3 צפייה בגלריה
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
איראן מציגה ל ראווה ב 10 אפריל 2021 דור חדש של צנטריפוגות ש נחנך ב מתקן ב נתנז חסן רוחאני
הצנטריפוגות החדישות באיראן
(צילום: רויטרס)
שר הביטחון בני גנץ עדכן את האמריקנים שהנחה את צה"ל להיערך לתקיפה באיראן. משיחותיו של עם עמיתיו האמריקנים, שכבר הביעו נכונות לקיום אימונים משותפים לקראת תקיפה אפשרית של מתקני הגרעין, עלה כי על אף הלחץ הישראלי להחמרת הסנקציות על טהרן במקביל לשיחות הגרעין, בוושינגטון עדיין רואים את אפשרות התקיפה באיראן כמוצא אחרון למקרה שהמגעים הדיפלומטיים ייכשלו.

המאבק מול איראן - כתבות נוספות

גורם אמריקני בכיר אמר בסוף השבוע לסוכנות הידיעות רויטרס כי באוקטובר האחרון הציגו ראשי הפנטגון ליועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן סקירה של כל האפשרויות הצבאיות הקיימות כדי להבטיח שאיראן לא תוכל לייצר נשק גרעיני. "אנחנו נמצאים במצב הזה בגלל שתוכנית הגרעין של איראן מתקדמת לנקודה לא הגיונית", אמר הגורם. עם זאת, הוא עדיין הביע תקווה שהמשא ומתן עם טהרן יצליח.
3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
סקר אפשרויות צבאיות באיראן. היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן
(צילום: רויטרס)
מנגד, גורם ביטחוני בכיר בישראל אמר כי "האמריקנים איתנו, ולצד זאת גם אנחנו כישראלים צריכים להבין שארה"ב מסתכלת על העולם בצורה רחבה ויש להם סדרי עדיפויות אחרים. האמריקנים מבינים היטב שאיראן משחקת על זמן, ושאין להם קלפים טובים". לדבריו, "לצד הקשרים עם ארה"ב, ישראל צריכה להיות חזקה בזכות עצמה. אנחנו עוד לא במקום של הפעלת כוח, יכול להיות שדעת הקהל תתיישר. דווקא הגברת הלחץ דרך סנקציות כלכליות עשויה לגרום לאיראנים לנסיגה מתחום הגרעין, וזה הזמן לעשות זאת".

כאמור, גנץ עדכן בסוף השבוע את מזכיר ההגנה אוסטין ומזכיר המדינה בלינקן על כך שהנחה את צה"ל להיערך לתקיפה, וגורם ביטחוני בכיר אמר שלהערכת ישראל, איראן קרובה להשגת פצצה גרעינית אחת. "הם לא ימהרו לחצות את הסף הגרעיני כי הם מבינים את המשמעות, אבל אנחנו עוקבים אחרי הנושא", אמר הגורם. "ציר העשרה הוא ראשית הצירים, אבל הוא לא כל הצירים. יש עוד דברים שאפשר לעשות בדרך, כמו חיבור למערכות שיגור", הסביר. "מצד שני, זה ציר ההתערבות הנוח - ואתה לא יודע מה קורה אחר כך לחומר ולידע שצברו. לכן אנחנו שמים את הדגש שאסור לאפשר לאיראן להתקדם".
לדברי הגורם הביטחוני, בארה"ב אין מרירות או כעס כלפי ישראל, אלא דווקא כנות. הוא ציין כי גם וושינגטון לא רחוקה מאובדן הסבלנות כלפי איראן ואמר: "אם ימאס להם, הם לא יקפצו להפעלת של אפשרות צבאית, אבל יפעילו סט לחצים ויתחילו להתכונן גם מהבחינה הזאת. ארה"ב היא המדינה הכי חזקה בעולם, ודווקא ככזו היא לא ממהרת להתחיל בהפעלת כוח. היא משאירה את זה לשלבים אחרים".
בתוך כך, שרת החוץ הגרמנית אנלינה ברבוק, אמרה הערב ששיחות הגרעין הגיעו למבוי סתום - ואף ציינה כי לאור ההצעה שהגישו האיראנים, המשא ומתן חזר למקום שהיה בו לפני חצי שנה. "הזמן שלנו אוזל", הזהירה.
3 צפייה בגלריה
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
שיחות גרעין משא ומתן וינה הסכם הגרעין איראן מעצמות חודשו
שיחות הגרעין בווינה
כשנשאל אם ישראל התבקשה להימנע מפעולות צבאיות משמעותיות נגד איראן בתקופה הקרובה, אמר הגורם הביטחוני כי אין וטו אמריקני על פעילות ישראלית. "אנחנו עושים מה שאנחנו חושבים שצריך לעשות. יש רמות שונות של עדכונים".
גנץ חשף בסוף השבוע בפגישה עם ראשי מכוני מחקר בוושינגטון כי "איראן בונה את הכוח במערב המדינה בכדי לתקוף מדינות וכוחות במזרח התיכון, בין היתר את ישראל". במסגרת התדרוך, הצביע גנץ על התפשטות התוקפנות האיראנית במזרח התיכון, והציג את פריסת המיליציות ואמצעי הלחימה שברשותן, לרבות כלי טיס בלתי-מאוישים. גם שר החוץ יאיר לפיד ששוחח בערב שבת עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר: "גם אם חוזרים למו"מ, אסור להסיר את הסנקציות מאיראן. הכסף שיקבלו האיראנים יגיע למפתן דלתנו בדמות של טרור וטילים ויפרו את האיזון באזור תוך זמן קצר".

שר הביטחון שמשתתף בימים אלה גם בוועידה השנתית של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקנית (IAC) במיאמי, אמר למשתתפים שמצא ממשל קשוב לישראל. "המפגש איתם היה חשוב",אמר גנץ. "הדגשתי שאני מאמין שאיראן היא בעיה עולמית, אזורית וישראלית, ואני לא רוצה שישראל תהיה הבעיה והפתרון. העולם בבעיה שצריך לפתור אותה. הסברתי לאמריקנים שלאיראן יש קלפים גרועים. יחד עם המרחב ללחץ בינלאומי כלכלי ואולי גם צבאי, איראן תוכל לרדת מהפנטזיות שלה בכל מה שקשור לתוכנית הגרעין".
גנץ קרא לקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית "לפעול יחד נגד השאיפות של איראן להפוך למדינה עם נשק גרעיני", ואמר כי "רק כך נוכל להביא ליציבות במזרח התיכון". לדבריו, "ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאיראן מבקשת להשמיד, והיא בונה בימים אלו את האמצעים לשם כך. תפקידי להבטיח שזה לעולם לא יקרה".
הוא התייחס גם לסכסוך עם הפלסטינים ואמר שהסביר לאמריקנים שהוא בעד חיזוק הרשות הפלסטינית, שככל שתתחזק חמאס ייחלש. "אי אפשר כרגע להגיע להסדר מדיני לא מכיוון אבו מאזן ולא מצד הממשלה. כן אפשר לקדם צעדים מעשיים בתחום הכלכלה והתיאום הביטחוני - ואת זה עשינו". בפגישותיו עם בלינקן ואוסטין אמרו האמריקנים על הצורך לשמר את האופק המדיני פתוח ולהימנע מצעדים חד-צדדיים שייצרו מציאות שתחסום אותו.
פורסם לראשונה: 17:59, 11.12.21