מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' חזי לוי, התייחס הבוקר (חמישי) בריאיון לאולפן ynet על בקשתו של ראש הממשלה נפתלי בנט להקדים את מתווה "הכיתה הירוקה" בערים הירוקות, לפיו תלמידים שנחשפים למאומתים לא ייכנסו לבידוד אלא ייבדקו מדי יום - והציע ש"לא לקפוץ מעל הפופיק", ולהמתין לתוצאות הפיילוט שנערך ברחבי הארץ.
"רק היום יש סדר גודל של בין 90 ל-100 אלף מבודדים, ומרביתם רק נחשפו ולא חולים. הדבר הזה שקורה חדשות לבקרים לא יכול לקיים שגרת חיים", מודה לוי. הוא הדגיש כי "זה שלא נכון לשים בכיתות צפופות גם ילדים שנחשפו ועלולים להיות א-סימפטומטיים ולהסתכן בהדבקה. אנחנו עוד לא במקום שאנחנו יכולים להגיד שההדבקה הזאת נמנעת, בוודאי בקרב הילדים שהם עד גיל 12 ואינם מחוסנים.
3 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
"ראוי לסיים את הפיילוט". פרופ' לוי על הקדמת ביטול הבידודים
(צילום: AFP )
"יש שתי דרכים לבודד", אמר לוי. "האחת זה לבודד כמו שהתרגלנו והשנייה זה לעשות את הפיילוט, לעשות את הבדיקות וככה לבודד את הילדים שחלילה חיוביים ואלו שבבדיקות שליליים, כל יום לבצע בדיקה במשך השבוע כדי להביא אותם ללימודים. אני בעד הפיילוט ומאוד בעד השיטה של לבדוק את הילדים גם אם העומס הלוגיסטי עצום, אבל זו הדרך היחידה לקיים את שגרת הלימודים בתנאים האלו. לעשות את הפיילוט, לעשות את הבדיקות, לעשות את זה מהר ככל שניתן ואז לקיים שגרה ככל שניתן עם ילדים שנחשפים, נבדקים ובאים ללמוד".
אז אתה אומר לא לקצר, לא לשחק עם הזמנים, לתת למדע לעשות את שלו "נכון. אנחנו לא יכולים לקפוץ בלשון העם 'מעל הפופיק' ולהכניס ילדים שלא בדקנו אותם לכיתות יחד עם הילדים האחרים ולהסתכן בתחלואה שהיא משמעותית. צריך לראות שאנחנו יודעים לבדוק את הילדים. לשלוח את הילדים שנשללו בבדיקה מבחינת נשאות ולאתר את המאומתים, כך נוכל לשמור על שגרת הלימודים".
פרופ' לוי הוסיף כי "ראוי לעשות את הניסוי בצורה הנכונה, להסיק את המסקנות ולנהוג בדרך שראש הממשלה מציע: לא לבודד את כולם אלא לעשות את הבדיקות האלה מדי יום".
על ההחלטה הלילית מאמש לדחות את תחילת האכיפה של התו הירוק החדש בשל הקשיים להפיק תעודות אמר לוי כי "אף אחד לא שמח מזה. אני מניח שגם במשרד הבריאות לא שמחים מזה אבל יש כאן כנראה קשיים טכניים להנפיק את הדברים האלה בכאלה היקפים, כולל למתחסנים שזה לחצי שנה, ובכל יום נוספים אחרים. אני חושב שהבעיה היא טכנית".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
לוי על אכיפת התו הירוק: "לא מחכים לרגע האחרון, זאת בעיה טכנית"
(צילום: עידו ארז)
למה משרד הבריאות תמיד מגיע לנקודת הקצה? מדברים על משהו, מחילים אותו, מתחילים לנסות ליישם אותו ואז דוחים אותו. איך זה? "תראה, אני יודע מנסיוני, כשהייתי שם, שהדברים האלה הם מבצעי ענק בהיבט המקצועי, הלוגיסטי, האופרטיבי והמחשובי. אף פעם לא מחכים לרגע האחרון אבל זה המון דברים שצריך לעשות כדי שזה ייצא לפועל בצורה נכונה. לצערי, אני מניח גם לצערם ולצער כולנו, זה לא עמד בזמנים. אני מקווה שתוך שבוע הדברים יסתדרו".
