בזמן שמיליוני תלמידים עשו את דרכם לבית הספר באיחור של שעתיים, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הגיעה הבוקר (ראשון) לאולפן ynet לאחר שהחליטה להחריף את המאבק מול משרד האוצר והממשלה. "כל הטענות צריכות להיות כלפי האוצר", אמרה בן דויד על השאלה מדוע ההורים צריכים לשלם על פיצוץ המו"מ. "משרד האוצר מגיע לא מוכן לשיחות, ללא מסגרת תקציבית. הם גוררים רגליים, מעכבים הכול. אנחנו מ-2019 בלי הסכם שכר, אנחנו לא יכולים לחכות שייפול משהו".

6 צפייה בגלריה
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
"ההורים צריכים להצטרף למאבק". בן דויד ותלמידים מחכים ליד בית הספר
(צילום: הדר יואביאן, סיון חילאי)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"פשוט מנותקים". בנט ולפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
נכנסים לבית הספר לאחר השביתה
מתחילים ב-10:00. תלמידים בכפר סבא
(צילום: יאיר שגיא)

שביתת המורים - כתבות נוספות

כשנשאלה מדוע התחילו בשביתות דווקא בסוף השנה, לקראת החופש הגדול, השיבה: "אם היינו מחכים עד ל-1 בספטמבר, היו אומרים ששוב אנחנו לא פותחים את שנת הלימודים. מה שקורה כעת לא קרה מזמן. ההורים צריכים להצטרף למאבק, כי מדובר בעתיד של מערכת החינוך".
"אנחנו מתריעים כבר כמעט שנתיים שיש נטישה של עובדי הוראה ממערכת החינוך, ואף אחד לא התייחס לזה", הוסיפה בן דויד. "כולם עצמו עיניים, לא שומעים ולא מבינים. מה שקורה כרגע זה שהתפוצץ לכולם בפנים, כי לעובדי הוראה נמאס שמזלזלים בהם ועושקים אותם וחושבים שימשיכו לעבוד עם שכר נמוך. היחידות שאכפת להן ממערכת החינוך זו השרה יפעת שאשא ביטון והמנכ"לית דלית שטאובר".
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בשבתרבות, באר שבע
אביגדור ליברמן בשבתרבות, באר שבע
באוצר טענו שהם מתעקשים על הסכם שיביא לשינוי אמיתי, בן דויד: "שקר וכזב". ליברמן
(צילום: הרצל יוסף)
היא קראה לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד להתערב: "הם פשוט מנותקים. אם רק היו משקיעים קמצוץ מהזמן שהם משקיעים בשיחות הליליות שלהם על ההישרדות הפוליטית, כל מערכת החינוך הייתה נראית אחרת. יש כסף במדינה, אבל שומרים אותו לסחטנות פוליטית כי זה מה שמעניין אותם. מערכת החינוך מדממת. חולה במחלה ממארת יקבל אקמול ויגידו לו 'קח, תירגע מהכאבים'".
בן דויד אמרה שמבחינה שביתה כללית השבוע היא "על הפרק", והוסיפה: "חכו ותראו. הכול תלוי בהתקדמות עם האוצר, אם תהיה כזו". עם זאת, היא התחייבה שלא תשבית את מוסדות החינוך המיוחד. לדבריה, "הבעיות בחינוך המיוחד קשות יותר, אין שם אנשים, אין קלינאית תקשורת. אבל אנחנו מחריגים את המוסדות האלה כי אנחנו מבינים את ההורים".
היא תקפה את משרד האוצר: "כולם מסכימים שצריכים להעלות את שכר המורה המתחיל. אנחנו מדברים על 10,500, משרד החינוך על 10,000. מה האוצר אומר? שאין מסגרת תקציבית. באים בלי כלום. אתה צריך לבוא ולנקוב במחיר, ואין להם".
6 צפייה בגלריה
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
   תלמידים מחכים ליד בית הספר
"להעלות את שכר המורה המתחיל ב-44%". תלמידים מחכים ליד בית הספר
(צילום: איתן גליקמן)
לדבריה, היא שלחה הודעת SMS לבנט - בעברו שר החינוך - אך הוא לא השיב. "זו הבעיה של מדינת ישראל, זו הבעיה של ממשלת ישראל. לא יכול להיות שרק שרה אחת בישראל באה ואומרת 'אני עם המורים, צריך לפתור את הבעיה'. איפה כל השרות? זו אחת הממשלות עם הכי הרבה שרות פמיניסטיות, לא שמענו אותן. 90% מהמורים והגננות הן נשים ולאף אחד לא אכפת".
במשרד האוצר הגיבו: "לצערנו, בחדר המשא ומתן אמירות לחוד ומעשים לחוד. הסתדרות המורים אינה מוכנה לתעדף באופן משמעותי את המורים הצעירים. מעבר לכך, הסתדרות המורים לא מוכנה לדון בנושאים הכרחיים לקידום מערכת החינוך, כמו התאמת החופשות, מתן סמכויות ניהול למנהלי בתי הספר ותגמול מצוינות. משרד האוצר ימשיך להתעקש על הסכם שיביא לשינוי אמיתי במערכת החינוך לטובת ציבור ההורים, התלמידים, המורים והמנהלים".
בן דויד השיבה לתגובת משרד האוצר באולפן: "זה שקר וכזב. והלוואי והיו יכולים לפתוח את כל נושא הדיונים שישבנו איתם וישמעו את האמת. אנחנו בעד העלאת השכר המתחיל ב-44%, משרד האוצר לא אומר קמצוץ לגבי כמה הוא מוכן. אנחנו בעד נושא הגמישות הניהולית. לגבי תעדוף החופשות, יש פתרון לנושא, כפי שהציעה שרת החינוך - להגדיל ולהאריך את בית הספר של הקיץ. צריך לעשות את זה, לא יכול להיות שזה יהיה על גבם וחשבונם של עובדי הוראה. עובדי ההוראה הם לא הבייביסיטר הלאומי של אף אחד".

