12 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב
מצעד הגאווה בתל אביב. ארכיון
(צילום: גיא יחיאלי)
עשרות אלפי בני אדם צפויים להשתתף אחר הצהריים (חמישי) במצעד הגאווה בתל אביב, שייצא לדרך בשעה 17:00. המצעד יתחיל ברחוב של"ג, בפינת רחוב הרברט סמואל, וימשיך לאורך הטיילת עד לרחוב דניאל שם יסתיים באזור השעה 20:00 - כששיא אירועי הגאווה יגיע מחר במסיבה הגדולה ב-12:00 בגני יהושע.
הבוקר רוססה כתובת "כהנא צדק" על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב בשרונה. "גם בתל אביב, כמו בכל ישראל, צריכים לעשות עוד הרבה כדי שקהילת הלהט"ב תקבל את מלוא הזכויות והביטחון לו היא זקוקה", נמסר מהמרכז. לפני תחילת המצעד נעצר חשוד שברשותו שוקר חשמלי, דוקרן, גז פלפל וחומר כימי לא מזוהה. החשוד, תושב תל אביב בן 33, הועבר לחקירה במשטרה.
12 צפייה בגלריה
כתובת "כהנא צדק" רוססה על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו בשרונה
כתובת "כהנא צדק" רוססה על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו בשרונה
הכתובת שרוססה על מבנה המרכז הגאה. "מחדד עד כמה חשוב המצעד"
(צילום: המרכז הגאה של עיריית תל אביב יפו)
12 צפייה בגלריה
השלל שנתפס אצל החשוד שנעצר
השלל שנתפס אצל החשוד שנעצר
החפצים שנתפסו אצל החשוד שנעצר לפני תחילת המצעד
(צילום: דוברות המשטרה)
במצעד ייערך לראשונה מיצג ייחודי - "משאית נגד טיפולי המרה", בהובלת "חברותא", ארגון להט"בים דתיים, ובשיתוף המרכז הגאה של עיריית תל אביב. מהמרכז למאבק בהמרה נמסר: "המיצג, שיהווה ניגוד מוחלט לחגיגה ולשמחה סביבו, יעלה למודעות את סכנת ההמרה ואת נזקיה, הפוגעים בחברה הישראלית בכלל ובלהט"בים דתיים בפרט. המרכז למאבק בהמרה עומד היום בחזית המלחמה בפרקטיקות הנוראיות האלה, שאינן מועילות, גורמות לדיכאון, אובדנות ושנאה עצמית, ומערבות שיטות מפוקפקות ולא אתיות, ופעמים רבות מביאות לניצול כספי ואף מיני של הפונים.
"ישראל היא משיאניות ההמרה בעולם, ובימים אלה שבהם תומכי ההמרה מקבלים לגיטימציה, תקציבים וכוח ביצועי, ישנו חשש כבד לשלומם, רווחתם וחייהם של להט"בים רבים. במצב חירום כזה, העלאת המודעות לסכנה, גם בקרב הציבור הכללי וגם בתוך קהילת הלהט"ב הופכת לחשובה מאוד. הסברה שכזו, החוצה, היא חריגה בפעולותיו של המרכז למאבק בהמרה, שלרוב פונה בהסברה שקטה פנימה בתוך הציבור המועד לנסיונות המרה".
12 צפייה בגלריה
משאית נגד המרה במצעד ה גאווה בתל אביב
משאית נגד המרה במצעד ה גאווה בתל אביב
המשאית נגד טיפולי ההמרה
(צילום: דוברות חברותא)

