ישראל התייעצה עם ארה"ב בשנה האחרונה לפני שתי מתקפות שהוציאה לפועל באיראן, וחוששת כעת שהסכם אפשרי מול איראן יביא את האמריקנים לנסות למנוע ממנה לבצע פעולות שיבוש חשאיות נוספות נגד תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. כך דיווח היום (שבת) העיתון "ניו יורק טיימס".
לפי הדיווח בעיתון, שעליו חתום בין היתר עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן, גורמים אמריקנים בכירים סיפרו כי ישראל התייעצה עם האמריקנים לפני שתי מתקפות חשאיות: הראשונה ביוני, נגד מפעל צנטריפוגות להעשרת אורניום בעיר כראג', שלפי הדיווחים נעשתה באמצעות מל"ט. השנייה הייתה בספטמבר, נגד בסיס טילים באיראן. ייתכן שמדובר בשריפה שפרצה בסוף אותו החודש במתקן של משמרות המהפכה באזור טהרן, שלפי ארה"ב משמש לחקר ופיתוח טילים בליסטיים.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
נפתלי בנט, ג'ו ביידן, איראן מתקן
ביידן, בנט והצנטריפוגות באיראן. מקבלת פנים חמה לשיחת טלפון מתוחה
(צילום: EPA)

במוקד הדיווח ב"טיימס", שמתבסס על שיחות רבות עם גורמים אמריקנים וישראלים, עמדה המתיחות שנתגלעה בשבועות האחרונים בין ממשלו של הנשיא ג'ו ביידן וממשלתו של נפתלי בנט, בעקבות המחלוקות הקשות בין הצדדים בכל הנוגע לשיחות הגרעין מול איראן – ורצונם של האמריקנים לחזור להסכם מ-2015 שממנו פרשה ארה"ב תחת הנשיא דנלד טראמפ. כעת איראן מפרה את ההסכם במחאה, ומעשירה אורניום ברמות המתקרבות לרמה הנדרשת עבור נשק גרעיני.
המחלוקת בסוגיה האיראנית היא רק אחת משורה של נושאים המעיבים כעת על יחסי וושינגטון וירושלים – מסוגיית הבנייה בהתנחלויות, דרך הרצון האמריקני לפתוח מחדש קונסוליה בירושלים שתשרת את הפלסטינים ועד ההחלטה האמריקנית להכניס את חברת NSO הישראלית לרשימה שחורה, זאת בעקבות טענות כי תוכנת הריגול שלה שימשה למעקבים אחרי פעילי זכויות אדם ועיתונאים – אולם המחלוקת בנוגע לאיראן היא המוקש המרכזי.

ביטוי מרכזי למתיחות הגיע בשיחתם ביום חמישי בשבוע שעבר של ראש הממשלה נפתלי בנט ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שלפי ה"טיימס" הייתה מתוחה למדי והותירה פקידים הן בירושלים והן בוושינגטון מתוסכלים. בנט טען במהלכה כי האיראנים מנסים "לסחוט באיומים" את ארה"ב במסגרת המשא ומתן הלא ישיר המתנהל כעת בין הצדדים בווינה, באמצעות העלאת רמת ההעשרה של האורניום. הוא הוסיף כי אף פקיד, לא בארה"ב ולא בישראל, רוצה להיות זה שמדווח לבוס שלו, ראש ממשלת ישראל או נשיא ארה"ב, על כך שטהרן צברה מספיק אורניום מועשר בשביל פצצת אטום, אך הדגיש בפני בלינקן כי החשש הזה לא מצדיק כניעה לדרישות האיראניות וחתימה על הסכם לקוי.
המחלוקות הצורמות בין ירושלים לוושינגטון מגיעות דווקא אחרי ששני הממשלים החדשים פתחו את יחסיהם ברגל ימין, כפי שהעידה למשל העובדה שביידן שוחח עם בנט בטלפון שעות אחדות אחרי שהתמנה לראש ממשלה ביוני, ובקבלת הפנים החמה שלה זכה בנט בבית הלבן בביקורו שם באוגוסט. לפי ה"טיימס", ההצהרות האחרונות של ארה"ב בנוגע לחוסר סבלנותה הגובר מהתנהלותה של איראן בשיחות – כמו למשל דבריו של בלינקן על כך שאיראן לא גילתה רצינות במשא ומתן – נועדו גם להרגיע במעט את החשש הרב בישראל מאפשרות של הסכם בעייתי מול איראן, כזה שיאפשר לה עדיין להמשיך לחתור לנשק גרעיני.
בישראל דורשים שוב שוב להגביר את הלחץ על איראן באמצעות הגברת הסנקציות עליה, ובמסגרת מה שנראה כניסיון פיוס חששותיה - גם בממשל ביידן הבהירו בימים האחרונים כי האפשרות הזו עומדת על הפרק. גורמים אמריקנים גם חשפו השבוע כי לפני כחודשיים הנשיא ביידן ביקש מיועצו לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, לבחון את תוכניותיו המעודכנות של הפנטגון בנוגע למתקפה צבאית נגד מתקני הגרעין באיראן, במקרה שבו הדיפלומטיה תיכשל.
כמו כן, גורם ביטחוני בכיר באיראן הזהיר על רקע הדיווחים שישראל וארה"ב ידונו על תרגול תקיפה באיראן, שטהרן תגבה "מחיר כבד" ממי שיתקוף אותה. הגורם, שצוטט בסוכנות הידיעות נור ניוז המזוהה עם מערכת הביטחון האיראנית, אמר כי "יצירת התירוץ לניסוי הטילים האיראניים תגבה מחיר כבד מהתוקפים".