ביבס: "המאבק מוצדק"

בינתיים, מאות אלפי תלמידים התחילו היום ללמוד ב-10:00 - ובצל ההסכמה הכללית בין ההורים שיש להעלות את שכר המורים, לא כולם מסכימים שיש צורך בשביתות. שי סימון, אב לילדה בכיתה א', אמר לאולפן ynet כי הוא מבין את המאבק ותומך בו, ואמר כי "למערכת החינוך ולמורים מגיעים תנאים טובים וראויים יותר" ואילו הסב גדי שילה הוסיף כי "אנחנו חיים במדינה הזו מספיק שנים, ויודעים שבלי שביתה וצעדים קיצוניים האוצר לעולם לא יבוא לקראת המורים". דני, שלקחת את נכדתו לבית הספר, טען: "זו רק ההתחלה, יהיו עוד שביתות. מי שסובל זה הילדים וההורים שעובדים".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, אמר לאולפן ynet כי "הילדים נמצאים בשיבוש מערכות אחד גדול ואני חושב שזו תקלה חמורה. ברגע שינהלו מו"מ אף אחד לא יוכל לשבות. אני חושב שבנושא הזה צריך לשבת ולדבר מיד ולא לראות מי יותר חזק".
ביבס אמר כי מאבק המורים מוצדק מבחינתו, וכי יש לטפל בסוגיית השכר בדחיפות. "חלקם מקבלים שכר עלוב, צריך לטפל בזה כי בסוף הם מטפלים במשאב החשוב ביותר שזה הילדים שלנו. אני מבין את מה שאומרים במשרד על התאמות החופשים, אבל מערכת החינוך היום זה לא מה שהיה לפני 20, 30 ו-40 שנה".
הסתדרות המורים מתכננת להחריף את המאבק ולנצל את לוח הזמנים הקצר שנותר לה עד ליציאה לחופשת הקיץ, כשמחר תסתיים שנת הלימודים בחטיבות הביניים, ובעוד עשרה ימים בגנים ובבתי הספר היסודיים.
הפערים בין האוצר להסתדרות המורים גדולים וישיבת המשא ומתן שהתקיימה ביום חמישי הסתיימה במשבר, ובמה שהוגדר על ידי הסתדרות המורים כ"פיצוץ" בין הצדדים. באוצר לא ממהרים להגיע להסכמות, דנים עדיין בעקרונות ולא בהצעות קונקרטיות, ובן דויד האשימה אותם בגרירת רגליים ובסחבת מכוונת.
6 צפייה בגלריה
מחכים לפתיחת הלימודים
מחכים לפתיחת הלימודים
(צילום: יאיר שגיא)
בהסתדרות הדגישו כי רק הסכם שכר ימנע את נטישת הגננות והמורים, שמובילה לדבריהם לקריסת מערכת החינוך. "אם לפיד, בנט וליברמן לא יתעוררו מהר, הם ימצאו את עצמם לבד בלי מערכת חינוך ועם צבא של הורים זועמים ומתוסכלים שכועסים על הזלזול וחוסר היכולת שלהם לנהל משבר פשוט", אמרה אז בן דויד. "אפשר להגיע להסכמות עד סוף החודש, אם רק יפסיקו לנהוג ברפיון וינחו את הפקידים לבצע את תפקידם".