12 צפייה בגלריה
סיור היערכות בראשות מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד לפני מצעד הגאווה בתל אביב
סיור היערכות בראשות מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד לפני מצעד הגאווה בתל אביב
מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד בהיערכות לקראת המצעד
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לקראת מצעד הגאווה בתל אביב
היערכות משטרת ישראל לקראת מצעד הגאווה בתל אביב
היערכות המשטרה לקראת המצעד, היום
(צילום: מוטי קמחי)
12 צפייה בגלריה
היערכות משטרת ישראל לקראת מצעד הגאווה בתל אביב
היערכות משטרת ישראל לקראת מצעד הגאווה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הבוקר, כאמור, רוססה כתובת "כהנא צדק" על מבנה המרכז הגאה של עיריית תל אביב בשרונה. "המעשה הזה רק מחדד עד כמה חשוב המצעד הערב", אמר רובי מגן, מנהל המרכז הגאה של עיריית תל אביב. "אנחנו מזמינים את כולם וכולן להגיע למצעד ולתת תקווה לחברי הקהילה".
מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד ערך סיור היערכות לקראת המצעד, שבמהלכו נתקל ברחוב בשגריר ארה"ב בישראל טום ניידס. בתוך כך, המשטרה השלימה את היערכותה לקראת ההופעה של עופר ניסים בגני יהושע מחרתיים, בין השעות 16:00 ועד 23:00. החניונים שיופנו לקהל המשתתף באירוע הם: הטניס, גני יהושע וקניון איילון. עבור ציבור המגיעים באופניים או קורקינט, יוצבו מתחמים ייעודיים מטעם ההפקה שיהיו משולטים בדשא מחוץ למתחם האירוע בחניית המימדיון וצפונית לאגם הגדול.
במשטרה פרסמו הנחיות לציבור המשתתפים באותו אירוע: חל איסור מוחלט לקשור אופניים או קורקינטים לגדרות של מתחם האירוע, לא תותר כניסה עם חפצים חדים או בקבוקי זכוכית, לא תותר כניסה עם כיסאות או מחצלות, לא תותר כניסה עם קסדות, לא תותר כניסה עם קורקינטים או אופניים, לא תותר כניסה עם סוללות של אופניים או קורקינטים, וחל איסור על הטסת רחפנים או כלי טיס מכל סוג. כמו כן, במשטרה ממליצים לעשות שימוש בקווי התחבורה הציבורית ולהתעדכן במוקדי השירות ובאתרי האינטרנט של חברות ההסעות הציבוריות.
אירועי חודש הגאווה בתל אביב הם מסורת שנמשכת מאז 1998, ומתקיימים באופן שנתי. האירועים מושכים מאות אלפי משתתפים מישראל, ובנוסף, עשרות אלפי תיירים מגיעים מרחבי העולם כדי להשתתף. בשל האירועים, יבוצעו שינויים בתנועה וחסימות כבישים. בנוסף, תתוגבר התחבורה הציבורית באופן משמעותי.
המשטרה בתל אביב השלימה את ההיערכות לאירועי שבוע הגאווה בעיר, וניהלה "משחק מלחמה" שבו תורגלו תרחישי חירום שונים הנוגעים למצעד ולמסיבת הגאווה שתיערך היום. בין התרחישים שתורגלו - הפגנה תוך כדי המצעד, אירוע בטיחות של המון בדוחק והתמודדות עם פשע שנאה. מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמיחי אשד, אמר: "המטרה שלנו צריכה להיות ברורה - שכל משתתף ומשתתפת במצעד יחזרו הביתה בשלום. יש כאן קשת של אתגרים - לאומני, להט"בופובי, פלילי, תנועתי, בטיחותי, וכולם מונחים לפתחינו".
בינתיים, מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב הצהיר ב-ynet radio כי "השנה המצעד יהיה הכי מחאתי ותל אביבי שהיה אי פעם". לדבריו, "אנשים מגיעים אחרי שמונה חודשים של סיטואציה שאי אפשר להתעלם ממנה - בממשלה, באווירה הציבורית הלהט"בופובית. החל מהמהפכה המשפטית שהיא סכנה לזכויות של הקהילה הגאה, ועד 285 מיליון שקלים שקיבל אבי מעוז - שמהווה רשות למחיקת הזהות הלהט"בית".
הוא הוסיף: "יש עלייה בכמות הדיווחים על שנאה כלפי הקהילה הגאה. בחמישה החודשים האחרונים אנחנו רואים עלייה כפולה, פי שניים יותר דיווחים שמגיעים למרכז הדיווח, שמבוססים על מקרי שנאה".
12 צפייה בגלריה
אוהד להב
אוהד להב
אוהד להב, מנהל התיכון החברתי בתל אביב: "יש לא מעט בני ובנות נוער שמרגישים מאוד בודדים"
(צילום: התיכון החברתי)

התיכון שמקדם מרחב בטוח ומעודד מורים ותלמידים להגיע יחד למצעד

כחלק ממסורת של השנים האחרונות מורים ותלמידים מהתיכון החברתי בתל אביב שמעוניינים להגיע למצעד יצעדו היום יחד. מנהל התיכון אוהד להב, שצפוי לצעוד לצד המורים והתלמידים, שיתף כי בתור הומו הוא סבל כשהיה תלמיד וחשש שזהותו תיחשף. בעקבות זאת הוא מקדם בבית הספר שאותו הוא מנהל אקלים של מרחב בטוח שיקנה תחושה של ביטחון, קבלה, תמיכה ויציבות.
לדברי להב, במערכת החינוך היום יש לא מעט בני ובנות נוער שלא מוצאים את עצמם ומרגישים לא שייכים. הם מרגישים שלא רואים או מבינים אותם, או גרוע מכך - סובלים מהתנכלויות או בריונות בגלל העדפתם המינית או הזהות המגדרית שלהם. "הם מבלים במסגרת החינוכית את רוב שעות היום, מוקפים באותם אנשים כל יום, ובמקרים מסוימים מרגישים מאוד בודדים", הסביר, והוסיף כי "נוכחות של מורים להט"בים נותנת לתלמידים דוגמה אישית של אנשים בוגרים שיצאו מהארון ומנהלים חיים אישיים ומקצועיים".
12 צפייה בגלריה
מורגן טבק במצעד הגאווה
מורגן טבק במצעד הגאווה
מורגן טבק במצעד הגאווה
(צילום: נדב אבס)
כנער הומו, להב לא הרגיש שהיה בתיכון שבו למד מקום לשתף או לערב מישהו במה שעבר עליו. לא הייתה לו דמות משמעותית לפנות אליה כדי להתייעץ, לשאול או סתם לשתף. לדבריו, "לא דיברו על הומואים ולסביות. בתיכון היה תלמיד אחד, הומו גלוי, והייתי מסכן את עצמי חברתית עם הייתי מתקרב אליו. עם המורים לא הייתי חושב בכלל לדבר. אפילו עם המדריכים בתנועת הנוער, שאיתם דיברתי על הכל, לא הייתי מעיז. בדיעבד אני בטוח שהיו כאלו שידעו עלי, אבל זה נחשב פסול לשאול".
להב ציין בנוסף כי "כל מה שהצלחתי ללמוד על מי אני היה ממדור ההיכרויות בעיתון 'העיר' שהיינו מקבלים, וזה היה מבהיל מאוד. זו לא רק בדידות, אתה מרגיש זר לעצמך, מפחד מעצמך. אני זוכר שכשדנה אינטרנשיונל זכתה באירוויזיון דברים התחילו להשתנות בתרבות ואני כבר המשכתי לצבא, שם הכרתי הומואים כמוני. כל הזמן צריך לעבור את היציאה מהארון מחדש, לבדוק בזהירות מה הגישה בצוות ולהקפיד לא לחשוף יותר מידי על החיים שלי".