בית הדין הצבאי "נווה צדק" האריך בצהריים (שלישי) בשבוע את מעצר הבית של סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה, החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן במהלך נטרול מחבלים בפיגוע בירושלים. פריג'ה ניסה ליזום שיחה או מפגש עם משפחת קסטלמן, אך קרובי המנוח סירבו לכך. מקורב לפריג'ה אמר: "הוא מתייסר".

מעצר הבית של פריג'ה הוארך בהסכמת הצדדים. פרקליטיו של פריג'ה, עורכי הדין שלומי ציפורי ורן כהן רוכברגר, מסרו: "מרשנו לוחם מילואים, אזרח נורמטיבי, נעדר עבר פלילי כלשהו. מרשנו שיתף פעולה באופן מלא עם החקירה, השיב לכל השאלות ולא התנגד לשום פעולה. מרשנו עומד על גרסתו העקבית שאותה מסר מיד לאחר האירוע, כי האמין בתום לב מוחלט שהמנוח הוא אחד המחבלים שעודו מהווה סכנה ומנסה להתרומם ולהימלט. אמונתו זו הייתה סבירה בנסיבות העניין, כפי שקורה לא פעם בפעילות מבצעית, כאשר יש זיהוי שגוי.
"לצערנו, מרשנו נמצא תחת לינץ' ציבורי ותקשורתי, על בסיס סרטונים חלקיים שאינם משקפים את השתלשלות הדברים המלאה. בזירה פעלו מספר יורים נוספים, ויש בחומרי החקירה אינדיקציות משמעותיות לכך שהמנוח נפגע עוד לפני שהניף ידיו והשליך את נשקו. מדובר בטרגדיה קשה שבה קיפד את חייו גיבור ישראל יובל קסטלמן ז"ל, אך תיקונה לא יבוא בטרגדיה נוספת וגרימת עוול כלפי אביעד פריג'ה, שחתר למגע מול מחבלים שירו באזרחים ללא הבחנה. מרשנו ימשיך לשתף פעולה עם חקירת מצ"ח, ויש לקוות שהיא תתנהל בצורה עניינית ובמנותק מרעשי הרקע בתקשורת".
2 צפייה בגלריה
אביעד פריג'ה החשוד בירי יובל קסטלמן בבית הדין הצבאי בבית ליד
אביעד פריג'ה החשוד בירי יובל קסטלמן בבית הדין הצבאי בבית ליד
פריג'ה בבית הדין הצבאי
(צילום: יאיר שגיא)

רן קסטלמן, דודו של יובל, אמר ל-ynet Live בעקבות התערבות פרקליט המדינה: "יובל רצה להבטיח באלף אחוז שהוא לא יפגע בחפים מפשע, ורואים את זה בסרטון הראשון. בסרטון השני זה כאילו עולם אחר. עומד אדם, מרים ידיים ופשוט מוציאים אותו להורג. הטענה שלנו היא שכל אחד צריך להיות מקצועי במה שהוא עוסק, ולכן שמחנו שמישהו שהוא מקצועי לקבוע ככה דברים פנה בנושא".
הדוד אמר עוד: "אנחנו שמחים שמישהו שמע את הצעקה ואמר 'זה לא בסדר, בואו נבדוק מה קרה פה'. כל האירוע הזה הוא מטורף, מקום המדינה לא קרה שחייל במדים יורה בגיבור שמסתער יחד איתו. אנחנו חושבים שמצ"ח צריכים לחקור את מה שקרה ברצינות, והתפקיד שלהם הוא לבדוק האם באמת ניתן להגיש כתב אישום בסעיף של רצח באדישות. מה שקרה עם המשטרה זה דבר בלתי-נסבל ומערער את אמון הציבור".
אלכס אור, לשעבר בכיר במח"ש, אמר: "יש כאן אוסף של שקרים, של תירוצים, כדי להציג פעולת טיוח שבוצעה. אני חושב שהחקירה של מח"ש הייתה צריכה להיפתח הרבה לפני. הקצין שהיה צריך לטפל בנושא הזה של כן או לא נתיחה הוא זה שכנראה כתב את המזכר. הוא עצו עבר עבירה ועכשיו צריך לבדוק כמו בכל עבירה את היסוד הראשי שלו, אם הוא לא היה מקצועי או שהוא רצה לטייח את החקירה מסיבה כלשהי.
"רוח המפקד מלמעלה, בן גביר נכשל בכל מה שהוא עשה. דבר אחד הוא הצליח בענק - הוא פירק את משטרת ישראל, הצליח להשתלט עליה. שירתתי 30 שנה במשטרת ישראל, היא נראית ממש לא טוב. היה רצון שלא להרגיז את מי שלמעלה, למרוח את זה ולסגור את העניין. אפשר לקרוא לזה טיוח".

בדיקת צוות החקירה המשטרתי

הדיון בבית הדין התקיים אחרי שאמש הנחה פרקליט המדינה עמית איסמן את המחלקה לחקירות שוטרים לפתוח בבדיקת התנהלות צוות החקירה המשטרתי שטיפל בחקירה, לפני שהתיק הועבר למצ"ח. ההחלטה מצביעה על חשש להתנהלות לא-תקינה של המשטרה בראשית הטיפול בתיק, שעלולה להגיע עד כדי חשד לפלילים.
לפי הודעת הפרקליטות, ההחלטה התקבלה אחרי התייעצות עם ראש מח"ש קרן בר-מנחם. עוד נמסר, כי איסמן פנה לראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה - שממנו ביקש המפכ"ל לבדוק את המחדלים בחקירה - והנחה אותו שלא לקיים בדיקה משטרתית בנושא עד לסיום בחינת הדברים על-ידי מח"ש.
2 צפייה בגלריה
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
יובל קסטלמן. פרקליט המדינה הורה למח"ש לבדוק את ההתנהלות בראשית התיק
(באדיבות המשפחה)
נזכיר כי בנתיחת גופתו של קסטלמן, שנורה למוות על-ידי סמ"ר (במיל') אביעד פריג'ה אחרי נטרול מחבלים בפיגוע בירושלים, אותרו קליע ושני רסיסים - בניגוד לטענות המשטרה שבגופה אין כאלה. המשטרה אף אפשרה לשחרר את גופתו של קסטלמן לקבורה ללא נתיחה, אך בחקירת מצ"ח עלה שיש צורך בנתיחה כזו - והמשפחה נאלצה לאשר להוציא את גופתו מהקבר.
הסיבה העיקרית להחלטתו של איסמן היא הפער בין דיווח המשטרה שציינה, כאמור, שאין קליעים בגופתו של קסטלמן לבין ממצאי המכון הפתולוגי, והתהייה אם הייתה זו "רק" רשלנות, קונספציה מקלה או שמא צעד מכוון. את ההחלטה לבדוק את התנהלות המשטרה חיזקה גם העובדה שמדובר בפרשה רגישה מאוד, אישית וציבורית - ואיסמן רוצה שתוצאות הבדיקה יחזקו את אמון הציבור.