דוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שנאשם בשוחד, הפרת אמונים והלבנת הון בפרשת הצוללות, עלה הבוקר (רביעי) להמשך עדותו במשפט נתניהו בתיקים 4000 ו-1000. "הפעם לא הותקפתי בכניסה", אמר לאחר טענותיו אתמול. באשר לפרשת בזק-וואלה הוא סיפר על לחצים מצד "חברים", בהם מקורבים לנתניהו ולבעל השליטה בבזק שאול אלוביץ', ואישר כי נפגש עם בכיר בזק עמיקם שורר: "עדכנתי את זאב רובינשטיין בפגישה. הוא לחץ אליי להיות קשוב לעמיקם. זה שחברים לוחצים לא אומר שפעולות מתבצעות, אבל הוא היה דוחף".
6 צפייה בגלריה
 דוד שרן
 דוד שרן
יוכרז כעד עוין? שרן, שנאשם בפרשת הצוללות, מעיד בתיק 4000
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בהמשך הדיון גם תקף את המשטרה והפרקליטות - והתייחס לפגישה בה חתם נתניהו על אישור עסקת בזק-יס: "החוקרים הטעו אותי, בא לי לבכות. הפרקליטות ידעה שמדיחים אותי לשקר טוטאלי". אתמול בפתח עדותו תקף את הפרקליטות - שביקשה בתגובה להכריז עליו כעד עוין - וביקר את התובע עו"ד אמיר טבנקין: "אני עד מטעמכם, אבל אני תחת איום. מנהלים נגדי משפט בתיק הצוללות, אני תחת החרב של אותה יחידה".
במהלך הדיון אתמול לא הודיע הרכב השופטים בבית המשפט המחוזי בירושלים האם נענה לבקשת הפרקליטות, שעד כה, בשני מקרים אחרים לא הסכים להכריז על עדים כעוינים - אלא הורה על חקירה נגדית. הוא אמנם לא הוכרז עד עוין בינתיים, אך באופן חריג הוגשו עדויותיו במשטרה כראיה בתיק, כך שהשופטים יוכלו להתרשם מעדותו על הדוכן ולראות אם יש פער מעדותו במשטרה.
6 צפייה בגלריה
עו"ד אמיר טבנקין
עו"ד אמיר טבנקין
ביקש להכריז עליו כ"עד עוין". עו"ד אמיר טבנקין
(צילום: רפי קוץ)
כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שהפרקליטות דרשה להכריז על עדים בתיק 4000 כעוינים. בצעד דומה רק לאחרונה הוגשה בקשה שכזו נגד יו"ר מועצת הכבלים והלויין לשעבר, ד"ר יפעת בן חי-שגב וכן במהלך עדותו של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת בעבר.
אף שהוא עד מטעם התביעה, שרן נחשב לתומך של נתניהו, וראש הממשלה המיועד אף הריץ אותו בפריימריז לליכוד. הוא התייחס לכך בעדותו היום, ואמר כי נתניהו לא עשה הכול כדי שייבחר: "הוא יו"ר הליכוד וראש הממשלה, האיש הכי חזק בליכוד. אני התמודדתי והפסדתי. בסופו של דבר שיושב ראש התנועה באמת רוצה לסייע למועמד שלו, הוא מרים טלפונים לראשי ערים וסניפי הליכוד, מפעיל פעילים, ודואג שהמועמד יעבור. נדיר שהוא מועמד מטעמך והוא לא יעבור. במקרה שלי הפסדתי, אני יודע בוודאות שהוא לא הפעיל את האופרציה".
שרן היה בנוסף בכניסה של פגישת ההנחיה המפורסמת שבה לכאורה הורה נתניהו לפילבר להיטיב עם בזק לאחר מינויו. לדבריו, הוא לא שמע את השיחה. הוא סיפר על הקשר בין נתניהו לאלוביץ': "הבנתי שהם מכירים, היו שמועות בחוץ. היו שתי פגישות מתועדות אצלכם, ראש הממשלה ביקש וניר חפץ לחץ על זה. להגיד לך אם זה התקיים? אני לא יודע".
