נציגי הנפגעות של רונן ביטי, שפגע מינית בשבע נערות ונשלח על כך לכלא, התאכזבו עמוקות מהחלטת ועדת השחרורים להעניק לו שחרור מוקדם - כך שבמקום בעוד כשנה, ישתחרר היום (שלישי) מהכלא. יו"ר הוועדה, השופט בדימוס שלמה איזקסון, יחד עם עובדת סוציאלית וקרימינולוגית שבחנו את בקשתו של ביטי, החליטו לקבל את הממצאים שנאספו על ביטי בתקופת מאסרו - ויחד עם תשלום הפיצויים והיעדר ההתנגדות של הפרקליטות - בחרו לאפשר את שחרורו אחרי תשעה חודשים.
"בעוד הוועדה מקצרת את הדרך לנאשם היא מאריכה את הדרך לבתי", כתב לחברי הוועדה אביה של אחת הנפגעות של ביטי, שהערצתה לבתו הזמרת הובילה אותה אל הקבוצות המצומצמות שפתח וניהל בוואטסאפ כדי לממש את רצונותיו. אך גם מכתבו לא הצליח לשכנע את ועדת השחרורים.
2 צפייה בגלריה
תמונת רונן ביטי
תמונת רונן ביטי
רונן ביטי בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)
"האסיר גזל את תום ליבן של אותן נערות, חשף אותן לאמירות וולגריות, גסות וקשות שלא היו צריכות להתקבע בתודעה שלהן, בוודאי שלא בגילן הצעיר, כשלכל אלה יש תופעות לוואי ארוכות שמהן יסבלו אותן הנערות", כתבה ועדת השחרורים, שהחליטה להעניק משקל מיוחד לעובדה שבניגוד לעברייני מין רבים אחרים, ביטי שילם את מלוא סכום הפיצויים שנפסק - 100 אלף שקל - וכינו זאת מעין הבעת אמפתיה כלפי הנפגעות. כמו כן ציינו חברי הוועדה כי ביטי עומד בכל דרישות החוק לשחרור ממאסר על תנאי, וכפי שציינה הפרקליטות - ראוי להשתחרר לתוכנית של הרשות לשיקום האסיר עם מענה טיפולי ובאופן מפוקח.
"מדובר במי שמעולם לא הסתבך עם החוק עד לאירוע זה", כתבו חברי הוועדה. "מדובר במי שנושא מאסר ראשון כשבכך בלבד יש טלטלה תודעתית מאוד דרמטית למי שלא חווה חווית מאסר מעולם. נגד האסיר לא נרשמה כל עבירת משמעת, אין נגדו חומר מודיעיני ולא נפל בהתנהגותו כל דופי. מסוכנותו מצויה ברף התחתון ביותר, שאין למטה ממנו, וגורמי הטיפול שמלווים את האסיר מציינים בחיוב את התנהלותו ומחמיאים לדרך הטיפולית שעבר". בנוסף, ציינה הוועדה שהיא התרשמה מדבריו של ביטי עצמו, מהחרטה שהביע, ומהמכתב ששלחה גרושתו על המעטפת המשפחתית והקריירה של בתו שנותרו מרוסקות לחלוטין.
בפרוטוקולי הוועדה צוין כי עורכת דינן של שתי מתלוננות הציגה חוות דעת מטעם פסיכיאטרית ילדים שגוללה את הטראומה שהותיר בהן. היועצת המשפטית של המועצה לשלום הילד, עורכת הדין והעובדת הסוציאלית לירון אשל, אמרה כי החלטת הוועדה פוגעת קשות באמון של הנפגעות, של משפחותיהן ושל הציבור בכלל במערכת הצדק. "לא די שמי שפגע מינית בצורה קשה בשבע קטינות קיבל ענישה מקלה של 20 חודשי מאסר בלבד, אלא שעתה הוא מקבל פרס בדמות שחרור מוקדם", אמרה אשל, שליוותה את אחת הנערות.
2 צפייה בגלריה
רונן ביטי נכנס לכלא מעשיהו
רונן ביטי נכנס לכלא מעשיהו
ביטי בכניסה לבית הכלא, לפני תשעה חודשים
(צילום: שאול גולן)
"הגיע הזמן שרשויות אכיפת החוק יסתכלו לילדים נפגעי העבירה בעיניים ויפעלו לא רק למיצוי הדין עם הפוגעים, אלא לכך שירצו את עונשם עד תום. בעוד שלעברייני המין יש אפשרות לשחרור בשליש, לילדים אין קיצורי דרך, יש להם דרך ארוכה עד שיוכלו לשוב לשגרה. להחלטה הזו יש משמעויות רבות על ילדים נפגעי עבירה, היא עלולה לרפות את ידיהם של ילדים מלחשוף את דבר הפגיעה, והיא פוגעת בתפישת הצדק שלהם. מגיע לאותם ילדים אמיצים שחושפים את הפגיעה ומתמודדים עם הליך משפטי ארוך ומורכב לדעת שיש דין ויש דיין, שהענישה הולמת את חומרת העבירות ושמי שפגע בהם ירצה את מלוא עונשו".
גם עורכות הדין ענבר קידר-ברוך ופרופ' דנה פוגץ' שייצגו מתלוננת נוספת תיארו את ההחלטה כמקוממת. "עמדת הפרקליטות היא בלתי נתפסת", מסרו קידר-ברוך ופוגץ'. "במקום לעמוד מאחורי הנפגעות הקטינות ולהתנגד בתוקף לבקשת ביטי לשחרור מוקדם ממאסר, הוחלט על ידם שלא להתנגד לכך, והגישו לו על מגש של כסף את החלטת ועדת השחרורים.
פרופ' עו"ד דנה פוגץ'פרופ' דנה פוגץ'צילום: סטודיו סקייליין
עו"ד ענבר קידר-ברוךעו"ד ענבר קידר-ברוךצילום: סטודיו סקייליין

"ההחלטה המקוממת של הוועדה שולחת מסר ברור לנפגעות ונפגעים: העדפת שיקוליו האישיים ושיקולי השיקום של עבריין מין שפגע מינית בקטינות לאורך תקופה, על פני חומרת הפגיעה בנפגעות והנזקים הקשים שנגרמו להן בעקבות מעשיו החמורים. החלטתה זו פוגעת פגיעה קשה במערכת אכיפת החוק ובהרתעת הרבים, ועלולה לצערנו להרתיע נפגעים ונפגעות מלהתלונן", אמרו.
גם עו"ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים, הביעה צער על שחרורו המוקדם. "צר לנו על החלטתה של ועדת השחרורים שבחרה שלא לקחת בחשבון את הפגיעה השיטתית, החמורה והמתמשכת של ביטי בנערות, ואת חובתה של המדינה להרתיע ולמגר תופעה קשה זו. ההחלטה מעבירה מסר בלתי-מתקבל על הדעת של הכלה כלפי פוגעים מיניים, ולצידו מסר קשה ומקומם לכל הנפגעות".
פורסם לראשונה: 18:11, 14.02.22