שפיתח לגזרה שבה הוא מוצב ליד רמאללה, ובקרוב ישובץ לגרסה מקבילה באותה חטיבה מרחבית, כאשר יתפוס לראשונה את גזרת טלמונים", הוסיף קצין בכיר בחטיבה.
2 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
בחטיבה מבהירים שרוב הלוחמים מבצעים את משימתם בצורה מעולה
(צילום: דובר צה"ל)
"הגדוד שונה מגדודים אחרים בגלל האוכלוסייה המגוונת שמשרתת בו – מעולים דתיים שמגיעים מארה"ב, דרך בני ישיבות וחבד"ניקים ועד לחיילים שהגיעו עם תיק פלילי. לכן, בטירונות אין הגבלה על נשירה, ובדרך כלל מסוננים כ-30 טירונים בכל מחזור כי לא לכולם זה מתאים", אמר. "אין בגדוד מסומני שב"כ, ויש לוחמים שמאוכזבים מהתדמית שנוצרה לגדוד חרף תרומתו העצומה לביטחון התושבים בגזרה והמאמץ הגדול של משרתיו סביב השעון. במוקדי הפעילות הכי מורכבים נצח יהודה הפך לאחד הגדודים החזקים באיו"ש".
כמו כן, הכוונה להפוך את הגדוד לגדוד הנדסה הוקפאה בהנחיית הרמטכ"ל והוא ימשיך לפעול כגדוד חי"ר תחת חטיבת כפיר שלא יתמרן במלחמה אלא יפעל בגזרת יהודה ושומרון.