6 צפייה בגלריה
"הבנתי שהם מכירים". נתניהו ואלוביץ'
"הבנתי שהם מכירים". נתניהו ואלוביץ'
"הבנתי שהם מכירים". נתניהו ואלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
עמיקם שורר. "לחצו עליי להיות קשוב אליו"
עמיקם שורר. "לחצו עליי להיות קשוב אליו"
עמיקם שורר. "לחצו עליי להיות קשוב אליו"
(צילום: יאיר שגיא)
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
"נתניהו אמר 'יש בעיה עם בזק'"
(צילום: יואב דודקביץ)
לפי האישום בתיק 4000, בהתאם להנחיות נתניהו, ראש המטה שלו במשרד התקשורת איתן צפריר, פעל יחד עם שרן לקדם את קבלת המלצת מועצת הכבלים והלווין בעסקת בזק-יס. על פי תנאי הרישיון שהוענק לחברת יס, המלצת המועצה לנתניהו בתפקידו כשר התקשורת הייתה שלב הכרחי לפני קבלת החלטתו בנוגע לאישור העסקה.
במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, בסמוך לחודש מרץ 2015, במסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין הנאשם נתניהו והנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', פנה נתניהו לשרן, ציין בפניו כי לבזק יש בעיה וכי נושא הקשור אליה מתעכב במשרד התקשורת (בעדותו אתמול אמר: "דבר אחד זכור לי: שהייתה לי פגישה עם צפריר ושראש הממשלה אמר ש'יש בעיה עם בזק'. לאורך תקופה לא שמעתי את ראש הממשלה אומר אם פתרנו את הבעיה או אם בכלל הבעיה קיימת"). לפי האישום, נתניהו ביקש משרן לבדוק כיצד ניתן לטפל בכך. שרן, שידע על העיכוב באישור העסקה גם מגורמים בבזק, שפנו אליו בהנחיית בני הזוג אלוביץ', פנה יחד עם צפריר ליו"ר המועצה, ובירר עמו כיצד ניתן לקדם את קבלת המלצת המועצה.
לאחר שהובן שלצורך קידום המלצת המועצה נדרש מכתב פנייה מטעם נתניהו למועצה, פעלו צפריר ושרן לניסוח מכתב כאמור, ונתניהו חתם עליו ב-24 במרץ 2015. כתוצאה מהעברת מכתבו, הודיעה לו יו"ר המועצה במכתבה ב-16 לאפריל באותה שנה כי הנחתה את הגורמים המקצועיים במועצה לטפל בהקדם בבקשה.

"זה בלתי אפשרי, טעיתי"

זמן קצר לאחר תחילת העדות היום הסתיימה חקירתו הראשית של שרן בתיק 4000, וצוות התביעה בתיק 1000 ("המתנות") החל לחקור את ראש הסגל בעבר. הוא העיד כי טעה בחקירה בנוגע לכמות הסיגרים שעישן נתניהו ביום. "הסיגרים היו אצלו בתיק. יש גם קופסא קטנה, אין חוקיות. בחקירה טענתי משהו בלתי אפשרי, שעישן 4-3 סיגרים ליום, אבל הוא אולי סיים סיגר בשלושה ימים. יכול להיות שלפעמים היה מדליק סיגר משומש", אמר היום.
6 צפייה בגלריה
"זה בלתי אפשרי שעישן 4-3 סיגרים ביום. טעיתי"
"זה בלתי אפשרי שעישן 4-3 סיגרים ביום. טעיתי"
"זה בלתי אפשרי שעישן 4-3 סיגרים ביום. טעיתי"
(צילום: AP)
הוא המשיך: "נדהמתי שאמרתי את הדבר הזה, זה לא נכון. אין דרך שנתניהו עישן 4-3 סיגרים ביום. זה לא יכול להיות. גם אם היה לו לו"ז חופשי, מעשנים סיגרים מאוד באיטיות רבה ומדבר באמצע. טעיתי שם. ידעתי שטעיתי (בחקירה - ג.מ) שקראתי היום את החקירה אמרתי 'זה לא הגיוני'". שרן הבהיר כי בניגוד לחקירות אחרות שעבר: "לא הוטעתי, אלא טעיתי. אין דבר כזה".
עו"ד אלון גילדין, מצוות התביעה בתיק 1000, ביקש להגיש את הודעתו במשטרה כראיה. "בחקירה אמרו לך: 'כמה פעמים ביום?' והשבת: 'תקופה שהוא לא מצונן? 4-3 סיגרים'. נשאלת שוב: 'באיזו תדירות?', אמרת: 'לדעתי בין 2 ל-4 ביום'". לטענת הפרקליטות, מדובר בסתירה בעניין מהותי ומרכזי של החקירה.
