כבר שנים שהאלימות המשתוללת במגזר הערבי היא אחד האתגרים הקשים ביותר שעמם מתמודדים 21% מאזרחי ישראל, אבל בשנה שעברה האלימות הזו זינקה לשיא דרמטי של 130 נרצחים – כשבממוצע בכל פחות משלושה ימים אשתקד נרצח אדם בחברה הערבית בישראל. אבל כעת, אחרי שכמעט מחצית משנת 2022 חלפה, הנתונים מראים כי המבצע הנרחב שבו פתחה המשטרה למיגור האלימות הביא להצלחה – לפחות חלקית: עד 5 ביוני נרצחו בישראל 30 בני אדם בחברה הערבית, בהם ארבע נשים, לעומת 50 נרצחים בחצי הראשון של 2021 (עד 27 במאי ליתר דיוק).
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בלוד
זירת הרצח בלוד
זירת רצח בלוד, בינואר השנה. התוצאות של המבצע נראות כבר בשטח?
(צילום: נדב אבס)

היקף האלימות, יש להדגיש, עדיין נרחב: רק הערב (ראשון) דווח על רצח נוסף בחברה הערבית, שמעלה את מספר הנרצחים בה השנה ל-31: גבר בן 51 נורה למוות ביישוב מגוריו עארה. המשטרה מסרה כי פתחה בסריקות אחר היורים, וכי במסגרת החקירה שנפתחה נאספו גם ממצאים מהזירה על ידי חוקרי זיהוי פלילי. במד"א ציינו כי הדיווח על הירי התקבל במוקד 101 בשעה 17:37 וכי הפצוע הובא לחבירה עם צוות של חובשים ופרמדיקים בכביש 65 סמוך לצומת ערערה – אך אלו דיווחו כי היה כבר ללא סימני חיים וקבעו את מותו.
בסך הכול, לפי נתוני המשטרה, מתחילת השנה נרצחו בכל הארץ 42 בני אדם, מתוכם כאמור 31 בחברה הערבית. עד כה פועחנו רק 12 ממקרי רצח במגזר הערבי השנה. במשטרה זוקפים את הירידה הזו במספר הנרצחים במגזר למבצע שבו פתחו, תחת השם "מסלול בטוח".

1,300 נשקים שנתפסו, 233 יעדים ש"פוצחו": נתוני המבצע

לפי המשטרה, במבצע "פוצחו" עד כה 233 מהיעדים שהוגדרו כמחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי – ומדובר למעלה מ-30% מסך היעדים הללו. מדובר ביעדים שנגדם הצליחה המשטרה להגיש כתבי אישום במהלך המבצע, בעקבות פעילות מבצעית של המחוזות השונים ושל יחידת העילית להב 433. מספר היעדים בכל היישובים הערביים עומד על 682.
מאז תחילת המבצע חולטו על ידי המשטרה ורשות המיסים 300 כלי רכב, חלק משמעותי מהם רכבי יוקרה, ובנוסף הוגשו כתבי אישום נגד 29 עבריינים המוגדרים כחברי ארגון פשע, ביניהם אנשים ממשפחות הפשע חרירי, ג'רושי ואבו לטיף. כל ה-29 נעצרו עד תום ההליכים. לצד זה בוצעה פעילות חקירתית נגד 46 נוספים, נגדם מתנהלות כעת חקירות.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט, יעקב שבתאי ואיילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
אקדחים שנתפסו על ידי המשטרה, בתצוגה שערכה בסוף השנה שעברה. מוקד המבצע: תפיסת כלי נשק לא חוקיים
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
עוד עולה מהנתונים כי פעילות בוצעה מול 32 נותני שירותים פיננסיים, כגון צ'יינג'ים. במקומות אלה נתפסו עשרות מיליוני שקלים ונחקרו 135 בני אדם. פעילות זו מתבצעת בשיתוף פעולה בין המשטרה, רשות המיסים, רשות שוק ההון והפרקליטות. עד כה נסגרו בצו מינהלי חמישה מוסדות שכאלו במסגרת מבצע "מסלול בטוח". 11 מתוך ה-32 הופנו להליך פלילי, והשאר להליך אזרחי.
במסגרת המבצע המשטרה שמה דגש מיוחד על תפיסת כלי נשק-לא חוקיים, ומתחילת השנה נתפסו כבר 1,300 כלי נשק ואמצעי לחימה שונים. הנתונים של המשטרה מראים כי 70% מהנשק מגיע דרך הברחות מלבנון וירדן, 20% מהשטחים – והשאר נגנבו. בנוסף המשטרה איתרה חמש מעבדות לייצור נשק מסוג "קרלו" בשטחים.
גורמים במשטרה טענו כי המבצע מביא להישגים משמעותיים בשטח, וכי הירידה במספר מקרי הרצח מורגשת "בכל מקום" במגזר הערבי. אחת הסיבות לדבריהם לכך היא שתקציבים רבים מופנים כעת למיגור האלימות במגזר, ומאפשרים לתגבר את הכוחות המוצבים ביישובים הערביים ולגייס גם ערבים למשטרה: "בחמש שנים האחרונות גייסו 800 מוסלמים למשטרת ישראל. רואים היום תנועה משטרתית שיכולה להגיב במהירות בזמן שמתרחשים מקרי אלימות".
6 צפייה בגלריה
רב-ניצב יעקב שבתאי מפכ''ל המשטרה
רב-ניצב יעקב שבתאי מפכ''ל המשטרה
המפכ"ל שבתאי. המשטרה כבר לא חוסכת בתקציבים?
(צילום: דוברות המשטרה)
אותם גורמים הרעיפו גם שבחים על המפכ"ל יעקב שבתאי: "הפעם מפכ"ל המשטרה עובד בצורה אחרת לגמרי. הוא יורד לשטח וחושב איך למגר את הפשיעה מכל הבחינות ובלי לחסוך. הוא מתעקש לראות תוצאות בשטח שיביאו למעצרם של אנשי הפשיעה בכל היישובים הערביים".

