4 צפייה בגלריה
שבתאי לא ימשיך לשנה רביעית, בן גביר ימנה את מחליפו
שבתאי לא ימשיך לשנה רביעית, בן גביר ימנה את מחליפו
שבתאי לא ימשיך לשנה רביעית, בן גביר ימנה את מחליפו
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי סיכמו רשמית כי האחרון יסיים את תפקידו ב-17 בינואר 2024, ולא יקבל שנה רביעית בתפקיד - כך שהשר ימנה את מחליפו. בנוסף, סיכמו השניים על סבב המינויים - שכולל גם את הדחת מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו, שבזמנו עוררה סערה.
4 צפייה בגלריה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
ניצב פרץ עמר, מפקד המחוז הדרומי במשטרה
המחליף של אשד, ניצב פרץ עמר
(צילום: חיים הורנשטיין)
ניצב אשד, נסביר, קיבל במסגרת סבב המינויים את תפקיד ראש אגף ההדרכה - שנחשב לתפקיד ראשון עבור ניצבים, ולהורדה במעמדו. מינוי כזה עשוי להוביל לפרישתו, וכך תושלם ההדחה שהפכה את אשד לאחד מסמלי המחאה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב.
מקורבים לניצב אשד טוענים כי הסיבה שהודח היא שהשר והמפכ"ל לא אהבו את היותו "ניצב בעל עמוד שדרה". לטענתם, שבתאי התקשה להתמודד עם היותו מפקד מוערך שהתכוון להתמודד על המפכ"לות. "מדינת ישראל הפסידה קצין שיש לו עדיין מה לתרום כמפקד במחוז מבצעי", טענו.
אלה כל המינויים שעליהם סיכמו שבתאי ובן גביר: • לתפקיד מפקד מחוז תל אביב (במקום אשד) ימונה ניצב פרץ עמר. • לתפקיד מפקד מחוז דרום ימונה ניצב אמיר כהן. • לתפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית ימונה ניצב יורם סופר. • לתפקיד מפקד מחוז חוף ימונה תת ניצב דני לוי, שיקודם לדרגת ניצב. • לתפקיד מפקד מג"ב ימונה תת ניצב בריק יצחק, שיקודם לדרגת ניצב. • לתפקיד ראש אגף תכנון ימונה ניצב יוסי רופא. • לתפקיד ראש אגף תמיכה לוגיסטית ימונה תת ניצב יאיר חצרוני, שיקודם לדרגת ניצב. • לתפקיד ראש אגף ההדרכה ימונה ניצב עמיחי אשד - שכאמור עשוי לעזוב.
ניצב עמר נבחר להחליף את אשד לאחר ששבתאי ובן גביר ויתרו כל אחד על המועמד המועדף עליו. ב-2019, על רקע המחאות בעקבות מותו של סלומון טקה, אמר עמר ל"כאן חדשות" כי "חסימת כבישים היא לא לגיטימית". הוא הוסיף כי "המשטרה בחרה שלא למנוע אותה בשל ההערכה שהפעלת כוח תגרום להרוגים ולהמשך האלימות". בסבב הזה דילגו על ניצב סיגל בר צבי שציפתה להתקדם ולהיות האישה הראשונה שמפקדת על מחוז משטרתי.
ניצב סופר, שהיה מועמד למפקד מחוז תל אביב, קיבל בהפתעה את דרישת בן גביר לקבל על עצמו את תפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. בממשלה הקודמת כיהן בתפקיד ח"כ יואב סגלוביץ, שהיה אז סגן השר לביטחון פנים. מאז שהתחלפה הממשלה התפקיד לא אויש.
4 צפייה בגלריה
 פרץ עמר אמיר כהן דניאל לוי יצחק בריק יורם סופר  יאיר חצרוני עמיחי אשד יוסי רופא
 פרץ עמר אמיר כהן דניאל לוי יצחק בריק יורם סופר  יאיר חצרוני עמיחי אשד יוסי רופא
פרץ עמר, אמיר כהן, דניאל לוי, יצחק בריק, יורם סופר, יאיר חצרוני, עמי אשד ויוסי רופא
(צילום: דוברות המשטרה, אלעד גרשגורן, חיים הורנשטיין, אלכס קולומויסקי)
סופר אמר אמש: "נעתרתי לבקשת בן גביר וכבר בימים הקרובים אשקוד על ניתוח האירועים, הסיבות והגורמים שהביאו לעליית רף האלימות ונגבש בתיאום עם מחוזות משטרת ישראל, גורמי אכיפת החוק וגורמים ממשלתיים וגורמים רלוונטיים נוספים, תוכנית פעולה אסטרטגית ומבצעית למיגור האלימות בשטח".
בן גביר יודע שהצלחה של ניצב סופר כפרויקטור תסייע לו לעמוד בהבטחת הבחירות על משילות וביטחון. לדברי סופר, בן גביר אמר לו שעדיין יוכל להתמודד על המפכ"לות מתפקידו החדש.
