מסיבת העיתונאים שכינסו אתמול (יום רביעי) ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי, היא תוצאה של הבנה פשוטה: לא חוק האזרחות, לא מתווה גיוס החרדים ואפילו לא פשרת אביתר יצליחו להוריד מסדר היום את סיר הלחץ המבעבע שמהווה את האיום הגדול ביותר על הממשלה.
תקציר הפרקים הקודמים: ליוקר המחייה בישראל נוספו לאחרונה התייקרויות אחרות, חלקן טבעיות - כמו שקורה בכל מקום בעולם - וחלקן תוצר של מדיניות הממשלה, כמו העלאת מחירי כוסות הפלסטיק והשתייה הממותקת. מכיוון שכל אזרח ירגיש בקרוב בכיס את עליות המחירים בכל תחומי החיים, מדובר במשבר הכי גדול שעלול להתרחש על הממשלה. לכן הציגו בנט, ליברמן וברביבאי תוכנית שמטרתה לרכך את הכותרות, את הזעם הציבורי המצטבר ולספק בלם יעיל לכדור השלג הכלכלי - שכשייצא לדרכו אין לדעת איפה ייעצר ואת מי ידרוס בדרך.
עם זאת, התוכנית שהציגו אתמול לא התקבלה בשוויון נפש בכל חלקי האוכלוסייה: החרדים למשל זעמו על מסגור התוכנית והרעיון המסדר שלה, שלפיו רק משפחות עובדות ייהנו מההקלות המתוכננות. ולא רק הם: שרים בכירים הודו בשיחות סגורות שמדובר במעט מדי צעדים, ושאם יש לשר האוצר כוונות להמשיך לשחרר הקלות - אין לו יותר מדי קרדיט ציבורי וזמן לעשות את זה.
בחלק מהמקרים נשמעה הביקורת הזאת גם באופן פומבי, מצד מי שמשוחרר ממחויבות. "התוכנית היא צעד ראשון וחסר בכיוון הנכון, ויש בה כמה טעויות", אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון מכחול לבן. "הכסף הגדול צריך להגיע למוחלשים ביותר. גם לשיטת האוצר, שמתמקד באנשים עובדים, דווקא המוחלשים והמשתכרים בשכר מינימום או בשכר נמוך בפריפריה לא מקבלים מספיק".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
נפתלי בנט, אורנה ברביבאי ואביגדור ליברמן
ספגו ביקורת גם מהממשלה. בנט, ליברמן וברביבאי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ביטון מבקר את העובדה שהתכנית מקצה כ-250 מיליון שקל בלבד למקבלי שכר נמוך. וגם זה, לדבריו, כסף שיגיע אליהם באיחור - אולי רק בסוף השנה. "מה עליהם לעשות עד אז?", תהה ביטון. "העניים והמוחלשים צריכים להיות לב התוכנית, הם אנשים עובדים אך בכל זאת עניים. במקום זאת, הוקצו שני מיליארד להטבות מס שתקפות באופן מיידי לחזקים, עם שכר מוגדל שיש בו בפועל פוטנציאל מס".
ביטון אף תוקף את חוסר המענה לקשישים, שחלקם הופכים עניים בגיל הפרישה. הוא ואחרים בממשלה תוקפים גם את היעדר הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שנותר באוויר בינתיים, ורק תחת מטריית ההבטחות של שר האוצר שלא ישאיר פצועים בשטח. "מה זה אומר? מתי יינתן סיוע מציל חיים לאותם עסקים?", תהה שר בכיר בממשלה, שסבור שהתכנית שהוצגה הייתה חייבת לפרט צעדים פרקטיים לציבור העצמאים בישראל.
יחד עם ביטון ואחרים, גם בממשלה יש מי שסבורים: התכנית שהוצגה היא צעד קדימה, אבל היא לגמרי לא הפתרון. מזכ"ל מרצ, תומר רזניק, צייץ גם הוא: "מצער אותי מאוד להגיד, אבל התוכנית שהוצגה אתמול בנושא יוקר המחיה היא, ברובה, פשוט ההיפך ממה שצריך היה לעשות", כתב. "נקודות הזיכוי כמעט ולא ישפיעו על מי שמשתכרים שכר נמוך ומנגד הורדת המכסים תשפיע בצורה שולית אם בכלל. אגף התקציבים מסתמן כמכשול הכי גדול של שר האוצר ושל ממשלת השינוי".
4 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
"הכסף הגדול צריך להגיע למוחלשים ביותר". יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ ביטון
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
במסגרת התוכנית החדשה, כל הורה לילדים בני 6-12 יקבל נקודת זיכוי נוספת במס הכנסה. "משפחה עם שני הורים ושלושה ילדים בגילים האלה תהנה מעוד 1,300 שקלים בכל חודש", הסביר בנט אתמול. בנוסף, הממשלה תגדיל את הסבסוד לצהרונים גם ליישובים באשכולות סוציו-אקונומיים 4 ו-5.
ראש הממשלה ושר האוצר הכריזו אתמול על הורדת מכסים על יבוא של שלל מוצרים. בין היתר, הממשלה תוריד את המכס שמוטל על בשר, דגים, קמח, קטשופ ורטבים, שמן חמניות, שמן זית, ביצים, דבש, פירות יבשים ונקניקים. כמו כן, יבוטל המכס על כלי מטבח, ריהוט, כלי מיטה, מוצרי היגיינה וציוד רפואי, חלקי חילוף לרכב, ריצוף, אמבטיות וכיורים, כלי עבודה וכן חומרי גלם לתעשייה.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"המחירים עולים, אבל אנחנו נישא בחלק מהנטל". בנט
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
בכוונת הממשלה להגדיל את מענק העבודה ב-20%, ולפעול להפחתת תעריפי החשמל, בין היתר באמצעות ביטול מס הבלו על הפחם. "מחירי הפחם בחישוב שנתי קפצו ב-100 אחוז, וזה גרם לעלייה במחירי החשמל. ביטול הבלו בסופו של דבר יוריד משמעותית את תעריף החשמל", אמר ליברמן.
"המחירים עולים, אבל אנחנו נישא בחלק מהנטל", אמר בנט במסיבת העיתונאים אתמול. "מדובר בחוזה חדש בין המדינה לאזרחים, חוזה הוגן. שהאזרחים שעובדים ונושאים בנטל הקיום של המדינה - מגיע להם לשמור יותר מהמשכורת שלהם. התפקיד שלנו זה לקחת מהם פחות מיסים ולייצר באומץ גדול תחרות אמת שתפחית מחירים. מה שמנחה אותי זה שהמדינה שלנו תהיה מדינה שמי שעובד יוכל להתקיים בכבוד ורווחה, וכן להצליח. זה לא אמור להיות כל כך קשה בשביל משפחות עובדות".