בשבוע שעבר נצפה משטחנו ברמת הגולן מסוק רוסי שטס בקרבת קו הפסקת האש בשטח סוריה. המסוק הרוסי טס דקות ארוכות לאורך הקו, ואחר כך פנה מזרחה בחזרה לעומק סוריה. הבקרה האווירית של חיל האוויר עקבה אחרי המסוק, ונתנה התרעה לכוחותינו ולסוללות ההגנה האווירית של צה"ל באזור. אבל מאחר שהמסוק לא חצה לרגע את קו הפסקת האש בגולן מערבה לתוך שטח ישראל, לא היה צורך לנקוט בשום פעולה נוספת. 
יום אחרי האירוע הזה, שעבר ללא תשומת לב ציבורית ותקשורתית מיוחדת בישראל, פרסמה סוכנות הידיעות הרוסית הרשמית "טאס" הודעה לפיה כלי טיס של צבא רוסיה החלו בפטרולים לאורך "קו בראבו" של הפסקת האש בין ישראל לסוריה כדי "לפקח על המצב".
3 צפייה בגלריה
מסוק
מסוק
מסוק רוסי בגבול סוריה. מתחילים בפטרולים אוויריים
(צילום: AFP)
אבל המטרה האמיתית של מוסקבה היא לא לפקח. למעשה, ועל רקע הדיווחים על הגברת הפעולות הישראליות בסוריה, הקרמלין רוצה להפריע ולהרתיע את ישראל מלתקוף מטרות איראניות וכן יעדי חיזבאללה ופלסטינים הפועלים בסוריה בשירות חיזבאללה, וגם למנוע העברות נשק מסוריה לחיזבאללה. הכול במסווה של כביכול פיקוח רוסי על הנעשה בקו הפסקת האש בין ישראל לסוריה. 
ברור לגמרי שנוכחות מסוקים או כלי טיס רוסיים אחרים ברמת הגולן מפריעה לישראל לפעול במרחב האווירי הזה. על פי פרסומים זרים, חלק גדול מהתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה מתבצע מתוך שטח ישראל באזור רמת הגולן וצפון ישראל.

הנוכחות האווירית הרוסית, והקושי הישראלי

נוכחות כלי טיס של צבא רוסיה באזור מפריעה לפעילות זו המיוחסת לחיל האוויר של ישראל, ורוסיה יכולה לטעון כלפי ישראל שפעילות חיל האוויר שלנו נגד מטרות בסוריה מאזור הגולן והצפון מסכנת ישירות כלי טיס ואנשי צבא רוסים. טענה זו יכולה להתבסס על שאירע בספטמבר 2018, אז חיל האוויר תקף מחסני נשק ותחמושת במערב סוריה. ההגנה האווירית הסורית, שניסתה ליירט את המטוסים, שיגרה עשרות טילי קרקע-אוויר, והפילה בטעות מטוס ביון רוסי שעליו היו 15 אנשי צבא.

עצם הנוכחות הרוסית על קו הגבול עם סוריה הוא איתות לישראל שהקרמלין זועם שישראל פועלת נגד סוריה, חיזבאללה ואינטרסים איראניים באינטנסיביות גבוהה, וזה מסר ברור שרוסיה דורשת לצמצם או להפסיק את הפעילות הזו - בלי לומר זאת במפורש. 
בעבר ישראל הזניקה מטוסים והעבירה התרעות בעל-פה למרכז המבצעים הרוסי בשדה התעופה "חמיימים" שליד העיר לטקיה שבצפון-מערב סוריה. האזהרות שהועברו ברוסית גרמו לרוסים להרחיק את מטוסיהם מקו הגבול עם ישראל. לא ידוע בוודאות אם ישראל שיגרה אזהרות כאלה גם הפעם, אבל אפשר להניח שזה נעשה.
בכל מקרה, הרוסים לא נרתעים וממשיכים לטוס בקו הפסקת האש, ולמעשה זו עליית מדרגה בתמיכה שהם מעניקים לציר הרדיקלי השיעי בהנהגת איראן בתמורה לתמיכתה של איראן במאמץ המלחמתי של רוסיה נגד אוקראינה. זו ללא ספק עליית מדרגה נוספת מעשית שאינה מבשרת טובות בפעילות של רוסיה נגד ישראל בתקופה הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב בסיס רוסי חמיימים ליד לטקיה סוריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב בסיס רוסי חמיימים ליד לטקיה סוריה
פוטין בבסיס חמיימים, ב-2017. בעבר ישראל העבירה התרעות בעל פה למרכז המבצעים הרוסי שם
(צילום: AP)
ה"פטרולים" הרוסיים נועדו כאמור לכאורה "לפקח" על ביצוע ההסכם ברמת הגולן, שהושג בתיווכם לפני כמה שנים ואשר במסגרתו המשטר הסורי אחראי כעת לנעשה בגולן. מה שלא פחות מעניין מההודעה הוא שהיא הוצאה מטעמו של הגנרל הרוסי ואדים קוליט, שעומד בראש "המנגנון לפיוס בין פלגי האופוזיציה למשטר בסוריה", מנגנון שפועל במסגרת מפקדת הכוחות הרוסיים בסוריה וכפוף ישירות למשרד ההגנה הרוסי. 