את הפרקליטות כינה אתמול בפתח עדותו בתיק 4000 "התליין" ואמר: "להגיד שאני רגוע מעדות כזאת כשהתליין נמצא ליידי - אני מרגיש מאוים". לאחר מכן, טבנקין ביקש לחקור אותו כעד עוין. שרן השיב כי "אני לא עד עוין, אני עד מאוים". תומכי נתניהו זעמו על הכוונה לחקור את שרן כעד עוין, והשופטת רבקה פרידמן-פלדמן כעסה: "תפסיקו עם הגיחוכים, זו לא הצגה בתיאטרון. זו אזהרה חד-פעמית".

החקירה הנגדית: "כנראה כל מה שאמרתי לא נכון"

שרן, שכאמור בעצמו נאשם בתיק אלפים אחר - תיק 3000, סיים את חקירתו הראשית לעת עתה. בחקירה הנגדית חקרה אותו עורכת הדין כרמל בן צור מטעם ראש הממשלה המיועד נתניהו. הוא העלה טענות קשות נגד המערכת, וטען כי בחקירתו בפרשת הצוללות היה במעצר באבו כביש במשך 11 ימים: "היו פשפשים, ג'וקים, כל מה ששמעתם כבר מהסיפורים. אני לא אומר שחקירה צריכה להיות נעימה, אבל אני מתבייש שנתתי יד לדבר כזה".
עו"ד כרמל בן צורעו"ד כרמל בן צורצילום: מתוך www.benzur.co.il
"החוקר (בתיק 4000 - ג.מ) מכיר אותי מפרשות אחרות. שיצאתי התקשרתי לאשתי שהייתה בלחץ היסטרי. הבנתי מה המשמעות אם אכנס לאותו נתיב מפרשת הצוללות באירוע של תיק 4000. התחושה שלי היא שבכל תיקי האלפים חיפשו את נתניהו, אני מכיר את זה מהתקשורת. בתיק 3000 נאמר לי במפורש: 'תביא פיסת מידע על ראש הממשלה נתניהו או השר שטייניץ, נדע להקל איתך'. היה לי ברור שאם אציע להיות עד מדינה הכול היה טוב, חיי היו טובים".
הפרקליטות התנגדה לשאלה וטענה כי חומר החקירה המדובר (פרשת הצוללות) כלל לא נידון במשפט נתניהו, ולכן אין דרך לבחון את הטענות הללו.
לאחר מכן הציגה בן צור תזה ולפיה החוקרים הטעו במכוון את שרן, וקיבעו בזכרונו כי מי שהגיעה ממשרד התקשורת להחתים את נתניהו על מסמכי אישור עסקת בזק-יס היא דנה נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, שלמעשה כלל לא נכחה בחדר. לדברי עורכת הדין מי שהיה במעמד החתימה הוא מימון שמילה, המשנה למנכ"ל. "אני בשוק", הגיב שרן, "כל מה שחשבתי לגבי הדבר הזה, זה מטורף. אז כנראה כל מה שאמרתי לא נכון". בחקירה הטעו אותו החוקרים, ושאלו אותו: "אתה לא העברת לו את המסמכים? שהכנסת עם דנה", והוא השיב: "יכול מאוד להיות".
לדבריו, "זה יותר גרוע ממופעי קוסמות. בא לי לבכות. מדובר על חיים של בני אדם, יש אנשים שעלולים לשלם בחייהם על הדברים האלה. לקחו אנשים והכניסו אותם לקנוניה. אנשים משקרים לך רק בשביל לנעוץ את נתניהו, אחרת אין הסבר לזה". הוא טען, לאחר הצגת התזה: "החוקרים הטעו אותי ובנו לי את הזיכרון". בן צור הגיבה: "החוקרים שיחקו לך במוח". ראש הסגל בעבר הוסיף: "העובדה שאני לא זוכר אירוע של חצי שעה בלשכת ראש הממשלה מעיד שאין דרך שאזכור אם 'יש בעיה' עם בזק או אין כי זה אירוע של חצי שנייה".
לאחר מכן האשים את הפרקליטות: "הם הדיחו אותי לשקר טוטאלי. הטילו עליי פצצה. אני מרגיש ריקנות ובלבול. הפרקליטות אתם אמונים על זכויותיי גם כאזרח. לפני שעה נאמר לי שאני לא דובר אמת או נרמז כי לא ציינתי את כמות הסיגרים שנתניהו מעשן - והם יודעים שהם מדיחים אותי לשקר. לא יכול להיות גוף שאמון על הזכויות שלך במסכת של שקרים של הנואה שיודעים שעושים את זה אומרים 'אז יאללה בסדר'. אני לא מצליח להתאושש מההרגשה הזו".