הבעיה המרכזית, צריך לומר, זה שאמון הציבור נפגע. זה הופך את הכל לסוג של ליצנות, לקרקס "נכון שזה לא נוח, ונכון שזה דבר שאף אחד לא רוצה אותו, כולל משרד הבריאות. בוא נקווה שלא זה הדבר שצריך לפגוע באמון הציבור כי על כל דבר קטן שקורה אנחנו מתדהרים. אנחנו מתהדרים בפגיעה באמון הציבור, אבל מצד שני המהות עצמה. החלת התו הירוק על מתחסני חיסון שלישי או על מחלימים, הטווח לחצי שנה, כל הדברים האלה ממשיכים להתקיים ואף אחד לא חזר מהם. ההיבט הטכני של הנפקת התווים הירוקים למתחסנים גם הוא דבר שלא עבדו בו בזמני. ואני אומר שוב: אני לא מצדיק, אני מצטער. אני משוכנע ובטוח שגם חבריי במשרד הבריאות מצרים על כך ועושים הכל כדי להתגבר על זה".

מחאת המתמחים: "להתפטר זה לא נכון"

בהמשך הריאיון התייחס פרופ' לוי למחאת המתמחים, שמאיימים להגיש 2,300 מכתבי התפטרות לבתי החולים השונים ברחבי הארץ במחאה על המתווה לקיצור התורנויות שהציגו אתמול שרי הבריאות והכלכלה. "זה מאוד צר לי", אמר לוי שעומד כיום בראש בית החולים ברזילי באשקלון. "אני גדלתי על ברכי האתיקה המקצועית שלא עוזבים את החולים יהי אשר יהי, ולכן צר לי. אבל לא זו הנקודה. כולנו רוצים, ואני מתכוון למנהלים, הדור הוותיק יותר שמלמד אותם ומגדל אותם להיות מקצועיים, רוצים בעיקרם. אנחנו רוצים לקצר את שעות התורנות ולא מתנגדים לכך. אבל צריך להבין מה המשמעות שאנחנו צריכים להיערך אליה. אנחנו צריכים להביא עוד תקנים. להביא עוד רופאים. רופא לא יכול להתחיל היום התמחות ומחר להחזיק מחלקה עם 50 חולים במחלקה פנימית או ללכת לחדר המיון".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר הבימה
ההפגנה בכיכר הבימה
"מברך את ברביבאי והורוביץ שנכנסו לזה, זה לא היה בעבר". הפגנת מתמחים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
לוי אמר כי "צריך לקלוט מתמחים ולהכשיר אותם. אנחנו גם רוצים בטובתם. מה שיקרה עכשיו זה שאם לא יהיו המתמחים, אותם תורנים, מתמחים שיקרים לנו, יצטרכו לעשות יותר שמונה-תשע תורנויות במקום שש. כמעט בכל סוף שבוע. אז הם יעשו אולי תורנויות קצרות אבל הם ייעדרו יותר, זה מה שהם רוצים? המתווה שנקבע עושה את זה בהדרגה. קודם בבתי החולים הפריפריאליים ששם עיקר הבעיה". הוא הוסיף כי "הם גם מלינים על זה שהמקצועות הכירורגיים לא ייכללו, כולל בהרדמה ובטיפול נמרץ, ואני רוצה לומר להם שהאיגודים המקצועיים של ההרדמה וטיפול נמרץ בחרו שלא להיכנס לזה עכשיו כי הם מבינים את המשמעות. אני חושב שאנחנו צריכים להמשיך להידבר. אני מברך את השרה ברביבאי ואת שר הבריאות שהם בכלל נכנסים לזה, שקבעו מתווה ותהליך מדורג. זה לא היה בעבר. אני מציע שאנחנו נידבר ולכן ביחד עם המתמחים ונעשה את זה בהגדרה. הנקיטה הזאת של לכאורה התפטרות המונית היא דבר שמאוד מצער אותי. אני לא חושב שזה נכון להתפטר ולנטוש את המחלקות ואת בתי החולים"