העמדות הקרקעיות החדשות של הצבא הרוסי

שבועיים לפני ההודעה על הפטרולים האוויריים, הודיעו הרוסים על איוש שתי עמדות צבא נוספות בגבול סוריה. גם במקרה זה מסר קוליט את ההודעה, וגם אז נאמר כי הדבר נעשה כביכול כדי "לפקח" על הפסקת האש, "עקב הגברת התדירות של הפרובוקציות באזור".
"מנגנון הפיוס הרוסי" הוא שתיווך בדיפלומטיה שקטה בין ישראל לסוריה לפני כחמש שנים, במטרה לאפשר למשטר הסורי לחזור ולשלוט ברמת הגולן באמצעות הסכם עם הפלגים הסונים, שהיו מקורבים או חברים ב"ג'בהת א-נוסרה", הארגון הסוני הקיצוני שמרד במשטרו של בשאר אסד המתבסס על העדה השיעית.
לארגון הזה היו בסיסים בגולן הסורי, אבל היו גם לו גם מתנגדים מקרב תושבי רמת הגולן, כולל דרוזים בג'בל דרוז. אלו אמנם התנגדו למשטר, אבל לא היו מוכנים לשתף פעולה עם ארגון סוני-איסלאמיסטי קיצוני כמו ג'בהת א-נוסרה. מדובר בכפרים בדרום סוריה שקיבלו סיוע כלכלי מישראל, ולפי פרסומים זרים גם סיוע צבאי. 
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
ראיסי ופוטין. עוד צעד רוסי לעבר הציר שמובילה איראן
(צילום: AP )
"מנגנון הפיוס" תיווך בין המשטר הסורי, כפריי דרום סוריה וארגון ג'בהת א-נוסרה, שהובס באותן שנים בדרום סוריה, והצליח להשיג הסכם שלפיו ישראל סגרה את בית החולים שדה שהקימה ברמת הגולן הסורית והפסיקה לסייע לפחות בגלוי לכפריי דרום סוריה. בתמורה לכך התחייב ג'בהת א-נוסרה, שהעביר את אנשיו למחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה, לא לפעול נגד ישראל. 
ההסכם הזה נשמר עד היום, אולם מיליציות שיעיות-סוריות ומיליציות פלסטיניות-סוניות נכנסו לאחרונה לרמת הגולן והן שמבצעות את התקיפות כיום נגד ישראל. ישראל תוקפת את אנשי המיליציות האלה שמשגרים מאז 8 באוקטובר מדי כמה ימים רקטות, פצצות מרגמה ואפילו כטב"מים לעבר שטח ישראל.
על פי פרסומים זרים, בשבועות האחרונים הגבירה ישראל גם את פעולותיה בסוריה במסגרת המב"מ (המערכה בין המלחמות), ותוקפת ישירות בכירים איראניים המסייעים למשטר הסורי, לחיזבאללה וגם לפלסטינים בלבנון לתקוף את ישראל. אסד מבקש מרוסיה כבר שנים לסייע בהפסקת הפעולות הישראליות במסגרת המב"מ, והפטרולים האוויריים הם למעשה הפעולה הרוסית הראשונה בשטח לשם כך.