תחת הכותרת המרגשת "שוב ביחד", נערך השבוע בבאלי באינדונזיה הקונגרס ה-33 של ה-ICM, האיגוד הבינלאומי של המיילדות. למרות הכותרת המאחדת, נציגות הארגון הישראלי לא תשתתפנה בקונגרס, לאחר שקיבלו הודעה מראשות האיגוד הבינלאומי כי הן לא יורשו להשתתף בו כנציגות ישראל - וכי דגל ישראל לא יונף במהלך טקס הפתיחה, בדומה לדגלן של יתר המדינות, בהן איראן והרשות הפלסטינית.
במייל שנשלח לראשות איגוד המיילדות הישראלי לפני כשבועיים כתבה מנכ"לית האיגוד הבינלאומי: "יש רגישות באינדונזיה ביחס להנפת דגל ישראל ואזכורה של מדינת ישראל". זאת, לדבריה, מכיוון שמושל באלי ואשתו ישתתפו בטקס הפתיחה של הקונגרס. "הם שמעו שאם יוחלט לכלול את דגל ישראל ולהזכיר את ישראל בקשר לזהות הארגון הישראלי, יש סיכון כי הקונגרס ייסגר ונציגות ישראל תידרשנה לעזוב את אינדונזיה".
1 צפייה בגלריה
האיגוד הבינלאומי של ארגוני המיילדות: דגל איראן כן. דגל ישראל לא
האיגוד הבינלאומי של ארגוני המיילדות: דגל איראן כן. דגל ישראל לא
דגל פלסטין כן, דגל ישראל לא. מתוך הכנס
על כן הוסיפה כי היא "בטוחה שהנציגות הישראליות מבינות שהאיגוד לא יוכל לקחת את הסיכון הזה ולכן למרות הקושי שבדבר, דגל ישראל לא יהיה חלק ממצעד הדגלים והארגון הישראלי לא יוזכר במהלך הטקס". המנכ"לית הזמינה את יו"ר הארגון הישראלי לצעוד עם דגל האיגוד הבינלאומי - ICM.
"אנחנו מזועזעות ויותר מכל מאוכזבות מכך שארגון לא פוליטי שמטיף לערכים של צדק, שוויון, גיוון והכלה נכנע לשנאה", הייתה תשובתה של יו"ר ארגון המיילדות בישראל, יפעת רובננקו. "כמנהיגות בתחום בריאות האישה אנחנו מבקשות לייצג בקונגרס את המדינה שלנו, את תרבותה ואת ערכיה. אם הממשלה האינדונזית הייתה דורשת שדגל ארצות הברית, בריטניה או ניו זילנד - מדינתה של מנכ"לית האיגוד - לא היה מונף, האם גם לזה האיגוד הבינלאומי היה מסכים?", הוסיפה.
הארגון המיילדות בישראל עמד בקשר עם משרד החוץ הישראלי ועם שגרירות ישראל בסינגפור שאחראית לקשר עם אינדונזיה - אך אלה לא הצליחו להביא לביטול ההחלטה.
"הקוד האתי של האיגוד הבינלאומי דורש מכל החברות בו לנהוג בצדק, שוויון, גיוון והכלה כלפי כל בני האדם, אנו מצפות ממנה שתעמוד בעצמה בערכים שהיא דורשת מהחברות בה. מדובר בתקדים מסוכן שבו ה-ICM העדיף להיכנע לאנטישמיות ולפוליטיקה של שנאה והדרה, ולא לעמוד לצד אחד הארגונים החברים בו. זהו תקדים שהחלטנו שאסור לשתף איתו פעולה", ציינה רובננקו.
"מכיוון שכחברות משלמות ופעילות באיגוד, כמיילדות ומעל לכל כנשים, אנחנו לא רצויות בקונגרס, החלטנו כי בנסיבות שנוצרו, כשאנו נדרשות להתנכר למדינתנו, לא ניקח בו חלק", הוסיפה.
גילה זרביב, יו"ר ועדת המדיה ומרכזת הקשרים הבינלאומיים של הארגון הישראלי, ציינה כי נציגות הארגון הישראלי התריעו מראש שעריכת הקונגרס באינדונזיה עלולה להערים קשיים, אך ללא הועיל. "על מנת למנוע מצב שנציגות של מדינות נוספות יעברו את מה שעברנו כנציגות ישראל, בכוונתנו להגיש בפני הוועד המנהל החדש של האיגוד שייכנס לתפקידו בחודשים הקרובים, הצעת החלטה שלפיה המפגשים הבינלאומיים יערכו מעתה רק במדינות שפתוחות לכל המדינות החברות", הוסיפה זרביב.
לפני כחודש ישראל "סולקה" ממשחקי החוף בבאלי, שבה הייתה אמורה לקחת חלק בתחרות הכדורסל חופים 3X3. האינדונזים מצאו פתרון יצירתי כיצד "להעלים" את ישראל, ופשוט החליטו לבטל את תחרות הכדורסל, הענף היחידי שבו ישראל הייתה אמורה לקחת בו חלק בתחרות הבינלאומית.
נזכיר גם כי המונדיאליטו, אליפות העולם בכדורגל עד גיל 20, הייתה אמורה להיערך באינדונזיה והועברה לארגנטינה - לאחר שאינדונזיה המארחת ועיראק סירבו להגרלה פתוחה, שבה יכלו לקבל את נבחרת ישראל.