שר החוץ יאיר לפיד הבהיר היום (ב') כי ההסכם המתגבש בין איראן למעצמות בעניין חידוש הסכם הגרעין הוא "גרוע", והזהיר מפני היכולת של איראן להעשיר אורניום לפצצה כבר בעוד שנתיים וחצי. "זה אותו הסכם שנחתם ב-2015, אבל אז הוא הגביל את איראן מהעשרת אוראניום לעשר שנים. בחתימה המחודשת, הם לא עשו דבר אחד פשוט - הם לא שינו את התאריכים", אמר בצהריים (שני) בפתח ישיבת הסיעה של יש עתיד.
"הם השאירו את תאריך התפוגה של חלק גדול מההגבלות על איראן ב-2025. בעוד שנתיים וחצי ההגבלות על איראן ייעלמו, והיא תוכל להחזיר לפעולה את הצנטריפוגות המתקדמות ולהעשיר אורניום לפצצה", אמר לפיד. "ואם זה לא מספיק, איראן מבקשת מהמעצמות בונוס על ההסכם: ביטול ההגדרה של משמרות המהפיכה כארגון טרור. היא רוצה שארגון הגג של חיזבאללה, של הג'יהאד האיסלאמי, של הח'ותים בתימן, לא יוגדר כארגון טרור. אם משמרות המהפיכה הם לא ארגון טרור, אז מה הם כן? חוג לריקודי עם?", שאל לפיד.
1 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"תנאים מחוצפים". שר החוץ לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"העולם לא יכול להסכים לתנאים המחוצפים האלה", הוסיף שר החוץ. "אסור לו להזרים עשרות מיליארדי דולרים לאיראן, ולתת לה להמשיך להפיץ טרור בעולם. ישראל תמשיך לנהל עם הממשל האמריקני דיאלוג נוקב וגלוי, כמו שחברים עושים, כדי לוודא שההסכם הזה הוא לא סוף פסוק. גם אם הוא ייחתם, אנחנו נמשיך את המאבק נגד הגרעין האיראני ונגד הטרור האיראני". שר החוץ הדגיש: "שיהיה ברור: אנחנו לא כפופים להסכם הזה. ישראל תשמור על ביטחונה בעצמה. יש לנו צבא חזק, יש לנו את המוסד, יש לנו ממשלה נחושה, אנחנו לא נהסס לפעול כדי למנוע מאיראן להגיע למטרתה".

סימה שיין, לשעבר בכירה במוסד וראש תוכנית איראן ב-INSS, אמרה הבוקר לאולפן ynet כי ייתכן שיש פערים בין ההצהרות הרשמיות של ההנהגה בארץ לבין האינטרס של ישאל: "אנחנו שומעים כמה קולות. בגדול, היה עדיף לישראל שאיראן תחזור אחורה בחלק גדול מהתחומים, כולל מה שנרכש בידע של השלוש שנים האחרונות - איך מעשירים בצנטריפוגות מתקדמות, כמה מעשירים, מה עושים עם אורניום מתכתי.
"את כל הדברים האלה אי אפשר כבר למחוק מאיראן. אבל עדיף לישראל שיהיה הסכם שמסיג אחורה את כמויות החומר שיש לאיראן, את הפעילויות, שמוציא את הצנטריפוגות המתקדמות, גם אם לדעתנו צריך היה להרוס אותן וזה כנראה לא עומד לקרות. כל הדברים האלה ביחד נותנים לישראל מרווח נשימה, אבל צריך לזכור – הם נותנים גם לאיראן מרווח נשימה. איראן תקבל הרבה מאוד כסף".
- מה היית מצפה שהאמריקנים והמערב יידרשו מן האיראנים? "הנושא האזורי. איראן מתנהלת באזור בצורה אגרסיבית, לא רק נגד ישראל, גם נגד המפרציות, גם נגד נוכחות אמריקנית, ויש עוד הרבה נושאים שאפשר היה להעלות. אבל ארה"ב החליטה, כמו בממשל אובמה, ולדעתי גם בצדק, שקודם כל עוצרים את הנושא הגרעיני. זה הנושא הכי אסטרטגי, בעל משמעויות ארוכות טווח וגרועות ביותר".