המתקפה המסיבית של איראן על ישראל בליל השבת שעברה העמידה על הרגליים לא רק את בכירי הממשלה, מערכת הביטחון ורבים מהאזרחים - אלא גם את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ובכירי מערכת הביטחון האמריקנים, שצפו מחדר המצב של הבית הלבן ביירוטי המתקפה. ב"וול סטריט ג'ורנל" התפרסמה היום (א') הצצה לרגעים המתוחים שבהם הנשיא וצוותו עקבו באדיקות אחר שיגורי הטילים והכטב"מים מאיראן.

1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ג'ו ביידן ואנתוני בלינקן בכינוס מועצת הביטחון הלאומית של הבית הלבן
ביידן והבכירים בחדר המצב בבית הלבן, בזמן המתקפה. "תוצאות היירוטים לא היה ברורות עד שהכול בוצע"
ההתכנסות בחדר המצב בבית הלבן החלה בשעה 17:15 שעון וושינגטון (00:15 שעון ישראל), כשביידן וצוותו עדיין לא ידעו בוודאות אם מערכות ההגנה האווירית של ישראל, בתגבור פריסת הכוחות של צבא ארה"ב ב-10 הימים שקדמו למתקפה, יצליחו ליירט את האיומים באופן שבו הן בסופו של דבר יורטו. "תוצאות היירוטים לא היו ברורות עד שהכול נאמר ובוצע", אמר בכיר בממשל ביידן בחדר המצב באותו יום.
היקף המתקפה הישירה הראשונה אי-פעם של טהרן על ישראל, כך נכתב, תאם את התרחישים הגרועים ביותר של סוכנויות המודיעין האמריקניות, סיפרו גורמים אמריקנים. המתקפה איימה לא רק על ישראל, אלא גם על תקוותיו של הנשיא ביידן למנוע משבר שעשוי היה להסלים למלחמה אזורית כוללת ברחבי המזרח התיכון.
ההמתנה המייסרת של ביידן וצוות הביטחון הלאומי שלו בחדר המצב, הייתה מהרגעים המתוחים במשבר שנוצר בין ישראל לאיראן, עד כדי חוסר ודאות לגבי התכנון של שני הצדדים לאותם רגעים קריטיים. כשהמתקפה החלה במוצאי שבת, גורמים אמריקנים עקבו בחדר המצב ובפנטגון אחר שלושת גלי המתקפה שיצאו מהמרחב האווירי האיראני, חוצים את עיראק וירדן, ודוהרים לעבר ישראל. אפילו עם האזהרה המוקדמת שהגיעה, היקף המטח הכניס אותם להלם, אמרו גורמים בממשל. "זה היה התרחיש הקיצוני ביותר, אני חושב, מבין אלו שציפינו", אמר גורם בכיר.

לאחר הגל האחרון של המתקפה מאיראן שעבר גם הוא בהצלחה וללא נזקים גדולים, עבר ביידן מהגנה על ישראל ל"ריסונה", מחשש שתשיב במתקפה חריפה באיראן. בערך בשעה 21:00 שעון וושינגטון, ביידן ניהל לפי הדיווח שיחה קשה עם נתניהו. הוא ייעץ לנתניהו, שהוקף בחברי קבינט המלחמה באותם רגעים, לחשוב היטב על הצעד הבא שלו, ו"לקחת את הניצחון". כך לפי גורמים אמריקנים.
גורמים אמריקנים חששו שהמתקפה על ישראל תוביל גם לתקיפות של שלוחי איראן נגד כוחות אמריקניים שמוצבים בעיראק ובסוריה, שם כ-4,500 חיילים ואזרחים אמריקנים פרוסים בבסיסים ברחבי האזור. גורמים אמריקנים שיערו כי איראן עשויה לנסות לתקוף גם שגרירות ישראלית מחוץ למדינה כחלק מהמתקפה שהבטיחה כתגובה לחיסולו של בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי בדמשק ב-1 באפריל.
לאחר אותה תקיפה המיוחסת לישראל בדמשק, איראן ביקשה משגרירות שווייץ בטהרן לשלוח לארה"ב מסר מאיים שמאשים אותה בתקיפה, סיפרו גורמים אמריקנים. וושינגטון הכחישה מעורבות, אך גם ב-AFP פורסם ימים לפני המתקפה האיראנית כי שווייץ שיחקה תפקיד חיוני בהעברת מסרים בין המדינות. כשבממשל האמריקני עמלו מסביב לשעון לקראת האפשרות של תקיפה איראנית, "ארה"ב שלחה שורה של מסרים ישירים לאיראנים דרך הערוץ השוויצרי". כך אישר בכיר אמריקני ל-AFP לפני כשבוע וחצי.