סלאח חמורי, שגורש הבוקר (ראשון) לצרפת לאחר שהיה עצור במשך יותר מתשעה חודשים במעצר מינהלי עקב חשד למעורבות בפעילות טרור, נחת בשדה התעופה בפריז והתקבל על ידי אשתו וכמה עשרות בני אדם שבאו לתמוך בו ואחזו בשלטים עליהם היה כתוב בצרפתית "ברוכים הבאים סלאח". בשדה התעופה, חמורי הצהיר כי "שיניתי מקום, אבל המאבק נמשך", וציין כי "יש לי אחריות עצומה למטרתי ולעמי. אנחנו לא נרפה מפלסטין. הזכות להתנגדות שמורה לנו".
5 צפייה בגלריה
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
"ברוכים הבאים סלאח". שלט שהוחזק על ידי תומכיו של המחבל שגורש מישראל בשדה התעופה בפריז, היום
(צילום: AFP )
משרד החוץ הצרפתי גינה את הגירוש של חמורי, וטען כי הוא "מנוגד לחוק". בהודעה לעיתונות שהוציא המשרד, צוין כי "צרפת נקטה צעדים רבים מול הרשויות הישראליות כדי להביע בצורה הברורה ביותר את התנגדותה לגירוש תושב פלסטיני ממזרח ירושלים, שהוא שטח כבוש לפי החוק הבינלאומי". עוד נמסר כי "צרפת נקטה בכול המאמצים, שהגיעו עד לדרגות הגבוהות ביותר במדינה, כדי להבטיח שזכויותיו של חמורי יכובדו וכדי לאפשר לו לחיות חיים נורמליים בירושלים, שבה הוא נולד, מתגורר ורוצה לחיות".
5 צפייה בגלריה
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
"שיניתי מקום, אבל המאבק נמשך". חמורי בשדה התעופה בפריז, היום
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
סאלח חמורי בשדה התעופה בצרפת
(צילום: AFP )
שרת הפנים איילת שקד, שהובילה את גירושו של חמורי, סירבה היום לחשוף ב-ynet radio אם הגירוש תואם עם ממשלת צרפת ואם אישורה היה נדרש, אך ציינה כי כל "הפרטים תואמו באופן מלא עם משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ומשרד הביטחון. כל הגורמים הרלוונטיים בממשלת ישראל ידעו ופעלו כדי שזה יקרה".
שקד הסבירה כי "מטרת העל של המהלך היא שאדם כמוהו לא יפעל נגד מדינת ישראל. מדובר בפעיל טרור של החזית העממית, שהוא ארגון טרור מובהר". היא ציינה כי "הגירוש כמובן לא נעשה רק על דעתי. כל המערכת הביטחון תמכה ודחפה לצעד. שב"כ זה ארגון מאוד מקצועי ועם הרבה מאוד ניסיון, ואני חושבת שאם הוא ממליץ באופן חד-משמעי והחלטי על גירוש, אז הוא יודע מה הוא עושה".
לדברי שרת הפנים, "זה היה תהליך מאוד ארוך. אנחנו עובדים שנה שלמה על שלילת התושבות ועל הגירוש. התהליך התחיל משלילת התושבות שלו, ואיך שהוא סיים את המעצר המינהלי נתנו לו הודעה על הגירוש". היא הסבירה כי לחמורי "יש אזרחות צרפתית ולכן הגירוש הזה התאפשר. לגבי כל ההליכים המשפטיים שלו, אמרנו לו שינהל אותם כשהוא בצרפת. אין צורך שישהה פה".
5 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"מטרת העל של המהלך היא שאדם כמוהו לא יפעל נגד מדינת ישראל". שקד
(צילום: אוראל כהן)
שקד גם נשאלה אם קיים חשש שחמורי עלול לנצל את שהותו בחו"ל כדי לשכלל את היכולות של ארגון הטרור ולסייע לו ביצירת קשרים עם גורמים זרים. על כך אמרה שרת הפנים כי "יש מחבלים כמו חמורי שהשב"כ ממליץ לגרש אותם, ויש פעילי טרור וגם הרבה מאוד אזרחים ישראל שיש חשש שאם הם ייסעו לחו"ל הם יחברו לכוחות עוינים ויבצעו פעולות טרור. עליהם אנחנו אוסרים יציאה מהארץ". לדבריה, "זה מאוד תלוי בקשרים של אותו אדם ובמעמד הארגוני שלו. מתייחסים לכל מקרה לגופו".
ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל), שהתראיינה גם כן ב-ynet radio, ביקרה את הגירוש ואמרה על שרת הפנים היוצאת כי "היא מנסה לרשום עוד הישג ברגעים האחרונים שלה בתפקיד על ידי רמיסה של זכויות אדם". חמורי נלחם בבתי המשפט נגד שלילת התושבות שלו ונגד הגירוש, אך החודש התקבלה ההחלטה הסופית כי יגורש. על כך אמרה תומא סלימאן כי "כשאנשים תחת כיבוש, בית המשפט הוא לא דמוקרטי".
אתמול, ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל) פנתה לשר הביטחון בני גנץ כדי שיעצור את הגירוש המתוכנן, שלדבריה הוחלט למרות הליך משפטי שעדיין נמשך. לדבריה, "לחמורי נקבע שימוע לחודש הבא, וגירושו ממולדתו היא הפרה בוטה של זכויות אדם". אולם, לאחר שהתקבלה ההחלטה המקורית על השחרור בתחילת החודש, חסן אביו של חמורי אמר כי כל הניסיונות שלו לבטל את ההחלטה עלו בתוהו: "פנינו לבג"ץ כדי לערער, אבל פסלו לנו את הערעור ואמרו שמדובר בביטחון המדינה. סלאח יועבר ישירות מבית הכלא לנמל התעופה - ומשם לצרפת. אין לו שום אופציה להילחם נגד ההחלטה לגירושו ושלילת התושבות שלו".
נשיא הסניף הצרפתי של הארגון ההומניטרי הבינלאומי "אמנסטי אינטרנשיונל" אמר היום לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי "זה יום שמח למשפחה שאוחדה יחדיו, אבל בשביל העם הפלסטיני זה יום עצוב". לדבריו, הגירוש של חמורי הוא "פשע של אפרטהייד". בשדה התעופה, חמורי אמר גם כי "היום נקרעתי באכזריות ממולדתי על ידי כוח כובש שממשיך את הטיהור האתני שבו החל ב-1948". לדבריו, "העובדה שמדינת ישראל גירשה אותי לא תמנע מאיתנו לחזור לשם".
מעצרו המינהלי של חמורי החל ב-3 במרץ 2022 לתקופה של שלושה חודשים, שהוארכה שלוש פעמים. לפי החשד, חמורי - שבעבר תכנן לרצוח את הרב עובדיה יוסף, שוחרר בעסקת שליט וסירב להתנצל - היה חבר בחזית העממית והיווה סכנה לביטחון האזור. לאור מעורבותו המתמשכת בארגון הטרור, נעצר חמורי כמה פעמים בעבר במעצר מנהלי והיה נתון להגבלות נוספות מצד ישראל. בין היתר, נמנע ממנו להיכנס ליהודה ושומרון והוא הורחק מאשתו ומילדיו.
5 צפייה בגלריה
הרב עובדיה יוסף
הרב עובדיה יוסף
הרב עובדיה יוסף ז"ל. חמורי תכנן לרצוח אותו ושוחרר בעסקת שליט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
חמורי, עורך דין במקצועו, ייצג פלסטינים בבית המשפט הצבאי בעופר מטעם ארגון א-דמיר להגנה על זכויות האסיר. א-דמיר הוא אחד מהארגונים ששר הביטחון בני גנץ הגדיר כארגוני טרור, הגדרה שלא התקבלה על-ידי הקהילה הבינלאומית. גנץ הדגיש אז כי הארגון, כמו אחרים, פועל בשליחות החזית העממית, מסייע בגיוס כספים ולמעשה מהווה זרוע של ארגון הטרור.
כבר בדצמבר 2020, הודיע שר הפנים דאז אריה דרעי לחמורי שבכוונתו לשלול ממנו את מעמד התושבות שלו. עם זאת, רק החודש כאמור התקבלה ההחלטה הסופית לאחר הליך בירוקרטי שכלל המלצה של שב"כ, כמו גם הסכמה של שר המשפטים גדעון סער.
"במעשיך החמורים המתמשכים, ופעילותך לאורך השנים בארגון הטרור של החזית העממית, הפרת אמונים למדינת ישראל, הפנית עורף לחברה בה את חי וניתקת את הקשר המעמדי שלך והזיקה הבסיסית למדינה. מעשיך מצדיקים ביטול תושבותך", כתבה השרה שקד בהחלטה שהועברה לחמורי. היא הוסיפה כי "מכלול פעולותיך לאורך השנים בחזית העממית מלמד כי בחרת להפנות עורף למדינת תושבותך ולחתור תחתיה, תוך שקשרת את גורלך עם ארגון טרור המבקש לפגוע במוסדותיה ובתושביה. החל מגיל צעיר ועד ימים אלה אתה פועל לקידום פעולות טרור נגד מדינת ישראל. ניצלת את היותך תושב ישראל שיכול לנוע באין מפריע כדי לנסות לפגוע בחפים מפשע על רקע אידיאולוגי".