בממשל ביידן אף שיבחו לפני פרוץ המחלוקות הנוכחיות את השקיפות של המודיעין הישראלי תחת ממשלת בנט. כאמור, לפי הדיווח, הישראלים התייעצו עם האמריקנים לפני שיגור שתי התקיפות החשאיות באיראן ביוני ובספטמבר. אולם כעת, כך לפי ה"טיימס", נתגלעה מחלוקת נוספת בין הצדדים, בנוגע ליעילות המתקפות החשאיות הללו. בישראל סבורים שפעולות השיבוש הצליחו להחזיר לאחור את ההתקדמות האיראנית אל הפצצה, בעוד האמריקנים מאמינים שהן רק עודדו את טהרן לבנות מחדש מתקני העשרת אורניום באמצעים יעילים וחדשניים יותר.
בישראל, לפי הדיווח, סבורים עוד שהמתקפות החשאיות היו אחת הסיבות לכך שטהרן הסכימה לחזור לשיחות הגרעין בווינה. גורם בכיר במודיעין הישראלי אמר לעיתון האמריקני כי פעולות השיבוש גרמו ל"פרנויה" נרחבת בצמרת משטר האייתוללות. הפעולות הללו, אמר הגורם, אילצו את איראן לחשוב מחדש על האצת תוכנית הגרעין שלה.
האמריקנים מנגד, גם אלו שתומכים בפעולות השיבוש המיוחסות לישראל, אומרים כי המתקפות הללו אינן יותר מאשר "כיסוח הדשא" – כלומר שמדובר בצעד הכרחי אמנם להגבלת תוכנית הגרעין האיראנית, אך לא כזה שיעצור אותה לחלוטין. אותם פקידים מאמינים כי רק הסכם מול איראן יוכל להשיג את המטרה הזו.
2 צפייה בגלריה
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
טהרן פרלמנט איברהים ראיסי טקס השבעה ל נשיא איראן
נשיא איראן ראיסי. "אנחנו כן רציניים בשיחות"
(צילום: AFP)
כעת בישראל חוששים שלמרות הקו התקיף שנוקט הממשל האמריקני, הוא ממשיך לנהל שיחות בערוצים לא-רשמיים מול טהרן – ושהשיחות בווינה יסתיימו בסופו של דבר בחתימה על הסכם. הגורמים הישראלים ששוחחו עם ה"טיימס" הביעו חשש מכך שבמקרה שכזה ארה"ב תחתור למנוע מהמודיעין הישראלי להמשיך בפעולות השיבוש ברפובליקה האיסלאמית. לפי העיתון, בירושלים מבקשים מממשל ביידן ערבויות לכך שלא יפגע בקמפיין השיבוש, גם במקרה שבו ייחתם בווינה הסכם בין איראן למעצמות.
נשיא איראן איברהים ראיסי התייחס הבוקר למשא ומתן בווינה, והשיב למזכיר המדינה בלינקן כאשר הצהיר שטהרן כן רצינית בשיחות. אחת הסיבות לזעם שהביעו האמריקנים מהתנהלותה של איראן במשא ומתן, שהתחדש בשבוע שעבר אחרי הפסקה של יותר חמישה חודשים, היא שהיא התנערה מההסכמות שהתקבלו בסבבים הקודמים שלו. אך כעת, לפי גורם אירופי ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס, איראן הסכימה להמשיך את השיחות מאותה נקודה שבה הן נקטעו ביוני. באיראן הכחישו את טענותיו של אותו גורם אירופי. "העובדה שהצגנו את ההצעה שלנו לצדדים בשיחות מראה שאנחנו רציניים בהן, ואם הצד השני רציני גם הוא בנוגע להסרת הסנקציות, נגיע להסכם טוב. אנחנו בהחלט חותרים להסכם טוב", אמר ראיסי, בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות IRNA.