המגעים לקיום המשא ומתן בין אוקראינה לרוסיה בירושלים מתקדמים - וקיימת היתכנות ריאלית שהפסגה אכן תתקיים. כך אמר הבוקר (שני) אולכסיי ארסטוביץ', יועצו של ראש הסגל של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, בריאיון לאולפן ynet.
6 צפייה בגלריה
פוטין, בנט וזלנסקי
פוטין, בנט וזלנסקי
ייפגשו בקרוב? פוטין, בנט וזלנסקי
(צילום: AFP, AP, רויטרס)
"יש התקרבות מסוימת בשיחות והנשיא זלנסקי בעצמו נקב באפשרות שהשיחות יתקיימו בירושלים - כך שאם הוא אומר את זה, כנראה שכך זה יהיה. אם הרוסים לא היו מסכימים לכך, האפשרות לא הייתה עולה על השולחן", הסביר ארסטוביץ' אך אמר כי הוא לא יכול לפרט על ההתפתחויות האחרונות במגעים בין המדינות.

המלחמה באוקראינה - כתבות נוספות

היועץ מלשכתו של נשיא אוקראינה ציין כי אחד התנאים שהציבו לרוסים הוא הוצאת כל הכוחות מהמדינה, כפי שהיה לפני הפלישה, אך שמעמדם של המחוזות הבדלניים וחצי-האי קרים יידונו במהלך המשא ומתן.
ארסטוביץ' התייחס גם לביקורת הנוקבת של זלנסקי כלפי ראש הממשלה נפתלי בנט, שאמר בשבוע שעבר כי הוא לא "עטוף בדגל אוקראינה", ואמר שחל מפנה ביחס כלפי המעורבות הישראלית בתיווך מול נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "אנחנו מרגישים שהישראלים יותר מעורבים במגעים, ואנחנו מאוד מעריכים את המאמץ".
6 צפייה בגלריה
אולכסיי ארסטוביץ'
אולכסיי ארסטוביץ'
אולקסיי ארסטוביץ'
6 צפייה בגלריה
בניין בחרקוב שנפגע מהפגזות
בניין בחרקוב שנפגע מהפגזות
שכונת מגורים שנפגעה בחרקוב
(צילום: AFP)
"עכשיו אנחנו נמצאים בצומת דרכים", אמר ארסטוביץ' שתיאר את המלחמה כאתגר הגדול ביותר של אוקראינה מאז 1944. "או שזה ייגמר הרבה יותר מהר ממה שחשבנו, או שזה יימשך עד סוף אפריל", הסביר. "הרוסים מחפשים עכשיו תגבורת ומנסים להביא לוחמים מרוסיה ומלוב - אבל זה לא הולך להם בינתיים. יכול להיות שימצאו 15-10 אלף לוחמים שיילקחו לאזורי הקרבות הקשים במריופול ובניקולאייב, אבל הצלחנו לבלום אותם בדרך לקייב, סומי וחרקוב, והם לא יכולים להתקדם. אחרי שנכריע אותם שם - נגיע לנקודה שבה אפשר לדבר ברצינות על הפסקת אש". היועץ העריך כי האפשרות השנייה עשויה להוביל להפסקת אש בסוף אפריל, וייתכן שבתחילת מאי.
6 צפייה בגלריה
 כוחות הצלה מחלצים אזרחים מ בניין בוער שנפגע מהפגזות בקייב
 כוחות הצלה מחלצים אזרחים מ בניין בוער שנפגע מהפגזות בקייב
בניין שהופגז בקייב
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים צפון אזור קייב משגר טילמשבר מלחמה רוסיה אוקראינה
חיילים אוקראינים צפון אזור קייב משגר טילמשבר מלחמה רוסיה אוקראינה
חיילים אוקראינים ממתינים לכוחות הרוסיים
(צילום: רויטרס)
הרעיון לקיים שיחות משא ומתן בין הצדדים עלה כבר בימים שאחרי תחילת הפלישה הרוסית לפני שבועיים. בשיחה הראשונה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקש האחרון סיוע במשא ומתן. "הנשיא שלנו מאמין שישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה שיש לה יחסים טובים גם עם רוסיה וגם עם אוקראינה, ואפשר להשתמש בה כדי שתסייע", אמר אז שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק בריאיון ל-CNN. הוא הוסיף כי עדיף לקיים את המגעים בירושלים ולא בבלארוס - שהיא בעלת ברית של רוסיה.
זלנסקי שב והעלה את הרעיון בקולו בשבוע שעבר, לאחר שיחה נוספת עם ראש הממשלה בנט. הוא סיפר כי הציע שהמשא ומתן עם רוסיה ייערך בירושלים, והביע תקווה שלראש הממשלה הישראלי תהיה השפעה חיובית על המגעים. לדבריו, ישראל יכולה להציג ערבויות ביטחוניות לאוקראינים.