בנט התגאה, בר-לב מבטיח: "לא נוריד את הרגל מהגז"

המבצע המשטרתי מובל על-ידי אגף "סיף" במשטרה, שנחנך באוגוסט אשתקד בעקבות התוכנית החדשה שיזמה הממשלה למאבק בחברה הערבית. ראש הממשלה נפתלי בנט כמובן זוקף זאת לזכותו, ובאיגרת שפרסם ביום שישי עבור מה שכינה "הרוב הדומם" בקרב אזרחי ישראל, הוא מנה בין הישגיו גם את המבצע המשטרתי באלימות במגזר הערבי. בנט טען כי בארבעת החודשים האחרונים מספר אירועי הירי בחברה ערבית ירד ב-30%.
"לראשונה, אנו נלחמים ברצינות בפשיעה בחברה הערבית ובנשק הבלתי חוקי", כתב בנט באיגרת שלו. "לאחר עשר שנות הזנחה, כאשר ממשלת ישראל למעשה הרימה ידיים, אפשרה למשפחות פשע להשתלט על העיריות, לגבות דמי פרוטקשן מעסקים, להטיל אימה על אזרחים טובים, עשינו צעד. קיבלתי החלטה, יחד עם השר לביטחון פנים בר-לב, להקים צוות פעולה ממשלתי מיוחד בראשות יואב סגלוביץ' (סגן השר לביטחון פנים), שהחל לרדוף, להקשות, לעצור, ובכלל זה למרר את חיי משפחות הפשע והפושעים בחברה הערבית. וזה כבר החל לשאת פירות. חלק מראשי משפחות הפשע ברחו לחו"ל, אחרים הפסיקו פעילות. רבים כבר נמצאים בהליכים פליליים".
6 צפייה בגלריה
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
בנט סוקר רובים שנתפסו, בשנה שעברה. "רודפים וממררים את חיי הפושעים"
(צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
6 צפייה בגלריה
עומר בר לב באולפן ynet
עומר בר לב באולפן ynet
השר בר-לב. "המאבק בפשיעה הוא מרתון מבחינתי, ההתקדמות לעבר היעד ברורה"
(צילום: הדר יואביאן)
השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר הערב: "המאבק בפשיעה בחברה הערבית הוא לא ריצה למרחקים קצרים, אלא מקביל מבחינתי למרתון. יש במאבק הזה רגעים מספקים ורגעים מאכזבים ועצובים - אבל ההתקדמות שלנו לעבר היעד היא ברורה. אנחנו מתקנים את ההזנחה של ממשלות עבר, ובהצלחה לא מבוטלת. זו המשימה המרכזית שהצבתי למשרד לביטחון הפנים ולמשטרה, וביחד עם סגן השר יואב סגלוביץ', המנכ"ל תומר לוטן והמפכ"ל קובי שבתאי, אנחנו לא מרפים מהנושא".
לדברי בר-לב, "המשטרה פועלת בנחישות גדולה, ומקדישה למאבק בפשיעה ברחוב הערבי משאבים רבים. אני עוקב באופן אישי אחר הפעילות הזו, והתוצאות נראות בשטח: בהשוואת 4.5 החודשים הראשונים של השנה הנוכחית לתקופה המקבילה אשתקד, אני יכול לציין בסיפוק שיש עלייה של כ-49% בתפיסת כלי ירייה ודמויי כלי ירייה; עלייה של כ-14% במספר כתבי אישום על עבירות נשק; עלייה של כ-56% במספר כתבי האישום על סחיטה ואיומים; ומספר הנרצחים החודשי בחברה הערבית, שהגיע לשיא של 18 נרצחים בחודש ספטמבר 2021, ירד לשבעה נרצחים בחודש ינואר 2022, חמישה נרצחים בפברואר 2022, שישה במארס האחרון וחמישה באפריל".
הוא הוסיף: "המספרים הללו מוכיחים שהצלחנו לבלום את ההידרדרות של הפשיעה ברחוב הערבי, ועכשיו אנחנו מצמצמים אותה. אנחנו בדרך הנכונה, התוצאות מדברות בעד עצמן, ואני מתחייב שלא נוריד את הרגל מהגז ונדאג שהמצב יהיה טוב עוד יותר".
6 צפייה בגלריה
חשד לרצח בכפר קרע
חשד לרצח בכפר קרע
סקרנים מתאספים סמוך לזירת רצח בכפר רקע בחודש שעבר. התושבים עדיין מפחדים להסתובב ברחוב
הקולות בשטח, כך נראה, מביעים הסכמה חלקית בלבד עם הטענות הללו. אחד מבעלי העסקים הרבים בחברה הערבית שסובלים מאיומים ברצח ומירי של ממש במסגרת סחיטת דמי חסות ("פרוטקשן") סיפר ל-ynet כי הוא חש שהמשטרה החלה לעבוד "ברצינות".
לדבריו, "בשנה שעברה ירו לעבר בית העסק שלי ולעבר הבית מספר פעמים. כמעט רצחו אותי כי לא שילמתי פרוטקשן. היו מבקשים ממני לשלם כל חודש 5,000 שקל על כלום. רק פעמיים שילמתי ומאז שהודעתי להם שאני לא אשלם אז התחילו לפגוע בי. כשהמשטרה התחילה לעבוד ברצינות בהתחלה הרגשתי שהמאיימים נעלמו ואז ידעתי שהם נעצרו. שמחתי מאוד לאחר שחיינו היו בסכנה, ואני מקווה שהם יקבלו את העונש המתאים".

