אחרי ששר הבריאות הכריז עם שרת הכלכלה על קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים - אך לא במקצועות הכירורגיים, כפי שנחשף ב-ynet - בלשכתו של ניצן הורוביץ נעשו ניסיונות עד אתמול בלילה כדי למנוע את התפטרותם של 2,300 מתמחים בצהריים. בכירי ארגון המתמחים "מרשם" שוחחו אתמול עם ראש המטה של הורוביץ - אך ללא תוצאות.
2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
(צילום: שלו שלום,TPS)
בארגון מתחו ביקורת על כך שהשר לא שוחח איתם בעצמו ולא יזם פגישה אישית עם מובילי המחאה ובמקום זאת שלח את אנשי לשכתו, ונערכים להמשיך במחאה. "המפתח לפתרון נמצא אצל השר ואנחנו מצפים ממנו לפתור את זה", אמרו גורמים בארגון. בינתיים, פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, אמר הבוקר כי "אני גדלתי על ברכי האתיקה הרפואית שלא עוזבים חולים".


במקביל שיגר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה (חדרי המיון) הודעת תמיכה במחאת המתמחים ומסר כי "בניגוד למחלקות האשפוז השונות, המלר"דים (חדרי המיון) פעילים 24/7 ללא הבדל ממשי באופי הפעילות ועל כן אין בעיה של המשכיות טיפול או פגיעה ברמת ההתמחות. לשינוי שיטת הפעלת התורנויות במלר"דים תהיה השפעה רוחבית משמעותית על התורנים מכלל המחלקות, והלכה למעשה תסייע בפתרון לסוגיית המתמחים".
המתמחה ד"ר קסניה אפשטיין, אמרה באולפן ynet כי בשעה 14:00 היא מתכוונת להגיש את מכתב ההתפטרות שלה עם התראה מוקדמת של שבועיים. "היינו אופטימיים מאוד ואתמול גילינו שזה היה לשווא, בצער רב אני אומרת את זה", אמרה הרופאה. "היו לי הרבה נקודות שבר קטנות. זה כמו סדקים קטנים עד שהכול בסוף בא ומתפרץ. השנה של הקורונה הייתה מאוד קשה. בתור מתמחה צעירה במחלקה פנימית, תוך פחות מחצי שנה לתוך ההתמחות הוכנסתי לתוך מחלקת קורונה במיגון מלא כי אמרו לנו להיכנס מתחת לאלונקה. יש היעדר תנאים מאוד בסיסיים שאף אחד לא מספק לנו, כמו הסעה אחרי תורנות של 26 שעות. אנחנו נרדמים - פשוטו כמשמעו - על ההגה. זה שאין לנו ארוחות סבירות בתורנות ומתמחות ומתמחים צריכים להוציא מכספם הון עתק לבייביסטרים בזמן הקורונה ובתי החולים ומשרד הבריאות לא באו לקראתם. כל הדברים האלה הם עוד שבר ועוד שבר ועוד שבר".
את מוכנה נפשית ורגשית לזה שאולי לא תהיי רופאה במדינת ישראל? "אם זה מה שדרוש? אז כן. הבריאות הנפשית שלי, הבריאות הפיזית שלי באה קודם. וזה מה שחשוב לי".
את שוקלת אפילו לעזוב את הארץ? להיות רופאה במקום אחר? "יכול להיות. עם כל הזמן שיתפנה לי אני יכולה ללמוד עוד שפה וללכת למדינה שתאפשר לי תנאים הרבה יותר סבירים. אני חושבת שזה לא אנושי שבסוף החודש אני סוגרת את דו"ח השעות שלי עם 316 שעות עבודה. באיזה עולם אנחנו חיים?".
הורוביץ אמר אתמול כי המתווה שהושג הוא לא פחות מ"בשורה היסטורית", כלשונו. "אחרי שנים של דיבורים עברנו למעשים. עד עכשיו איש לא רצה לגעת בנושא, ברחו ממנו כמו מאש כי הוא נושא מורכב וסבוך, ואנחנו במקום לדחות זאת עוד ועוד כמו שעשו עד עכשיו - החלטנו לעבור למעשים והרכבת יצאה מהתחנה. קיצור שעות התורנויות של המתמחות והמתמחים יצא לדרך".
ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", אמרה כי "לצערנו במתווה אין בשורה אמיתית. לאחר שבועיים של דיונים עם כל הצדדים הצגנו דרישות מאוד ברורות באשר לאיך ייראה קיצור התורנויות. אין שום הבטחה לגבי קיום המתווה בשנים הבאות, כך שבעצם קיבלנו 10% שייהנו מקיצור בשנת 2022, בעוד ש-90% ימשיכו לעשות גם השנה וגם בשנים הבאות תורנויות נוראיות".
2 צפייה בגלריה
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
מחאת המתמחים מול הכנסת
(צילום: שלו שלום,TPS)
על הגשת מכתבי ההתפטרות של המתמחים אמר הורוביץ: "אני לא מבין במה זה יעזור. אנחנו הולכים לקראתם, אבל זה לוקח זמן כי צריך עוד רופאים. זה לוקח זמן, וזה ההיגיון במהלך - מתחילים בפריפריה ועוברים לכל הארץ. אני מבין את התסכול, הייתי רוצה שזה יקרה מיד ועכשיו לכולם, אבל אין מספיק רופאים וצריך לעשות זאת בהדרגה אחרת נוכל להגיד משהו ולא ליישם - ואני רוצה שזה ייושם".
ביטון תקפה את השרים ואמרה: "שיקרו לנו, הונו אותנו, מכרו אותנו וסיפרו לנו סיפורים. בסופו של דבר קיבלנו משהו שאנחנו לא יכולים להשלים איתו. בלב כבד ניאלץ מחר להגיש 2,030 מכתבי התפטרות ונבקש סליחה מהמטופלים שלנו. אנחנו מתנצלים על הצעד הקיצוני הזה שנדחקנו לעשות, אנחנו לא רוצים לפגוע בכם ומתוך דאגה אמיתית לשלומכם ולשלומנו אנחנו נאלצים לנקוט בצעדים קיצוניים. הייתה אפשרות לפתור את הדבר הזה. רצינו להגיע למתווה מוסכם על ידי משרד הבריאות, האוצר והכלכלי אך לצערנו בסופו של דבר התערבו מספיק גורמים נגדנו".