האבטחה סביב ראש הממשלה נפתלי בנט תוגברה בעקבות מכתב האיומים ברצח שנשלח למשפחתו, ובתוכו קליע, אולם בכיר לשעבר בשב"כ טוען כי הדרך הבטוחה ביותר למנוע מקרה נוסף של פגיעה בראש ממשלה הינה בגינוי חד-משמעי, "בפה מלא", מכל קצוות הקשת הפוליטית. "כדי למנוע אירועים מסוג זה, חשוב מאוד לגנות אותם", אמר היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet דביר קריב, לשעבר בכיר בחטיבה היהודית בשב"כ.
המשטרה ושב"כ, נזכיר, פתחו אתמול בחקירה בעקבות אותו מכתב איומים, ואף שחברי כנסת רבים גינו את המעשה, היו כאלה שפיקפקו באמיתותו, לפחות באופן מרומז. כך למשל, יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' כתב: "אני לא יודע אם פרסום החקירה על מכתב האיומים שנשלח לבנט הוא ספין שנועד לשפר את מצבו הציבורי ולעשות דה-לגיטימציה לימין ולמחאות הצודקות שלו נגד בנט, או אירוע אמיתי. אני כן יודע שאלימות חייבת תמיד להיות מחוץ לתחום! אבל גם שעברו הימים שיסתמו לימין את הפה בזעקות על 'הסתה'".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ומשפחתו
נפתלי בנט ומשפחתו
משפחת בנט. מכתב האיומים עם הכדור החי הגיע לאחד מבני המשפחה
(צילום: אריאל זנדברג, תקשורת רוה"מ )
קריב טען בריאיון כעת שהאמירה הזו שלח סמוטריץ', ולפיה עשויה להיות מעורבות של שב"כ בספין תקשורתי, היא "אמירה כל-כך לא ממלכתית" שעוררה בו זעזוע: "אני מצפה מכל המחנות לגנות את המעשה בפה מלא רק בשביל להוריד את גובה הלהבות. חשובים הדמוקרטיה, חופש הביטוי, להפגין. זה בסדר להתנגד לראש הממשלה, אבל לשלוח איומים, כדורים או לעשות דברים אחרים מסוכנים, זה בדיוק הגבול שבו שב"כ נכנס לתמונה. אני מקווה שמהר מאוד יגיעו אליו, כדי שזה ישדר לכל אדם שרק חושב על כזה דבר שדמו בראשו ואסור לו לעשות דברים כאלה שעלולים לפגוע בראש הדמוקרטיה הישראלית".
קריב ציין כי לדעתו יש חשיבות מכרעת לגינוי פעולות מסוג זה. "ראשי המחנה חייבים לגנות כדי להוציא את המוטיבציה של אותו רוצח פוטנציאלי, בלי אמירות של כאן ולכאן ובלי כל אותם ספינים". כדוגמה נתן מקרי עבר: "אני אצטט שני רוצחים יהודים שרצחו יהודים. אחד הוא יונה אברושמי שרצח את אמיל גרינצוויג. הוא אמר - 'נכון אני זרקתי את הרימון, אבל מי שהוציא את הנצרה זה המחנה ששלח אותי'. התחושה של הרוצח הפוטנציאלי שיש לו רוח גבית היא מאוד משמעותית. הרוצח היהודי הנוסף שרצח יהודי הוא יגאל עמיר שגם אמר שהמחנה שלו שלח אותו. חד משמעית בשני המקרים מחנה הימין לא שלח את אותם רוצחים ולא נתן להם גב, אבל כך הם הרגישו".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
בצלאל סמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
סמוטריץ'. קריב תקף: "אמירה לא ממלכתית"
(צילום: יואב דודקביץ' )
קריב הביע ביטחון בכך שבשב"כ מתייחסים ברצינות לאירועים מסוג זה. "אני משוכנע שלוקחים את המכתב ברצינות מאוד. זה מעבר משלב המחשבה לשלב הדיבור והמעשה. מדובר במישהו ששלח כדור של נשק. זה לא בהכרח שמי ששלח את הכדור ינסה או ירצה לפגע. יש מקרים שכן או לא. אבל ברור שזה שלב הרבה יותר מתקדם שגורם למערכת להיות הרבה יותר דרוכה".
מכתב האיומים שנשלח למשפחת בנט עורר השוואות למקרים דומים שהתרחשו בעבר, ואף להסתה שקדמה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין. "ההסתה עולה עוד צעד כי כמו שאמרתי עברנו לשלב המעשה. אני מניח שהיו גם מעשים קודמים. מה שחשוב להבין לנוכח לקחי העבר הוא שאין 100% שמודיעין יכול להגיע אליו. גם האבטחה שהיום מאבטחת את ראש הממשלה הרבה באופן יותר טוב, לא מאבטחת ב-100%".
3 צפייה בגלריה
הסטורי של יוני בנט
הסטורי של יוני בנט
הפוסט בסטורי שפרסם יוני בנט, בנו של רה"מ
(מתוך אינסטגרם)
למכתב האיומים התייחס אמש יוני בנט, בנו הבכור של ראש הממשלה, שפרסם סטורי באינסטגרם ובו כתב: "זה כל כך עצוב שדברים כאלה קורים בגלל הסתה והמוח של אנשים מתבשל מאנשים (אני לא רוצה לקרוא להם אנשים) שיש להם במה והם משפיעים ומגיע להם לשבת בכלא מכל שטיפת המוח שהם גורמים לאנשים".
בנט בן ה-16 הוסיף: "הלוואי והיינו 50 שנה אחורה, לתקופה שבה אנשים כיבדו אחד את השני, לא הסכימו אבל לא פאקינג הסיתו לרצח. אני יודע שבתגובות בפוסטים זה אשכרה לא שווה כלום. פשוט עצוב לראות שאנשים אמיתיים כותבים דברים כל כך נוראיים. לחשוב שהוא חי ונושם כמוני אבל יש לו מוח שברא השטן זה הזוי".
זה לא המקרה הראשון שבו נשמעים איומים כלפי ראש הממשלה בנט. בחודש אוגוסט האחרון נעצר צעיר בן 23 מאשקלון בעקבות פוסט שפרסם ובו לפי החשד איים לפגוע בחייו של בנט. בפוסט כתב החשוד, בין היתר, כי "הוא המוות" של ראש הממשלה - וכי אם היה לו אקדח הוא היה "שורף עליו מחסנית". הפוסט שפרסם החשוד עסק במותו של לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שנורה מטווח אפס על ידי מחבל חמאס במהלך ההתפרעויות בגבול רצועת עזה.