גורמים במשטרה תוקפים את התנהלות מחוז ירושלים אמש (שלישי) במהלך הפרות הסדר במהלכן נפרצו מעגלי אבטחה סמוך לבית ראש הממשלה ברחוב עזה. מפקד המחוז, דורון תורג'מן, לא נכח בשטח ועקב אחר המתרחש מהחפ"ק המחוזי, מה שעורר עליו ביקורת קשה: "זו פעם שנייה שאירוע כזה קורה במחוז, צריך למנות קצין בודק. מפקדים אמורים להיות במקום הנכון בזמן הנכון ולתת דוגמה אישית לפקודים".
בשיחה עם ynet ו"ידיעות אחרונות" מספר הגורם: "למשטרה נותנים אחריות וצריך לממש אותה, היה צריך לסגור את חדרי המדרגות והמעברים המובילים עד לביתו של רה"מ".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים
הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulung)
על הטיפול באירועים אמש הופקד מפקד מרחב ציון, תנ"צ רונן עובדיה, והוא גם זה שפגש את ראש השב"כ רונן בר שהגיע למתחם וקיים הערכת מצב. על כך אומר הגורם: "מפקד מחוז ירושלים היה צריך להחליט איפה הנוכחות שלו יותר משפיעה: בתפילה שגרתית בהר הבית או בסכנת לפריצה למעון רה"מ. מיקום המפקד זו שאלה מהותית באירועים כאלו. בסוף צריך לתת לאנשים להביע מחאה לגיטימית, כמובן בגבולות החוק, וצריכים לבדוק האם היה נכון לאשר את קיום צעדת הלפידים. כאשר מאשרים צעדה כזו בליווי אש צריך לדאוג לאמצעי בטיחות. ברגע שנכנסים לבית רה"מ האחריות עוברת ליחידה 730 שצריכה לממש את תפקידה ואז היינו בסיטואציה חמורה הרבה יותר".
גורם אחר הצטרף גם הוא לביקורת: "מפקדים אמורים להיות במקום הנכון בזמן הנכון, לתת דוגמה אישית לפקודים ולנהל אותם בקור רוח. הכי חשוב להיות ערוך מראש ולא להיות מופתעים. לא היו מספיק קבוצות שוטרים, בודדים פעלו ולא כקבוצה. הביאו את המשטרה לקצה. מבחינת ועדת שמגר, אחרי רצח רבין, נקבעה חלוקת אחריות בין השב"כ למשטרה - שב"כ אחראי על החלק הפנימי והמשטרה על החלק החיצוני. ברגע שקבעו את הגבולות ויש חצייה בקרב בלתי מורשים זה מחדל אבטחתי חמור ואם זה ראש ממשלה זה מצריך בדיקה. מפקד מחוז ירושלים צריך למנות קצין בודק יחד עם השב"כ ולדון בשאלות של מחר: האם זו הדרך לנהוג, האם לתת למפגינים להתקרב, האם צריך לתת מקום מוגדר ותחום. מה היה קורה אם היו עוברים את החסימה האחרונה? למה מחכים?".
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
בנוגע לפריצת מעגלי האבטחה אומר הגורם: "זו לא פעם ראשונה שמפגינים מצליחים לפרוץ את המעגלים. חייבת להיות היערכות מהירה בנושא הזה לפני שתהיה פגיעה בראש הממשלה. המפגינים מגיעים מגרמי מדרגות, מחצרות בתים ואם הנושא הזה לא ייפתר, ולא יבדקו ולא ידעו להראות ולהצביע על הכשלים יש סכנה לפגיעה במבנה בית רה"מ או חמור בכך בו".

ממשטרת ישראל נמסר: "בניגוד לנטען מפגינים לא פרצו לבית רה"מ ולא הגיעו למרחק של מטרים בודדים מהבית, זאת בזכות פעילות והיערכות המשטרה שהצליחה לבלום אותם עשרות מטרים מהבית, חרף הפרות הסדר האלימות והפסולות שהיו במקום. בכל הנוגע להיבטי פיקוד ושליטה: מפקד מרחב ציון, תנ״צ רונן עובדיה פיקד בשטח על מערכי המחאות. מפקדי מרחב קדם ודוד פיקדו על מערכי הרמדאן כשעשרות אלפים הגיעו להתפלל בערב בהר הבית. בהתאם, מפקד מחוז ירושלים פיקד על כלל מערכי המחאות וגם על מערכי הרמדאן מחפ"ק המשטרה המחוזי עד לשעות הלילה המאוחרות, יחד עם כל סגל הפיקוד המחוזי, כפי שמתרחש מזה כשלושה וחצי שבועות במשך שעות ארוכות ברצף, בכל יום ולילה. מפכ"ל המשטרה עקב והתעדכן אחר ההתרחשויות השונות ושוחח עם מפקד המחוז בנושא. למעשה כלל פיקוד המחוז הבכיר היה אמש בשטח או בחפ"ק ללא יוצא מן הכלל, עד לשעות הלילה המאוחרות. צר לנו על ניסיונות להטלת דופי במפקדים איפה שאין אף סיבה לכך".