"רוצים לראות תוצאות בשטח"

בעל עסק אחר אמר: "אנחנו מבקשים שהמשטרה תעבוד באותה דרך. כך יהיו לנו פחות רציחות וירי. אני לא אומר שאין אירועי אלימות, אבל לא כמו שהיה פעם. בשנה שעברה היינו עדים לארבעה מקרים של רציחות בחודש ולפעמים עשרה, אבל השנה זה לא קורה כי המשטרה משוכנעת שהיא חייבת לעצור את הפשיעה. אזרחים לא יכולים להילחם נגד ארגוני פשיעה – זה תפקיד המשטרה".
תושבת אזור הצפון ששוחחה גם היא עם ynet הביעה דווקא מורת רוח מכך שהחשודים שירו לעבר ביתה ורכבה טרם נעצרו, אך מנגד הודתה כי כבר חמישה חודשים שלא היה ניסיון לפגוע בבני משפחתה – כיוון שניידת משטרה מסיירת בסמוך לעתים קרובות. "זה בולם את הפושעים שאולי גם נעצרו על אירועים אחרים. אני לא נגד פעילות המשטרה אבל אנחנו רוצים לראות תוצאות בשטח – ולחסל את תופעת האלימות והפשיעה בכל מקום ובמיוחד שעדיין מתרחשים אירועי ירי, שחלק מהם מסתיימים בנפגעים", אמרה.

למרות הירידה במספר מקרי הרצח, רבים מהם כאמור טרם פוענחו. אחד מהם הוא זה שבו נרצחה סוהא, אשתו של מחמד מנסור מטירה. "אשתי סוהא נרצחה בתוך העסק שלה ועבר יותר משנה ועדיין אין שום התקדמות ואין עצורים", אמר. "כואב לנו מאוד על המקרה המזעזע וכולנו מחכים לדעת מי רצח אותה ועל מה. אם המשטרה לא תגיע לרוצחים אז הם מסוגלים לרצוח עוד קורבנות".
גם תושב ואדי עארה שאיבד כמה מבני משפחתו הביע את אכזבתו מכך שמקרי הרצח שלהם טרם פועחנו: "אין לנו שום מידע על מי שרצח אותם. המשטרה צריכה להתאמץ בכל החקירות של הרציחות שעד היום לא פוענחו ולהביא את הרוצחים לכלא, לא להשאיר אותם משוחררים. אלו פושעים שהרסו משפחות ומקומם או בכלא או בקבר".
תושב ערבי נוסף, שביקש כמו האחרים לדבר בעילום שם, הוסיף: "אם נמשיך לראות ירידה במספר הנרצחים אז זה דבר טוב. הגיע הזמן להסתובב חופשי עם ביטחון אישי שאיבדנו אותו שנים רבות. כשהמשטרה תופסת יורים אנחנו נהיה שמחים. צריכים להעניש את כל מי שמחזיק בנשק לא-חוקי".