3 צפייה בגלריה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
המשך עדותו של פרדי בן שטרית בוועדת החקירה
(צילום: שאול גולן)
מפקד כלא גלבוע גונדר-משנה פרדי בן שטרית פוטר הערב (רביעי) מתפקידו על ידי נציבת שב"ס קטי פרי. בן שטרית היה מפקד הכלא בעת בריחת האסירים מהכלא, והיה זה שהעלה את פרשת "הסרסור בסוהרות" בוועדת הבדיקה לבריחה מהכלא. משב"ס נמסר כי סיבת הפיטורים היא "אי התאמתו להמשך שירות". עוד נמסר כי בן שטרית הסכים לפיטוריו, שאושרו על ידי השר לביטחון הפנים עמר בר-לב.
3 צפייה בגלריה
בית סוהר כלא גלבוע
בית סוהר כלא גלבוע
כלא גלבוע
(צילום: גיל נחושתן )
בן שטרית הגיש החודש בקשה לפרוש משב"ס, כשנה וחודשיים אחרי בריחת המחבלים. הוא סירב לזוז מהתפקיד והיה בחופשה כפויה מאז חודש אוגוסט האחרון. בן שטרית אישר בנובמבר האחרון באמצעות בא כוחו, עו"ד עודד סבוראי, כי ביקש לפרוש משב"ס לא על רקע בריחת האסירים - אלא לנוכח חוסר יכולתו להמשיך לשרת תחת מפקדו, כפי שאמר בעבר. נציין כי בן שטרית הוא אחד מארבעת בכירי שב"ס שקיבלו מכתבי אזהרה מוועדת הבדיקה הממשלתית, ועלול להיפגע מהמלצותיה.
נציבת שירות בתי הסוהר רב-גונדר פרי, שרבים רואים בה כאחראית למחדל הבריחה, התכוונה להדיח את בן שטרית לאחר ההימלטות ובכך לסמן מבחינתה את האחראים שצריכים לשלם מחיר אישי. ואולם, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא אפשר מהלך של הדחה על מנת לאפשר לוועדה לשמוע את העדים - ורק לאחר מכן לקבל את ההחלטות הקשות.
3 צפייה בגלריה
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
חיפושים אחרי האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
"יום הכיפורים של השב"ס". חיפושים אחר האסירים הביטחוניים שנמלטו מכלא גלבוע
(צילום: gettyimages)
אירוע בריחת ששת האסירים מכלא גלבוע שאותו כינו "הכספת" שנפרצה בקלות, חשף התנהלות שלומיאלית ורשלנית בכל דרגי הפיקוד בכלא - מסוהר הביטחון דרך הקצינים, מפקד הכלא, מפקד המחוז הצפוני וקצין האג"מ שלו ועד לנציבה פרי וכמה סגנים שלה.
דקות ספורות אחרי שנתגלתה הבריחה היא קיבלה את הכינוי "יום הכיפורים של השב"ס". שישה מחבלים נמלטו מהכלא הביטחוני במנהרה שחפרו והובילה אותם אל מחוץ לחומות הכלא. תוך שבועיים מיום הבריחה כל האסירים נתפסו והחזרו לבתי הכלא.
בוועדת הבדיקה שהוקמה לחקר אירוע בריחת האסירים, העיד בן שטרית כי אכן התקיים "סרסור בסוהרות" המשרתות בשירות חובה לאסירים ביטחוניים כדי להשיג "שקט תעשייתי". הפרשה נחשפה ב-2018, כשסוהרת בשב"ס טענה אז כי הוטרדה והותקפה מינית על ידי אסיר באגף הביטחוני בכלא, וזאת לאחר שנכפה עליה ועל עוד שתי סוהרות שיבוץ באגף המדובר לבקשת האסיר, מוחמד עטאללה, איש פת"ח המרצה מאסר עולם. הפרשה נחשפה בערוץ 20 וממנה עלה כי קצין המודיעין בכלא הכריח אותן לעבור מאגף פלילי לאגף ביטחוני לבקשת האסיר, כדי "לרצות את המחבלים ולשמור על שקט תעשייתי", כפי שהסבירו שתיים מהסוהרות.