מינוי הפרויקטור הופך את אגף סיף, שאחראי לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ונמצא על סף סגירה, למיותר עוד יותר. ראש האגף נתן בוזנה הודיע לאחרונה על פרישה ולא מונה לו מחליף בסבב המינויים הנוכחי.
ההחלטה לקיים סבב מינויים חצי שנה לפני סיום כהונתו של שבתאי באה לשדר מסר שלמרות שהמפכ"ל הולך הביתה, המשטרה ממשיכה לעבוד כרגיל. מנגד, הסבב תוקע את המפכ"ל הבא עם סגל פיקוד בכיר שהוא לא מינה ולא בטוח שזה ההרכב שהיה רוצה לצידו כדי לשקם את הארגון, על רקע גל ההתפטרויות והפשיעה הגואה.

המועמדים להחלפת שבתאי

אחד המועמדים להחליף את שבתאי, בין השאר, הוא ניצב סופר - שמונה כאמור לפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית. סופר, כיום מפקד מחוז חוף, נמצא בקשרי עבודה טובים עם השר בן גביר, ולפי הערכות במשטרה הוא אחת האפשרויות. "סופר הפגין יכולת התגמשות מדהימה מאז שבן גביר נכנס לתפקיד", אמר בכיר במשטרה. הוא אף התייחס לטענות של אלימות משטרתית בהפגנות מתנגדי המהפכה המשפטית בכרכור ובקיסריה, ואמר כי סופר "מתחנף לבן גביר".
מחוז חוף "כיכב" תחת פיקודו של סופר, וזכה במקום הראשון והמפוקפק מבין מחוזות המשטרה בשנת 2022 עם 39 מקרי רצח, מתוכם 29 רציחות בחברה הערבית. חוקרי המחוז פענחו חמישה מקרי רצח במגזר היהודי ושישה מקרים במגזר הערבי. 28 תיקים נותרו לא מפוענחים - והשנה לא חל שיפור בכך.
4 צפייה בגלריה
יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד, יורם הלוי, אבי ביטון, דורון תורג'מן
יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד, יורם הלוי, אבי ביטון, דורון תורג'מן
מ-6 ייצא מפכ"ל: יורם סופר, אבשלום פלד, דורון ידיד, יורם הלוי, אבי ביטון ודורון תורג'מן
(צילום: דוברות המשטרה, רפי קוץ, יואב דודקביץ')
סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד נחשב אף הוא למועמד בעל סיכוי גבוה לרשת את שבתאי. קצינים במשטרה מספרים על יחסים טובים בין השר לפלד: "בן גביר ביקש משבתאי למדר את ראש אגף התכנון דני קריבו מדיוני התקציב ולהתנהל ישירות בנושא מול הסמפכ"ל אבשלום פלד, יש ביניהם אמון ויחסים טובים. פלד שירת בעבר כמפקד מרחב חברון במשטרה ולא מן הנמנע שבן גביר יבקש למנות אותו לתפקיד".
שמו של פלד, שנחשב למקורב לשבתאי, עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".
אפשרות נוספת היא שהמפכ"ל הבא יהיה קצין לשעבר שפרש מהמשטרה וכעת ישוב למטה הארצי ללשכת המפכ"ל. אחד השמות שעולים שוב ושוב בהקשר זה הוא ניצב בדימוס יורם הלוי, שבתפקידו האחרון היה מפקד מחוז ירושלים. הלוי נחשב לקצין מנוסה ומקצועי שפיקד על כמה מחוזות במשטרה, אך הכרזה על מינויו עשויה להיתקל בקשיים משפטיים. ב-2018 פרש מהמשטרה לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט קבע כי יהיה קושי להגן על מינויו בבג"ץ בשל בעיית משמעת בעברו. אז הוא טען כי יהיה מוכן לעמוד מול כל טענה, וכי לא דבק בו רבב. על פי הערכות, הלוי מעוניין בתפקיד.
גם ניצב דורון ידיד, מפקד מחוז ירושלים לשעבר שפרש מהמשטרה לאחר שלא נבחר לתפקיד המפכ"ל, הוא אפשרות סבירה. אז מפגיני בלפור נהגו לצעוק לעברו: "אתה לא תהיה מפכ"ל", אבל סיכוייו לחזור למשטרה ולהיכנס ישירות ללשכת המפכ"ל נראים גבוהים מאי פעם. "ידיד מעוניין בתפקיד ובגלל זה הוא הקפיד לא להתראיין מאז שפרש מהמשטרה", אמר קצין בכיר. "החיסרון שלו זה שהוא מונע מאגו וסובל מיחסי אנוש לא טובים וזה עלול לפגוע בו".
שני שמות נוספים שעלו כמועמדים למפכ"ל הם מפקד מחוז מרכז ניצב אבי ביטון ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. אפשרות נוספת שנמצאת על הפרק, אם כי בסיכוי נמוך יותר, היא גיוס קצין צה"ל בדרגת אלוף לתפקיד מפכ"ל המשטרה. אלא שבשלב הזה בן גביר עדיין בוחן את העניין והסיכוי לכך נראה נמוך.
פורסם לראשונה: 20:22, 28.06.23